köra med barn

lovehorses

Trådstartare
Jag vet inte om detta är på rätt tråd men jag hoppas det.

Jag har ett varmblod som jag rider men går också att köra. Nu har jag lånat enn rockard för att prova på först om jag tycker om att köra.

Jag kommer inte att köra för tävling utan bara hobby för att variera sin träning. och just nu känns det roligt.
Men ibland kanske jag måste ta med min son på 4 år,om jag inte får någon som passar honom, eller om han själv vill åka med.
Jag tänker då på säkerheten. så klart tar jag det extra lugnt OM jag måste åka den dagen.
Fick tips av en bekant att ta en cyke barnlsits/stol till barn, ni vet sån man har på bak på pakethållaren. sätta en sån där nere där man har fötterna och bakåtvänd. Himla smart men jag tror han blir för stor för sånt.

Utan att klandra ner på mig, ge mig lite tips hur jag ska kunna göra?!
Måste ju finnas många här med barn...

Sv: köra med barn

jag skulle aldrig någonsin göra som din bekant gett tips på! Även den snällaste hästen kan balla ur. Och ha en skenande häst som ev sparkar och slår, och då samtidigt försöka få stopp på hästen ska du försöka hålla koll på barnet, och ve och fasa om du skulle trilla ur vagnen och kvar sitter din son i barnstol medans hästen rusar.

Nej, det bästa är att låta honom sitta brevid dig som en vanlig passagerare, min lillebror på 8år har åkt med mig, han fick åka med på den hästen jag vet är lugn, och skulle han fåf ör sig något så är han inte svår att tala vett med igen, och min lillebror satt brevid, och när vi travade, så höll jag min arm bakom honom och höll i lite, men han höll i sig bra själv med.

Tycker du ska köra hästen relativt länge innan du tar med sonen, så du vet hur han reagerar i vissa situationer. Har du pratat med tidigare tränare/ägare hur hästen är att köra? Vissa tycker det är så kul, så de ligger på rejält och är man inte van att köra kan man nog lätt bli lite rädd.

Märren jag har, får du nästintill ligga raklång på för att få stopp för hon ska ligga på till tusen och tycker det är så kul, medans treåringen jag har vickar jag på lillfingret så stannar han i princip. Valacken ligger på så mycket han får, gärna fullt ös, men går att få stopp på utan större ansträgningar.

Dock så är ju de tränare för trav, och det blir ju då lite skillnad eftersom man då kör snabbjobb etc, så de är vana och ska ligga på.

Så lär känna din häst under körning innan du tar med din son, och lycka till, körning är jättekul, och perfet variation för din häst!

jag skulle aldrig någonsin göra som din bekant gett tips på! Även den snällaste hästen kan balla ur. Och ha en skenande häst som ev sparkar och slår, och då samtidigt försöka få stopp på hästen ska du försöka hålla koll på barnet, och ve och fasa om du skulle trilla ur vagnen och kvar sitter din son i barnstol medans hästen rusar.

Nej, det bästa är att låta honom sitta brevid dig som en vanlig passagerare, min lillebror på 8år har åkt med mig, han fick åka med på den hästen jag vet är lugn, och skulle han fåf ör sig något så är han inte svår att tala vett med igen, och min lillebror satt brevid, och när vi travade, så höll jag min arm bakom honom och höll i lite, men han höll i sig bra själv med.

Tycker du ska köra hästen relativt länge innan du tar med sonen, så du vet hur han reagerar i vissa situationer. Har du pratat med tidigare tränare/ägare hur hästen är att köra? Vissa tycker det är så kul, så de ligger på rejält och är man inte van att köra kan man nog lätt bli lite rädd.

Märren jag har, får du nästintill ligga raklång på för att få stopp för hon ska ligga på till tusen och tycker det är så kul, medans treåringen jag har vickar jag på lillfingret så stannar han i princip. Valacken ligger på så mycket han får, gärna fullt ös, men går att få stopp på utan större ansträgningar.

Dock så är ju de tränare för trav, och det blir ju då lite skillnad eftersom man då kör snabbjobb etc, så de är vana och ska ligga på.

Så lär känna din häst under körning innan du tar med din son, och lycka till, körning är jättekul, och perfet variation för din häst!

...håller med, med ett litet tillägg...
vi har satt fast en gammal inspänningstygel (går nog bra med vilken rem som helst) som passageraren kan hålla i sig i. Ibland kan det vara svårt att sitta & köra hästen & samtidigt hålla armen bakom/runt sin lilla passagerare.
+ glöm inte hjälmen!

Det glömde jag bort, så hade jag med på rockarden, då knöt jag ett grimskaft på något sett, så det gick bra att hålla sig i. och viktigast ja, hjälmen!

Det är ju livsfarligt om hästen skenar och barnet sitter fast kvar i vagnen! Låt han sitta bredvid, det brukar mina kids göra-en på varje sida och så håller de armkrok runt mig samtidigt som de håller i var sitt par "tyglar" som jag satt fast i rockarden. Annars är det lätt att de tappar balansen och trillar bakåt ur vagnen då hästen sätter igång:) Behöver inta vara tyglar bara nån rem att hålla i räcker-ett grimskaft etc

Mina barn har följt med i vagnen sen de, i princip, kunde sitta själv-sommar som vinter, solsken som regn:) Klart att det är extra trixigt ifall hästen är het men det har gått bra det med. Kom ihåg hjälm och glasögon bara för det kan ju stänka grus och sand ifall man travar på lite. Det som var svårt för mig var att då man var ute och lunkade då de var mindre så vaggades de liksom till sömns och då fick man sovandes, lealösa barn i vagnen och det var ingen hit:D

Självklart ska hästen vara lätt och snäll att köra om man ska ha med barnen:) men det förutsätter jag att du vet! Lycka till och hoppas ni får många mysiga, roliga åkturer tillsammans!

Jag tycker att fyra år är ganska litet och framför allt om du inte är så van att köra.
Så länge det går bra går det bra men man ångrar sig nog rejält om något händer...

Svarar som flera andra redan gjort INTE fast satt i någon stol!!
Mina barn har varit med sedan de varit små, jag har antingen haft dem brevid mig, med en rem/rep/snöre att hålla i. Eller så har de setat framför mig, det är nog den variant som är bäst om de har lätt för att somna. Om hästen har varit bråkig så har det varit enkelt att "vippa" ur barnet om det skulle behövas, eller få ner dem i korgen.

Jag vet inte om detta är på rätt tråd men jag hoppas det.

Jag har ett varmblod som jag rider men går också att köra. Nu har jag lånat enn rockard för att prova på först om jag tycker om att köra.

Jag kommer inte att köra för tävling utan bara hobby för att variera sin träning. och just nu känns det roligt.
Men ibland kanske jag måste ta med min son på 4 år,om jag inte får någon som passar honom, eller om han själv vill åka med.
Jag tänker då på säkerheten. så klart tar jag det extra lugnt OM jag måste åka den dagen.
Fick tips av en bekant att ta en cyke barnlsits/stol till barn, ni vet sån man har på bak på pakethållaren. sätta en sån där nere där man har fötterna och bakåtvänd. Himla smart men jag tror han blir för stor för sånt.

Utan att klandra ner på mig, ge mig lite tips hur jag ska kunna göra?!
Måste ju finnas många här med barn...

jag har tagit med min dotter som då var i din sons ålder. Visste hur min häst reagerade, alltså var hur säker som helst plus att jag köra på en skogsväg där inga bilar är. jag satt i vagnen, en rockard, och hade min dotter ståendes/sittandes mellan min ben. Hon hade hjälm och glasögon samt så kunde hon hålla om mina ben eller armar och jag kunde hålla henne med mina ben. Hon stod då stadigt i vagnen.

Hon tyckte att det var hur kul som helst. Speciellt när vattnet stänkte om vagnen.

Nånstans ska det finnas bilder på hur jag gjorde.
Rockard
MEd jag och två barn i
med en stor travare framför
med 2 minishetteisar bakom
:o
Mina barn var SMÅ när jag började. Jag fäste grimskaft i vagnen framför som de kunde hålal sig i och om jag inet minns fel så satte jag ibland nått i vagnen så att de kunde nå med fötterna att ta spjärn mot.

Det hade den aldrig gjort, jordens snällaste häst.
stannat den genom att köra in i en vägg antar jag...
Jag har i hela mitt liv bara råkat ut för 2 skenande hästar, det är väldigt ovanligt.

Tack för alla svar!
den hästen jag har är supersnäll att köra.
Nu när han har varit med har någon till vuxen varit med och hållit i honom.
Han har då suttit mellan oss, det finns ett rep på rockarden som passagerarna kan hålla i., han håller i repen och den vuxne medpassageraren sätter armen bakom honom....Har funkat ypperligt!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Artikel Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: fijja
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 538
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar