Anlita transportör eller köra själv

Sv: Anlita transportör eller köra själv

*kl*

Jag skulle ha kört själv, om du vet att hästen ifråga är lugn och trygg i transport.

Flyttade nyligen min häst från sundsvall till mariestad och anlitade transportföretag.
Inget fel på dom, men det passade inte mig och inte min häst alls.

Hon blev väldigt stressad av momentet att lasta på och av nya hästar hela tiden, dessutom så slog hon upp hela ögat mot någonting i lastbilen så hon "spräckte ögonbrynet" (om man kan säga så om hästar) Tur i oturen så tog det bara i köttet strax ovanför ögat, men det ser väldigt otäckt ut och det var blod överallt när hon klev av lastbilen. Vilket säkert kan hända vid vilken transportresa som helst, men nu hände det när hon åkte med lastbil så det har väl gjort mig lite mer anti :)

I vanliga fall så står hon väldigt lugnt i transport även vid längre resor. Men nu i vinter var det så dåligt väglag så ville inte köra själv så långt, så transportör är ett väldigt bra alternativ. Dock så passar det inte alla. Dessutom så kan det vara krångligt att passa in transportörernas tider, då dom kan diffa rätt bra. Självklart förstår man varför, men ändå.

Sen får du möjligheten att träffa din andra häst också :)

/Andrea

Det är ju smidigast att anlita någon som redan kör, jag har gjort det ett par gånger när jag fått hem hästar..en annan femma är bara att veta om just den transportören är bra, vissa gånger har man ju varit riktigt missnöjd med hur de tagit hand om hästarna

*kl*

Jag hade defintivt kört själv. Är också typen av person som har ett stort kontrollbehov-i synnerhet när det gäller min häst. Känns som om restiden oftast blir bättre när man kör själv och det inte ska taxiköras hem ett antal andra hästar först.

Jag flyttade drygt hundra mil i somras och körde själv upp min häst. Hon är resvan och stod som ett ljus hela vägen tom när vi lyckades hamna mitt i köerna i Sthlm. Mitt släp är en stor boggie med gott om luft.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 840
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 076
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18