Köra ovan häst 25 mil

Inga problem med motorväg "bara" 25mil. Har kört både 40 och 60mil med ovana hästar. Jag lastar aldrig ur om jag inte är helt säker på att jag får på hästen igen; men brukar stanna, erbjuda vatten och lite hö + betforvatten med salt efter vägen om vi åker långt (över 40mil).
Om jag bara har en häst att köra brukar jag ta bort mellanväggen :)

Kör alltid skodda med skydd, är restriktiv med täcken (det blir lätt varmare i släpet än utanför, och lätt övertäcka om man täckar efter utetemperatur).
Föredrar hösegel före nät.

Hur kallt blir det i transporten, vad för täcke skall man ha? Ulltäcke? Fleece? Vindtätt?

Jag har termometer i mitt släp, när hästen åkt i den är det 2-3 grader varmare där inne än utanför. Hade lagt på något tunnare täcke som kan transportera bort fukt, för fuktigt lär det bli om hästen blir stressad och det regnar. Tussa mot regnet och sedan kör som vanligt. Jag hade haft hönät, är räddare att hästen fastnar i ett segel än ett nät (som hänger från taket) om den hoppar över. Själv kör jag med boots och damasker/senskydd :) .

Liten update:

Dagens färd gick kanonbra, trots riktigt risigt väder. Regn, snö och blåst.

Med ulltäcke och bomull i öronen stod han som ett ljus hela vägen. Vi stannade och tittade till honom och erbjöd vatten två gånger, men han var inte intresserad. Det var uppenbart att han inte tyckte att aktiviteten stå på släp var särskilt rolig, men han gjorde det ändå utan knussel.

När vi var framme, efter ganska exakt fyra timmar, traskade han rätt in i boxen och började käka direkt.

Tack för alla era tips och råd!

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: Kalle_
·
Ekonomi & Juridik Ja som en del vet så kommer jag att importera en häst i vår. Och nu är frågan om jag ska köra sträckan Stockholm-Ljungby själv eller...
2
Svar
23
· Visningar
2 700
Senast: MaRomer
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka