Köra ovan häst 25 mil

ztsu

Trådstartare
En häst som ytterst sällan åkt släp de senaste tio åren och nu har en planerad resa på 25-30 mil, hur gör man?

Pallar en ovan häst en sådan resa utan paus?
Pausar man och pratar lite med hästen under resan men utan att lasta av den?
Pausar man någonstans där man kan lasta av så den får "sträcka på benen"?

Det är motorväg i princip hela vägen, alltså inga slingrande landsvägar.

Hur hade ni gjort?
Hästen är 15 år och i god kondition, men alltså ovan vid transport.

Skicka gärna PM om transportfirmor som är prisvärda och pålitliga.

Jag har aldrig skickat med lastbil, hur lång tid i förväg måste man boka? Tanken var att han skulle åka imorgon då ägarna gärna vill bli av med honom så snart som möjligt pga flytt.

Det är inte så farligt långt om man åker motorväg, det klarar dom flesta hästar utan problem. Förhoppningsvis har den ju heller inga dåliga erfarenheter av transport om den inte åkt direkt tidigare.

Så länge hästen är snäll att köra med och inte blir jättestressad av att bara vara inne i transporten borde det inte vara några problem. När vi fick hem vår häst så var det första gången han var inne i en transport sen han var 6 månader gammal och eftersom han åkte en längre sträcka så var det hästbuss och sen blev han drogad. Han stressade dock upp sig och kunde inte alls stå i transporten (förståeligt) och därför löste vi det såhär.
Men som sagt, hästbuss är att föredra men är hästen ändå relativt okej med transporten så borde det gå bra.

Jag hade kört. Speciellt om hästen inte verkar ha något emot att resa. Gärna med kamera, så jag ser vad hästen har för sig där bak. Alternativt hade hästen fått åka lastbil, men det beror ju på om det bara är hästen som ska åka, eller om det medföljer utrustning osv. De transportbolag jag anlitat tidigare ville bara transportera hästen och grimman hästen åker i ;)

Jag hade kört. Speciellt om hästen inte verkar ha något emot att resa. Gärna med kamera, så jag ser vad hästen har för sig där bak. Alternativt hade hästen fått åka lastbil, men det beror ju på om det bara är hästen som ska åka, eller om det medföljer utrustning osv. De transportbolag jag anlitat tidigare ville bara transportera hästen och grimman hästen åker i ;)

Håller med om all ovanstående, även biten om att transportföretag helst inte vill ha annat än hästen med..

Jag har kört resovan unghäst den sträckan utan problem. Det var mest motorvägar och hästen stod bra. Minns jag rätt trampade hon bara om en enda gång.

Det är nog inga problem. Bättre att köra lite längre än kortare. 25 mil är ingen särskilt lång sträcka. Du kan stoppa bomull i öronen för att dämpa ljuden från långtradarna när de fräser förbi. Tänk bara på att ta det lugnt när du svänger! Jag hänger upp ett hönät till mina hästar men det är olika för olika människor. Andra vill absolut inte att hästen äter på vägen. Har hästen sällskap av en resvan häst så är det naturligtvis det bästa. Brukar ta med sällskap när jag kör mina unghästar de första gångerna!

Beror ju på vad man har för körkort. Har man ett normalstort halvblod behöver man rejält ekipage med tillhörande körkort för att köra lagligt. Min erfarenhet av hästmänniskor är att de ofta inte tänker på det, är det två platser kan man köra två hästar.

Hönät är väl främst en fråga om man vill riskera transportsjuka.

Lasta hästen och åk :) Det där är "ingenting" för mig. Hästarna tycks bry sig föga om resan är en eller fyra timmar.

Och 25 mil blinkar jag inte ens över att köra resovana åringar och avvanda föl.

Nu var det inte riktigt lika långt, men vi körde tolv mil enkel resa med min fyraåring i höstas för att tävla. Hon hade bara åkte ett par kilometer åt gången precis runt omkring hemma innan, och endast tre gånger totalt utan sällskap av annan häst. Vanligt boogiesläp. Hästen älskar dock transporten, och har gjort från första stund, så vi var aldrig direkt oroliga för den biten. Vi hade också kameraövervakning så vi såg henne hela tiden. Eftersom hon stod så pass lugnt som hon gjorde stannade vi ingenting förrän vi var framme, det hade vi nog däremot gjort om vi inte hade haft kameran.

Beror ju på vad man har för körkort. Har man ett normalstort halvblod behöver man rejält ekipage med tillhörande körkort för att köra lagligt. Min erfarenhet av hästmänniskor är att de ofta inte tänker på det, är det två platser kan man köra två hästar.

Hönät är väl främst en fråga om man vill riskera transportsjuka.

Men TS ska tydligen bara köra en häst samt har inte frågat om körkortsbehörighet så varför förutsätta att körkort och/eller ekipage är undermåligt för aktuell resa?

Angående hönät så får man kanske göra en avvägning mellan risken för transportsjuka och risken för att hästen hittar på olämpligheter i släpet. Är man hemskt orolig kan man ta en fikapaus och hänga in ett hönät till hästen under tiden.

Men TS ska tydligen bara köra en häst samt har inte frågat om körkortsbehörighet så varför förutsätta att körkort och/eller ekipage är undermåligt för aktuell resa?

Angående hönät så får man kanske göra en avvägning mellan risken för transportsjuka och risken för att hästen hittar på olämpligheter i släpet. Är man hemskt orolig kan man ta en fikapaus och hänga in ett hönät till hästen under tiden.
Fattar inte heller svaret som föranleder ditt svar .håller med övriga, står hästen generellt bra och stor väg att köra till merparten så är det väl inga problem i sak .

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: Kalle_
·
Ekonomi & Juridik Ja som en del vet så kommer jag att importera en häst i vår. Och nu är frågan om jag ska köra sträckan Stockholm-Ljungby själv eller...
2
Svar
23
· Visningar
2 700
Senast: MaRomer
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka