Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

läs gärna gamla svar, sök på tex bröstsele.. här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=536255&highlight=br%F6stsele

Det allra viktigaste argumentet mot en skitbröstsele modell är att varken baksele eller draglinor medföljer- alltså kan du inte dra nåt med gott samvete.
Den duger att "köra in" en häst med om man inte vill riskera sin riktiga sele. Man kan oxå något sånär tömköra på rakt spår i den och i nödfall så kan man bygga om dem så att man kan använda dem.

/jenny

6022.jpg

Har du verkligen letat på finselar? :) Vad hittade du på finselar om inte Ideal selarna?

Sen ska man ju nämna att det finns säkert 10 olika märke på bra selar under 10.000 att välja på i Sverige.

Jag kan lova att om du köper en billig bröstsele, och börjar köra ordentligt, så lär du dig mer och mer och till sist inser du att du har köpt grisen i säcken. Jag brukar jämföra det med att man köper en sned sadel till en unghäst.
En skitsele får du knappt sålt för ens halva nypriset, medans en bra bröstsele inte sjunker mycket om man sköter den. Och man kör med gott samvete och bekvämligare åkturer!

/jenny

okej ett jättetack för dom bra tipsen men vad säger du om detta då?
jag köper en begagnad lagom ingången bröstsele för kanske 500kr....och när jag skaffat mig jobb och kommer på hur kul de e me körning så köper jag en för kanske 5000+ just nu har jag inte råd tyvärr annars hade jag köpt det. men det borde ju duga med en billighetsvariant i början när jag knappt vet om hästen går att köra in=)(som han antagligen gör men endå).
och sen kan jag ju sälja min 500krs sele för gämfört med 5000kr känns den inte så jobbig att slänga eller förlora dom pengarna.
men om man ska bygga ihop en hyffsad bröstsele med baksele har du nåt tips på hur man kan göra eller nåt tips på vart man kan hitta delar att fixa ihop en baksele med?

och det känns lite jobbigt att köpa en jättedyr sele när jag kanske kommer att köra max en gång per vecka eller likannde...men jag förstår ditt resonemang men tyvärr finns inte pengarna det är väl mest det....man får ta vad man har...

Jag önskar att du vinner på lotto snart. :) Det är inte bra för hästen att dra i en sån sele.

Det finns folk som tävlar i omgjorda bröstselar, men då oftast med små shettisar. Vad du behöver är skakelhållare som du fäster under tömringarna. Man kan köpa såna på travshoppar eller på Equilex.se tex. Då får du upp skaklarna, så att du kan svänga bra, och bröstan blir fri att bara ha draglinor i.

Du kan oxå köpa en bra travsele för en tusing, gärna med kort bredbrösta till, så har du en bra sele fast billigare. Jag skaffade en sån först innan jag visste att jag ville satsa på tävling.

/jenny

Jag har en höökssele som jag köpte till mitt varmblod. Storlek cob och den passar min isis oxå. Men han är grov och ca 1,38 hög...

Att köra in en islandshäst på några timmar (jag svimmar nästan) DET låter inte speciellt seriöst!!!!! Ta och läs lite instruktioner snälla ni om inkörning, så vet ni att GENVÄGAR ÄR SENVÄGAR - alltså för snabb inkörning kan leda til skenturer - förstörd vagn/sele = förstörd häst = inte värt det alls INGEN HÄST KAN KÖRAS IN PÅ NÅGRA TIMMAR, :mad: ALLRA MINST EN ISLÄNNING kom ihåg det Vill ni veta mer, kontakta mig, jag har några idéer (efter 30 års erfarenhet med inkörning, först med andra hästar, de senaste 7 åren med islänning) mvh solbarnet :eek:

efter all den erfarenheten så kanske ditt språk skulle ha utvecklats lite. ta inte illa upp, men du lät som en fjortis :)

man kan visst köra in en häst på några timmar, med rätt grundarbete och total tillit. :)
Inget att rekommendera, men rent teoretiskt. Man kan ju rida in en häst på 30 minuter. Jag brukar vilja lägga 1 månads förarbete innan vagnen spänns på. Gärna mer.
"
INGEN HÄST KAN KÖRAS IN PÅ NÅGRA TIMMAR, ALLRA MINST EN ISLÄNNING kom ihåg det "

nu förstår inte jag, skulle isisar vara svårare än ett kallblod, arab eller russ?

Mvh jenny

Jaha och HUR låter en fjortis då?? Förstår inte vad Du menar. Vadå språk? Är det inte mina åsikter Du ogillar? Men jag framhärdar i min åsikt att INGEN HÄST KAN KÖRAS IN PÅ NÅGRA TIMMAR! Visst kan man sätta en snäll häst som har förtroende för sina människa framför en vagn på 5 minuter och det kan gå bra. Men den hästen är inte inkörd! Lika litet som en häst är "inriden" på 30 minuter. Med inkörd och inriden menar jag en häst som förstår hjälperna, är helt orädd, går fram överallt på kuskens/ryttarens uppmaning, kan svänga, öka, minska etc och ställa sig. Alltså inte en häst som går att spänna framför vagn eller går att sitta på, utan mycket mer. Och dit finns inga "snabblösningar" det måste ta tid! Eller? Har vi olika krav på våra hästar kanske?

vi pratar bara om varandra här. det finns ju inkörd, sen finns det inkörd. Inkörd kan räcka för hobbykusken som ska köra på sin grusväg rakt fram.
Det räcker ju inte för en annan som ska köra msv dressyr på en hand. :) men inkörda är de båda. på 1 h -5 år.

/jenny

Jag håller på o kör in min 9åriga islänning. Vi har tömkört och tolkat och skall snart ge oss på att arbeta med lösa skaklar. Jag har aldrig varken kört eller kört in en häst tidigare, men det verkar gå bra för oss ändå, tömkörningen går iaf finfint :)

Jag har en loksele till honom, men jag är lite rädd att jag sätter den fel o att den kanske inte passar. Tänkte jag skulle fotografera med den på o få tips o råd just här på buke. Jag har fått den billigt begagnat... Vagnen är av sulkymodell passande c/d-ponny. Har inte prövat om den passar hästen i fråga, men den har använts till islännig tidigare så det skall nog gå bra.

Jag tror det är en bra ide att köra in unghästen, att dra vagn bygger ju muskler och det borde ju ligga som bra grund inför ridningen sedan. Dock finns det de som säger att det blir svårare att töltsätta en häst som körts in o fått trava mkt. Men för att töltsätta en häst måste den ju ha starka muskler så jag förstår inte riktigt det påståendet. Jag kommer att låta köra in min unghäst oxå, men inte ännu -hon är för liten :)

okej men varför finns det överhuvudtaget bröstselar om man inte ska använda dom hehe?. och man kan ju inte säja att man bara ska köra sin shettis med den, dom e ju mindre och borde va ennu sämre för dom att dra med en sån.

okej skakelhållaren e som en rem man fäster i varje skakel o sen går den över däckeln lr?. men om man har en rockard som anpassas efter en bröstsele blir inte avvägningn fel då?.

vad/hur rekomenderar du att man fäster skaklarna i selen?

Gullan86 skrev:
okej men varför finns det överhuvudtaget bröstselar om man inte ska använda dom hehe?. och man kan ju inte säga att man bara ska köra sin shettis med den, dom e ju mindre och borde va ennu sämre för dom att dra med en sån.

okej skakelhållaren e som en rem man fäster i varje skakel o sen går den över däckeln lr?. men om man har en rockard som anpassas efter en bröstsele blir inte avvägningn fel då?.

vad/hur rekomenderar du att man fäster skaklarna i selen?

Det finns skitbröstselar för att folk inte vill lägga ut så mycket pengar som en välgjord sele kostar. Man har tagit halva lokselen, och halva bröstselen och slagit ihop det. Och det funkar ju inte.

Att shettisar kan vara ett undantag, om man kör nån gång i veckan bara, är för att de har så små bogrörelser att skakelremmarna räcker för att ge ponnyn lite rölighet. Det ser inte bra ut, och det är svårt att anpassa den rätt, men den sitter bättre där än på ett halvblod. Men dålig är den ändå ju.

Om man har en rockard anpassad för skitselen, så kan det bli lite lätt i skakelhållarna för skaklarna sätts ju fast högre upp. Oftast är de rockardsen dåligt utformade från början med lågt säte. Man brukar känna att man vill uppgradera även sin rockard när man tagit steget o köpt sig en bra bröstsele. Det blir bara dyrare o dyrare ju mer körbiten man blir. :rofl:

Man ska fästa skaklarna i selen så att man får ett 5-10 kilos tryck på däckeln. Fast däckel alltså, med gott om utrymme för manke o ryggrad. De ska vara fästade mitt på magen så att man kan svänga hästen utan att den störs av skaklarna.

En bra bild på hur allt ska sitta. /jenny

Senast ändrad av en moderator:

solbarnet skrev:
Jaha och HUR låter en fjortis då?? Förstår inte vad Du menar. Vadå språk? Är det inte mina åsikter Du ogillar? Men jag framhärdar i min åsikt att INGEN HÄST KAN KÖRAS IN PÅ NÅGRA TIMMAR! Visst kan man sätta en snäll häst som har förtroende för sina människa framför en vagn på 5 minuter och det kan gå bra. Men den hästen är inte inkörd! Lika litet som en häst är "inriden" på 30 minuter. Med inkörd och inriden menar jag en häst som förstår hjälperna, är helt orädd, går fram överallt på kuskens/ryttarens uppmaning, kan svänga, öka, minska etc och ställa sig. Alltså inte en häst som går att spänna framför vagn eller går att sitta på, utan mycket mer. Och dit finns inga "snabblösningar" det måste ta tid! Eller? Har vi olika krav på våra hästar kanske?

öhh? det var inte ens jag som kört in en häst så fort utan jag vet en som gjorde det...alltså hästen var så lungt och trygg(tror den var 14år då) och dom kännder ju hästen utan och innan dom märkte att den inte var rädd(alltså den hade ju blivit tömmkörd hela sitt liv) men dom släpade saker o allt det man ska men den reagerade inte för nånting till slut satt dom i sadeln.
och jag säger bara, vad e det för konstigt hästar du råkat ut för islandshästar är bland dom bästa i lynnet speciellt körning. lite skillnad om det varit ett hettsigt fullblod lr likandnde.

om jag säjer såhär. du som kört in massa islandshästar...du borde ju känna till rasen och att dom på island tar en unghäst, slänger på den bett o sadel och hoppar upp....dom hästarna gör sällan något och skulle dom bocka blir dom middag därför finns inga sparkande(undantag finns alltid) eller bitande lr bockande hästar iaf inte på island där dom e noga med detta. när jag var där i 7veckor o red flera hästar per dag i alla åldrar så var jag aldrig med om någon olydnat av dessa slag.
finns ingen ras som e mer orä'dd heller(mina erfarenheter).

lr detta vat kanske inte menat till mej men jag svarar endå.

snigelfarmor skrev:
vi pratar bara om varandra här. det finns ju inkörd, sen finns det inkörd. Inkörd kan räcka för hobbykusken som ska köra på sin grusväg rakt fram.
Det räcker ju inte för en annan som ska köra msv dressyr på en hand. :) men inkörda är de båda. på 1 h -5 år.

/jenny

bra svarat det stämmer

alltså jag tänkte på en sak.....VARFÖR har man draglinor? dubbel dragverkan? alltså det drar på 2ställen lr vadå?

hur fäster ni rockarden i selen? med bara skakelremmar lr med nåt mer? för när man travar brukar det ju slå mot hästen o hålla på.

draglinor är det som drar fram vagnen. Skaklarna ska bara ligga löst i skakelhållarna och följa med när vagnen svänger och dylikt. För att hästen ska kunna dra på ett bra sätt så krävs en bra sele med lös brösta och draglinor.

Vad händer om denna hästen tar ett steg fram?

Jo, då tar det ju stopp när bogen kommit så långt fram att skaklarna tar emot. Det ger skav och en ovillig häst i längden. Dessutom är det ryckigt att åka med sån sele eftersom skaklarna rör sig i takt med traven.

Vad händer här då?

Jo, här kan hästen använda hela sitt rörelseregister, och som du ser så ligger skaklarna där de ska i skakelhållaren. Lite högre upp oxå, för att man ska kunna svänga lätt.
Det är alltså svängeln och draglinorna som rör sig i takt med bogen/frambenen, medans skaklarna ligger still.

Har det klarnat ytterligare?
Hoppas det :) mvh jenny

Senast ändrad av en moderator:

okej det e ju rätt dumt igentligen att det svagare(linorna) ska dra hela tyngden lr? tänk om de går av hehe.

jättebra förklarat iaf. men om man e hemma och mullar i skogen och inte ska ut på en maraton runda då?.

har du nåt bra tips på hur jag skulle kunna fixa det med min lilla plånbok och dessa tillbehör:

*billig bröstsele tyvärr sitter bröstan ihop med däckeln(hade velat ha en bukgjord)
men allatså på den nedre bilden sitter alltså bröstan bara fast i draglinorna och inte ihop med däckeln? det ligger lixom under skaklarna?.
skulle man inte kunna bygga om lite då?.
´kan man köpa draglinor på typ M*ntops shopen? och skakelremmar? usch e så dålig på detta trots att jag gått på skolan i 3år med körning=(.
*vagn ska köpas specialgjord till hästen, en rockars som från början e den där jobbiga låga utan svängel och med lågt ryggstöd och säte....MEN man kan specialbeställa...hur råder du mej då att säja till dom hur jag ska få den som bäst? har redan frågat om man kunde höja sätet och tyggstödet och ev. sätta dit mopedhjul istället för bilhjul(axel) vad tycker du? ska jag be om svängel med lr? kan man fixa det hemma annars? köpa var?.

oj tänkte bara kommentera en sak på den nedre bilden.

ser nästan ut som att vagnen ska köra på hästens bakben...hur långt ska det va från hästens rumpa till svängeln?

och så ser bakselen ut att sitta för hårt? ska den verkligen verka i en uppförsbacke lr e det för att hästen länger så mkt?

en sak till....man kan ju undra varför man har skaklar igentligen då? för att bromsa upp vagnen? kan ju bara vara det? lr?. hehe vilka frågor jag kommer med.

Vilka rolig frågor du ställer... :D

Draglinor med nylonförstärkning är superstarka! Man inspekterar alltid sin sele innan man ger sig iväg på tävling, dessutom är det alltid inspektion innan start av en som kan selar. Jag kollar alltid när jag selar så allt är sig likt sen sista turen.

Skaklarna styr ju vagnen oxå, dit de pekar, dit går vagnen. Och hästen förhoppningsvis, hihi*

Den nedersta bilden ser lite skum ut för att hästen trycker ut bakdelen mot tittaren. därför är bakselen spänd, men bara på väntser skinka.

Om du är hemma o mullar i skogen, så ska du väl ändå rida med en passande sadel? Samma gäller för sele o vagn.

Det du kan göra....är ingenting eftersom du har den allra allra värsta sortens sele, den med bara en maggjord. Spänner du den så att däckeln sitter fast på ryggen, så spänner du ju oxå fast bogarna med bröstan som inte alls kan röra sig, inte ens med draglinor. Släng skiten, eller gör den till väggprydnad.

Om din rockard..så är det svårt utan att ha sett den, men svängel gör du själv eller ber dem.
Tre viktiga saker man vill ha på sin rockard. 1. Sikt över hästen. 2. Fjädrande sits, annars lär du inte ha njurarna kvar efter några timmar. 3. Svängel i rätt höjd för draglinjen, dvs under skaklarna. Svängeln får gärna vara multifunktionell så du både kan fästa en ögla om den eller en snabbkoppling.

Här en bild på bröstan som enskild, medans däckeln bara håller upp skaklarna och tömmarna. Tänk att du binder fast draglinan med däckeln där, hur ska hästen kunna röra på sig då? Så funkar din sele tyvärr. Ska du köra så lägg pengar på bra grejer!

F1110020-A.jpg

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka