Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

ja, hej igen.

Har ingen hästutbildning, ger inte så mycket för det heller. Jag är däremot född på hästrygg och har en mamma som tävlade med eliten. Körningen firar femårsjubileum Nu!

Jag har inte kört ett msv program, kommer nog inte att kunna göra det med min häst heller. :)

Gullan, jag skulle kunna rada upp "dumma" frågor av dig som handlar om GRUNDLÄGGANDE kunskap INNAN man sitter bakom en häst.
Du vet inte hur draglinor fungerar, hur bred en brösta bör vara, hur svängel fungerar osv.
Inget fel med det, för alla är vi nybörjare nån gång och jag svarar gärna på dina frågor, men jag vill inte bli stucken i ryggen när jag berättar det för dig och det inte passar in i din sanning.

Jag gick trädgårdsgymnasium, om någon vill veta. Rekommenderas!
Gullan, hur långt har du kommit med din hemmabyggda sele? Inga bilder än?
/jenny

snaaark...jag orkar tyvärr inte svara så mkt på burton...
men iaf hur VET du att jag inte jobbat under skoltiden då?...jag har varit på island och jobbat under ett sommarlov bl.a

och hur gammal e du rå eftersom du har en så STOR arbetslivs?
du har kanske inte då tänkt på att skolorna förbättras och mer och mer säkerhet läggs till eftersom det händer så mkt olyckor.

det jag inte fattar på såna här forum är att det pluppar upp fler o fler människor när h*lvetet brutit och och alla bara tjaffsar varför inte komma med tips och svara på frågorna i tråden istället? från början. istället för att komma i slutet och försvara folk m.m kan ingen har en egen åsikt lr e det bara jag som vågar det?? man kan ju iaf trot.

du jag tänker en extra gång innan jag skriker att jag gått på hästgymnasium...ibland kan det va rätt osmart att nämna det....plus att jag söker jobb med islandshästar och får genom mitt jobb på island en stor skjuts framåt...Naturbruket kan man kasta i sopperna gämfört med det.
MEN jag menade inte att skryta över min utbildning utan vi började prata om säkerthet jag o snigelframor och du ens läst så långt i tråden....OCH då sa jag hur min utbidning varit...och hur vi fick lära oss på en mkt säkerhets inriktiad gymnasieskola...det var verkligen säkerheten framför allt....te.x när du leder dina föl har du longerlina, pisk och hjälm då???även om de e typ ett halvår gammla o hur sega som helst.

jo jag håller med dig att såklart folk utan utbildningar kan lika mkt lr mer....MEN här pratar vi säkerhet och det är jag inte så säker på att det lärt sig till fullo...lr???

det där med höga hästar!!! fick du inte lära dej nåt på ditt naturbruksgymnasium...visar man INTE framförtterna och vad man kan och tycker då ligger man på G direkt....ex...man fick inte ens säja nåt till sin kompis lr vila för en sekunnd när vi mockade i stallet då blev det en utskällning. så det så där jag gick fostrades ÄKTA hästskötare.

snigelfarmor:
okej men vad har du för erfarnehtet då?. har du lärt dig allt om säkerhet?
nej jag visste inte hur dom sakerna funkade men jag visste att det endå behövadees på nåt sätt och ville va på min säkra sida jag skämms INTE för att fråga. jag frågar hellre en gång för mkt en än gång för lite.
jag förstår inte va det var jag stack dej i ryggen om när vi pratde om varför det behövdes det minns jag inte att jag gjorde.

okej du gick trädgrådsgymnasiet varför rekomenderas det i detta sammanhang? fick du lära dig mkt om hästar där?...

min sele är inte påbörjad än ska köpa material men det e uttänkt i mitt huvud hehe. är så svårt att rida en ritning. men det kommer blider när min häst är redo och jag är redo och allt klaffar...jag har INTE bråttom jag har bara brottom att LÄRA!!! jag älskar att lära mig nya saker.

ha det så jättebra och snart åker jag på semester med pållen....imorrn närmare bestämt....tack för all hjälp jag fått men tyvärr får man väl stå ut med att det oftast blir tjaffs...man lär sig nått nytt varje gång iaf...skriv gärna vidare på tråden.

Moli.....jag kommer till bommfria disskutionen om ett tag....ska resa bort snart...vill läsa den tråden ordentligt innan jag svarar.

Jag är 25 år och började jobba dagarna efter jag slutade skolan, 18 år gammal och gör det fortfarande så nog vet jag hur det går till härute i arbetslivet allt. Har du behövt ha tvister med snåla arbetsgivare som alltid är försenade med lönen och själv behövt ringa och knöla med LRF-konsult och skattemyndighet för att få tillbaka skatten nästan varje år?
Jag lovar att man blir både härdad och en fena på förhandlingar.
För att inte tala om löneförhandlingar.
Jag har gjort inlägg i en annan av dina trådar och där nämnde du inget om några islandsjobb när jag frågade om du jobbat extra under skoltiden..
Du sa att du letade jobb då.
För övrigt har jag läst hela tråden.

Vad gäller mitt gymnasium så var även det väldigt säkerhetsinriktat.
Man satte inte sin fot i stallet utan stålhätteskor och unghästar leddes med hjälm och spö.
Vi hade även hingstar som också dessa leddes på detta sätt.
All hästhantering hade säkerhet som röd tråd, varesig det gällde ponnytravare, stora travare, körhästar eller ridhästar.

Att sätta sig på höga hästar är inte att visa framfötterna.
Visa framfötter gör man genom att vara ödmjuk, hugga i utav h-vete under praktikperioder eller sommar/extrajobb, visa att man klarar att jobba självständigt utan att nån hela tiden pekar på vad man ska göra och att inte sukta efter beröm. Ingen kommer att stå och berömma en hela tiden på ett jobb, man bara förväntas göra vissa saker.

Det lät faktiskt ganska stroppigt från sida att fråga om nån inte tålde att du hade bättre utbildning. Du visste ju inte ens vad personen ifråga hade för utbildning, och då blev det hela än mer knasig

Senast ändrad av en moderator:

jasså konsigt att jag inte nämde att jag jobbat på island...hm jaja...men så e det iaf om du inte tror mej har jag intyg....jaja
du frågar om jag behövt ha tvister med arbetsgivarna bla bla.....hur skulle jag kunnat behöva ha det om jag är snart 19år och inte hittat nåt jobb än??? du hade nog inte gjort det då heller. lr har jag fel?

jaja nu orkar jag inte tjaffsa mer....detta spårar alltid ur=(.
jag tror nog jag ska sattsa på ett annat yrke för jag vill tyvärr inte springa runt som en slav och inte få nåt igen inte ens en vettig lön i detta yrket.

jag är inte rädd för att göra bort mig speciellt inte via en dator...därför säjer jag antagligen saker för tidigt ibland....men vadå om jag tyckte så kan man inte säga det då?

Tänkte tipsa om man bara vill träningsköra sin islänning för lite motion och omväxling så fungerar en travsele mkt bra och de för lite över 1000kr i Börjes är faktiskt riktigt ok.

Använder man dock en rockard gjord på bilaxlar så bör man komplettera med en bredbrösta. Annars så är det bara ett selunderlägg och långa tömmar man behöver köpa till (förutom vagnen då :rofl: ).

Har även "dressyr" kört med den utrustningen. Personligen tycker jag att det är lättare med en lättare vagn för då går hästen inte lika lätt på bogarna som när den får dra lite. Men när man har lyssnat på andra så verkar det vara en smaksak

diny skrev:
Tänkte tipsa om man bara vill träningsköra sin islänning för lite motion och omväxling så fungerar en travsele mkt bra och de för lite över 1000kr i Börjes är faktiskt riktigt ok.

Använder man dock en rockard gjord på bilaxlar så bör man komplettera med en bredbrösta. Annars så är det bara ett selunderlägg och långa tömmar man behöver köpa till (förutom vagnen då :rofl: ).

Har även "dressyr" kört med den utrustningen. Personligen tycker jag att det är lättare med en lättare vagn för då går hästen inte lika lätt på bogarna som när den får dra lite. Men när man har lyssnat på andra så verkar det vara en smaksak

Hur kan du dressyrköra med en vagn som är surrad tight intill revbenen på hästen, hur ska den kunna böja sig och hur ska den orka dra rätt när den drar med magen? Ska man köra rockard med travsele bör man iallafall ha svängel och bred träningskortbrösta. Då behöver man inte heller surra så hårt utan kan ge skaklarna lite frihet så hästen kan röra sig i svängarna.
Glöm inte att baksele måste man köpa till oxå, inte bara tömmar och underlägg!

Sen vill jag fråga dig om Börjes selen har bred anläggningsyta och hög mankfrihet? Kan man rekommendera travfolk den eller bör de lägga lite mer på en bättre träningssele?

mvh jenny

Jag hörde av en kompis att man förstör tölten om man kör en islandshäst. Jag vet inte om det ligger någon sanning i det, men det hade nåt att göra med att när man töltar så "håller man inte om hästen med skänkeln" för att den ska gå i nån slags form. Det blir då fel när hästen får skaklar på sig som "håller om".
Jag vet ingenting om islandshästar själv, så jag vet inte om det är sant. Däreomt har jag sett folk köra islänningar utan problem.

Lycka till!

MVH Lillan

om selarna, de billiga och de "dyra"..
att skaffa en fungerande sele kostar 2500-10.000 beroende på märke och material.

men att köpa en travsele kostar ju alltid minst 1000, oftast 2-4000 kr och då får du inte det du behöver för att kunna köra.
1. draglinor
2. baksele
3. tömmar.
4- Bredbrösta
5. körhuvudlag, ej nödvändigt
Kostnaden för detta blir antagligen högre och mer jobbigt att införskaffa än att lägga några tusenlappar direkt. Jag vet *fniss'
dessutom matchar inget av det så du lär inte kunna sälja det som ett kit om du sen vill ha riktiga grejor.

Men det går ju, problemet är att det oftast är nybörjare som inte har anpassade grejor, så därför vill man ju att folk ska köpa bra saker direkt och slippa fixa en massa själv med risk för att hästen får lida.

Sen, ang bilden, så kvittar det väl om skaklarna är böjda, de sitter ju ändå fast vid revbenen på hästen där man surrar skaklarna. Så om hästen svänger höger tar vä skakel emot och hö skakel slår in i revbenen eller bogen. Det är ju oftast därför travarna är totalt osvängbara i kurvor och springer på rakt spår med huvudet åt vä o kroppen åt höger.

Hur gick det där projektet med Stig hås hästar? Hörde att det var ingen höjdare för de var för välkörda och ville inte acceptera en hård travkuskhand sen, synd inte travet lärde sig nåt från det istället för att återgå till sitt vanliga kör. Eller hörde jag fel?

mvh jenny, och det bara låter som om jag säger emot allt du säger :)

Vi har visst hört olika saker om Stig Hs hästar :d . Jag hörde av Stig H själv (hoppade in extra i hans stall under förr, förra semestern). De hade problem med hur deras muskelatur blev och visst var hästarna mjuka men snabba blev de tyvärr inte. Det tog månader av ny uppträning innan de var färdiga för start.

Med att travarna går rakt i kurvorna är lite av en myt då man med dagens utrustning fäster vagnen högre och skaklarna inte går mer än några cm framför selen. Visst finns många vagnar kvar av den gamla varianten men de minskar stadigt i användande.Och det går inte att komma snabbt iväg i en voltstart om man inte har en häst som voltar bra och vänder kvikt. På en av mina sköthästar kunde man göra en piruett med vagnen. Han trampade så fint och mjukt att vagnen sällan rörde sig mer än några cm.

När det gäller baksele, draglinor och svängel så har jag personligen bara det när jag har en tyngre vagn (typ 4 hjulig) eller när jag kör timmer i skogen. Men då har jag oxå loksele i stället.

Synd att tråden tappade tråden så att säga :rofl: för då jag ev ska börja träningsköra en islänning i höst så vill man ta reda på så mkt som möjligt för att inte klanta till det med gångarterna.

konsigt att ingen svarar på detta...hm...

jag tycker med att det var synd att tråden spårade ur och funderar på att ev starta upp en ny SERIÖS tråd här för alla som verkligen vill duskutera allt om att KÖRA SIN ISLANDSHÄST!!!...

jag ska snart ta kort på min sele som e KLAAAARRRRR hm okej bekselen har inte kommit än men i övrigt är den klar och noga uttänkt....för det som e klart nu e det som var den jobbiga biten...för hur jobbigt e det att beställa en baksele...hm jaja

Håller ögonen öppna för den tråden och lovar att inte hoppa på samma spår igen :smirk: . Har varit på Buke i många år och det verkar som på alla trådar (inte bara under kategorin islandshäst) så har det en förmåga att gå åt hållet att man konsentrerar sig på utrustningen helt.

Och det är alltid någon (som mig :bow: ) som retar sig på något och svarar. Sedan är det igång men jag lovar att om du startar en ny tråd så håller jag hårt i mitt tangentbord innan jag ev. svarar.

Har letat på nätet och det verkar inte finnas mkt info om just träningskörning av islandshästar. Man vill ju inte sabba gångarterna.

näe jag vill inte att tråden ska bli att ingen vill svara...jag vill att alla ska svara och säja vad just dom tycker och anser MEN hålla sig till ämnet..och kanske titta en extra gång på rubriken innan dom skriver men jag vill absolut inte att folk ska sitta o vänta på rätt tillfälle lr bara läsa utan att kommentera=).
men jag tycker endå att det är rätt att dirskutera utrustiningen oxå eftersom det var det jag frågade mkt om i denna tråden...

men jag ska senare skapa en ny där alla ska få berätta om hur dom gått tillväga i körningen m.m med denna speciella ras...

jo....för att svara på det med gångarterna ingen verkar veta så mkt om vare sig negativt lr possetivt....jag antar att man får tetsa sig fram...det man ska passa sig är väl att köra om man har en häst med mkt liten skillnad mellan gångarterna för då kan den ju gå där o släpa fötternar och göra lite vadsomhelst utan att man riktigt kan kontilera det på samma sätt som när man rider.....
annars tror jag inte att körningen e negativ p.g.a att hästen drar en vagn lr liknande lr vad tror du?

Det enda som jag hittat var att hästar som var passtaktiga kan gynnas att köras medans travtaktiga kan bli sämre att tölta.

Frågade en isländs hovslagre när han härom dagen skodde hästarna om han har varit med om att köra. Det var vanligare förr än nu men det hände ibland att de (där han bodde) gjorde det men inte som ren träning.

En av hans grannar körde sina hästar då han ville hålla dom i kondition när han var dålig (har för mig att det var något rematiskt). Han körde nästan bara i trav och skritt. Han hade en bröstsele och en 2 hjulig vagn.

Han hade för sig att han hört att i USA ska det finnas en gren där man kör i alla gångarterna. Gissar att det är som de gör med bla Saddlebred hästarna. Har dock inte hittat den grenen på nätet än.

:idea: Undrar om det går att träna islandshästen som de andra gångartsraserna för då finns det en hel del info på nätet.

ja det med att tävla med vagn med just islandshästens gångarter skulle ju kunna bli nåt nytt här i sverige kul...

Har hittat lite om att träna gångarthästar och det verkar inte skilja sig så mkt att få alla gångarter framför vagnen som under sadel.

Grunden är det samma

jasså....okej men står det nåt att det förstör gångarterna lr att det är svårare på nåt sätt att utföra andra gångarter i en vagn bakom hästen?

Vad jag har läst hittils så (men det gäller de typiska amerikanska gångartshästarna) så kan gångarterna försämras till en början men det försvinner efter hand. Sedan är ju frågan hur lång tid efter hand är? :confused: .

ja det låter mystiskt...hm...de menar kanske att i början så e det ju nått nytt som typ när man rider in en häst så springer den ju inte i VM tölt första dagen direkt...den måste kanske "vänjas" föst att dra vagen sen kan den koncentrera sig på gångarterna...lr vad vet jag..hm..
men detta verkar jätteinteressant iaf hör av dig om du hittar mer info...

jag undrar just VARFÖR gångarterna försämras...hm...igentligen e ju körning som att rida...fast man har kanske inte lika koll på om hästen trippar lite i grispass när man tittar bort...lr haha....nä fy va svårt...synd att det verkar som om inte så många kör sina islandshästar iaf inte "tänkt" på hur gånagrterna försämrats lr har någon upplevet det????

Jag mailade till till USAs motsvarighet till SIF för att höra vad körgrenen hette. Fick just ett svar och det är en liten gren men som ökar och det finns än så länge inga nationella reglementen men hon trodde att det skulle komma så småningom.

Fick några adresser och jag återkommer när jag kollat upp dom.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka