Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

okej jag fattar men en sak var lite konstig=)

"Det du kan göra....är ingenting eftersom du har den allra allra värsta sortens sele, den med bara en maggjord. Spänner du den så att däckeln sitter fast på ryggen, så spänner du ju oxå fast bogarna med bröstan som inte alls kan röra sig, inte ens med draglinor. Släng skiten, eller gör den till väggprydnad."

även om jag skulle ha två maggjordar så skulle jag ju spänna så att däckeln sitter fast på ryggen för det e väl själva meningen lr vill man att däckeln ska kunna glida runt?.
lr du menade att det vlir värrde för att allt e i ett enda stycke?.

jag hade tänkt att skriva en tråd här och fråga vilka som har bröstselar och fråga om de haft nåt problem med dom att hästen tagit skada lr likandne....för alla har ju inte hur mkt pengar som helst och kan tyvärr inte köpa perfekt passande...jag känner det att varför finns det sådana här bröstselar om dom är faliga/ inte bra.

jag tänkte på det. på den sista bilden här.... bröstan sitter alltså bara fast över halsen inget i däckeln? bode den inte glida ner då?.

jag kom på ennu en sak=).

jag har även en annan brösta som jag lånar. den har två maggjordar...men vad gör det för skillnad??? är det bättre lr sämre....för e det bättre e det ju inte så himla svårt att köpa en sån rem och sätta fast under töm ringarna!.

den har inte draglinor...jag hoppas du fårstår hur den funkar.

ska draglinorna sitta så att dom drar i första hand? sedan skaklarna alltså att skaklar inte ska ta igentiligen(dra vagen).?

jag har nu fixat så jag ska kunna ha draglinor och.egentillverkad baksele har du då nåt förslag på hur jag med min sele ska fixa allt med fästa skaklarna och draglinorna i bröstan?.

oh jag behöver hjälp....

den bilden på ponnyn...hur mkt högre upp ska man ha skaklarna om man har draglinor och hur ska man fästa alltihop med den sortens sele jag har???.
hur VET man hur högt upp skaklarna ska sitta?????

Gullan, jag orkar nog inte svara på dina frågor...köp en riktig sele som är gjord att dra i så löser sig alla dina frågor.
Du ska INTE hålla på o fibbla med en kass sele om du inte vet hur det egentligen ska sitta.

Den selen du har är som att springa med en livrem om låren. Skit i att köra eller satsa på vettiga grejer.. sorry.

Lite svar får du:

Ja, draglinorna är det som drar vagnen, skaklarna ska bara ligga i sina skakelhållare (inte skakelremmar)

Vadå fixat baksele? Har du gjort en egen? Hur?

Skaklarna ska ligga ovanför bröstan så att hästen får svängrum i svängarna, samt att bröstan kan jobba fritt. På en RIKTIG sele kan du ändra skakelläget beroende på vilken vagn du har och vad du ska göra för något.

Har du svängel då? Hur har du fäst den?

Jag tycker du ska kontakta någon som kan inviga dig i skolkörningens roliga värld. Du har ju så mycket frågor och man kan inte ge alla svar via en dator. Körning är svårt och riskabelt, allt måste klaffa för att säkerhetsnivån ska hållas hög.
Var bor du?

mvh jenny

jag bor i östergötland men min pojkvän bor i skåne hur så?.
jag har kört skolkörning i 2år på En naturbruksskola där jag fick lära mig det inkulusive köra par....MEN för det betyder det ju inte att jag vet hur allt ska sitta i perfekt läge...jag är mkt petnoga så därför frågar jag allt in i minsta detalj även om jag kanske råkar veta det, bara för att vara på den säkra sidan.

vi fick lära oss det mesta om säkerheten på vår skola det var viktigt och jag har även kört trav med stor och liten häst i 2år (där med).

svängeln byggs på vagnen och jag fäster den där den ska plus i bröstan.

så bröstan ska alltså INTE sitta fast i däckeln eller under magen på nåt sätt?.

men bara för att jag vill min hästs bästa med min snåla ekonomi så e jag ju inte den enda som försöker med detta...de flesta skiter ju rent utav i det och kör runt med sig kassa sele som på ponnybilden jag försöker åtminstoe så gott det går med draglinor baksele m.m.

den selen jag har, ska hästen springa med den runt benen?=). nej men så bara för att jag inte har råd att köpa en topptrimmad tävlingssele så ska jag skita i körningen....det låter ju kul=(.
så du tycker jag hellre ska återgå till att köra med selen som man ska än att göra den till det bättre???

En bröstsele av bra modell kan man säga består av tre lösa delar; brösta, däckel och baksele.
Bröstan hänger man över hästens hals. I den sitter draglinorna. Har man snabbkopplingar till svängeln brukar man ha kvar draglinorna i bröstan, har man återfallslinor sitter de i svängeln och man sätter fast draglinorna i bröstan när man spänner för. Bröstan är inte fastsatt i däckeln på något vis.
Däckeln spänns under magen på hästen och i den sitter även svanskappan. Det är i skackelhållarna på däckeln man fäster skacklarna.
Bakselen hänger man på sist, den sätts fast vid remmarna på ryggstycket på svanskappan. När man spänner för sätts bakselen fast i vagnens bakseleöglor. Oftast finns det även linlöpare på bakselen, vilka draglinorna träs igenom.
Blev det något klarare?

nu har det fixat sig jag tror bestämt att jag vet hur allt ska sitta....ni får vänta med spänning på hur min förbättrade sele blir....kort SKA komma senare.

Gullan, jag försökte bara vara ärlig...

Jag förstår bara inte hur du ska kunna förbättra en sele som består av en enda däckelgjord.

Du behöver minst 2 meter dubbelsytt läder extra, du behöver skakelhållare, du behöver baksele och du behöver draglinor. Varför inte köpa nytt el begagnat BRA som du vet håller och som är snyggt och funktionellt?

Jag vill väldigt gärna se ditt hemmabygge vid tillfälle, det kanske blev både bra och billigt och då kan ju andra följa i dina fotspår om man inte har råd att lägga ut 2500 ens.
Jag har sytt om en skitsele en gång, och det är ju att slänga pengar i sjön, för förr eller senare inser man att det ALDRIG håller i längden om man vill lära sig köra på riktigt.

Vill man veta lite sanning kan det svida till lite. Men jag är inte sen att gratulera om det fungerar för dig o din häst med din konstruktion.

/jenny

nä 2500spänn e inte hur lätt som helst att lägga ut e man rik lr har lön så kanske MEN har man föräldrar som göra allt för än men inte har råd med mer och själv hade 950 i månaden innan men nu har inget innan jag hittat jobb så e det inte så himla enkelt.

japp man vet aldrig hur det blir men jag tänker bevisa för alla snobbar att det går lika bra att göra såhär...för har man inte pengar så har man inte varför ska man då kasta sina drömmar i sjön....
o när du gjorde din sele kanske du intwe tänkte ekonomiskt och smart=P. jag ska INTE sy nånting därför kan ingenting gå sönder för allt sitter i princip likandant som på en riktig sele.
och en sak jag jag iaf säkert säja att detta är bättre att köra med en en vanlig brösta utan baksele lr det kittet.

det är enkelt om man tänker logiskt...du nu när man inte har matte får man grubbla på detta istället liikkka kul om inte roligare.

en sak av det du rabblade upp är draglinor och dom ska jag självklart köpa varför skulle jag göra onödigt jobb o sy såna...och varför ska man ta det dyraste....går det sönder o inte håller en livslängd ja då köper man en ny och inte ens då har man kommit upp i kostnaden vad en dyr kostar.

jo jag var nära att ge upp ett tag men jag e envis som....som shettisar och islandshästar hehe därför passar vi ihop.

Draglinor gör du av båtlina och 4 fästen..att lära sig splitsa tar 5 minuter och är gratis :) Mina draglinor kostade 40 spänn totalt. Draglina är nog det enda jag rekommenderar att man gör själv. :) lustigt nog. Är väldigt nyfiken på din baksele konstruktion? Har sytt en egen en gång. Har även använt slagrem bakom rumpan. Det funkar, men inte så bra.

varför ser du din skitsele som något du ska knäppa "snobbar" på näsan med?

Precis som världens sämsta sadel skulle göra snobbar tysta för att den går att sitta i..??? Knappast.

Hur ska du egentligen göra, om du inte ska lämna in selen till sadelmakare?? Verkar RENT LIVSFARLIGT det du sysslar med. Du kan ju inte påstå att du kan köra, varför då börja tillverka egna selar? Låt de som har erfarenhet göra det.

Visst är inte ens din häst inkörd? Hur har du tänkt köra in en häst säkert om du inte ska ha ex säkerhetskopplingar på selen utan surra fast den med nåt travtillbehör du ska köpa på "en travgrej" ??

Köra in gör man inte heller ensam, minst tre VANA körmänniskor krävs. Jag tycker det låter som om du borde lära dig ha tålamod och lyssna på folk som vill lära dig nåt. Framförallt om körning som är dubbelt så riskabelt och kunskapskrävande som att rida.
Det kan sluta i katastrof annars..
Tänk på vad jag skrev om att kunna blicka tillbaka på det du håller på med nu..

Känner mig jättejobbig nu, men det är nog för att jag bryr mig om dig..
/jenny

har du ingen bild på dina draglonor? verkar intressant=) såna svar sökte jag när jag skrev trådarna.
vad är det för spännen du använd? vad hade du för rem på rumpan/korset då när du hade slagremmen....du har ju själv fixat lite...nu kommer det ju fram=)

du jag kan splitsa massa olika fick MVG i det hehe.=) så det kanske man ska dra nytta av nu...men tyckr du de e bättre med såna då än i läder plus nylon?(det var väk nylon *funderar*) jaja men iaf såna som "proffs gjort" hehe.

på skolan lärde jag mig att köra och rida in hästar...vi körde skolkörning(precision, dressyr) och vi körde trav med stora och små hästar plus tömkörde vi fick även åka till MANTORP och köra trav på banan. lite MÅSTE jag för *ppiiiipp* ha lärt mej annars vore de konsigt. tänk dig intensivträning på 3år, då fattar du hur mkt jag LÄRT mig men för den skulle finns det ju mer att lära och erfarenheter att få.

vi körde ALDRIG med snabbkoppling för att vi skulle få lära oss det rätta sättet, vi hade det inte heller i inkörningen så hur förklarar du att en skola med säkerheten på max inte har snabbkoppling? jo för att man vet vad man pysslar med.
och vadå travgrej som jag ska surra fast....jag ska inte surra nåt...jag har bara fått en ide från det *hemlighetsfull*... och för den delen varför kör folk in travarna med såna surrselar då??? det borde ju dom inte heller få göra.

och hur många har säkerhetesgrejer när dom kör in hästar....hur många miljoner hobbyryttare, skogsmulleryttare som inte kör in sina hästar varje dag finns det....vissa som knappt vet hur man kratsar hovar....såna kör in sina hästar...och hur säkert är det....OCH hur ofta hör man att nåt händer??? SÄLLAN....jag har endast hört att farliga saker hänt där rikitgt duktiga människor varit inblandende....det e ju lite konsigt. lr?.

vadå "varför e inte din häst ens inkörd"...för att den kanske är så pass ung, för att den kanske inte blivit det....vilken dum fråga lr? min häst e 5år gammal inriden i vintras...i princip av mej. förre ägaren hade "grundridit" och kunde räkna på fingrarna hur många gånger hon ridit typ. alltå han kunde skritt trav o galopp lite tölt möjligten typ....inte mkt...
nu (4månder senare) kan han mkt=) t.ex bli riden barbacka....utan träns o sadel m.m=). lyssnar på mig och skulle jag inte ha tålamod....skulle han då lyssna tror du...nej.
det du uppfattat som lite tålamod är min vilja...att när jag påbörjat något vill jag göra klart det...tack vare den viljan kan man hålla på med hästar....VI måste ha mer vilja och vara mer envisna än hästarna inte sant?.! hur skulle det annars gå...lr din häst är kanske ledaren över dej?.
jaja iaf han kan fram o bakdelvändning skänkelvikting m.m (alltså enbart påbörjan till detta inte nåt medelsvår lr nåt). tölten däremot har jag väntat mera med...alltså börjar han tölta så får han göra det jag staffar han inte för det men jag tränar den inte....han brukar tölta när jag rida barbacka.
därför har han 3 jämna väl skillda gångarter där traven är stark..han är 4gångare men har pass i sig. men jag har ridit, ridit och ridit så länge nu känns det som(alltså jag har såklart gjort annat med ) men jag känner det att det vore skönt för han(e ganska liten med ju) att få träna upp ryggen ennu mer och kondis plus få muskler utan ryttare och så e ju körning så himla kul.

ja nu vet du allt om mej o hästen typ då...zZZzzz=)

jag tömmkör själv...det enda jag tränat själv med inkörningen är att "spänna för" vagnen alltså träna olika metoder för det.....över rumpan, backa in o ut m.m

jag lyssnar på folk....du kan inte ana hur mkt jag lyssnar och tar till mig och bildar MIN EGEN UPPFATTNING.

då skulle jag bra gärna vilja vet hur DU lärt dig allt om körning då eftersom du är så himla mkt bättre....såg hur gammal du va o de va ju inte så många mer år älde än mej lr???=)
vad kör du, vad har du för häst? skulle vara kul o höra lite av "experten".

jag missade en sak (konsigt nog med mitt långa mail)

varför jag tror jag kan knäppa snobbar på näsan....nää jag lär väl aldrig komma upp till vad MÄRKEN på saker kan åstakomma men det var inte det jag menade...jag menade att jag ska visa att det går att få fram samma FUNKTION med en "skitsele" som med vilken dyr märkes sele som helst.....märket e inte allt.

Du har missförstått eller helt enkelt inte fattat nåt av mitt mess. Orkar inte ens diskutera alla fel du berättat för mig.

Jag tycker du känns omogen, har du inga föräldrar som kan hjälpa dig?

När jag gick ut ur gymnasiet så tyckte jag nog oxå att jag var bäst..vet bättre nu.

Det är rätt stor skillnad på 24 och 19, afterall.

" vi körde ALDRIG med snabbkoppling för att vi skulle få lära oss det rätta sättet, vi hade det inte heller i inkörningen så hur förklarar du att en skola med säkerheten på max inte har snabbkoppling? jo för att man vet vad man pysslar med.
och vadå travgrej som jag ska surra fast....jag ska inte surra nåt...jag har bara fått en ide från det *hemlighetsfull*... och för den delen varför kör folk in travarna med såna surrselar då??? det borde ju dom inte heller få göra.

det rätta sättet? Vad gick du på för gymnasium egentligen?
Blir så arg över din okunskap eller naivitet att..att..

/jenny

jag gick på Vreta-västerbyskolan(de ska döpas om till vretagymnasiet) utanför Linköping om du inte tror mej kan du ju kolla upp dom och läsa på deras hemsida.

varför blir du arg tål du inte att nån kanske kan mer lr har mer utbildning?

Gullan86 skrev:
varför blir du arg tål du inte att nån kanske kan mer lr har mer utbildning?

Jag följer denna tråd med intresse eftersom jag själv kör lite Islandshäst och skall hjälpa till att köra in två stycken under sommaren.

En stilla undran är om ditt gymnasium verkligen hann lära ut medelsvår dressyr med enhandsfattning vilket verkar vara vad "snigelfarmor" håller på med av tidigare inlägg att döma.

Det är väl inte för att vara dum och besserwissrig som hon argumenterar för att köpa ordentliga grejer? Var glad över att hon försöker vara ärlig och hjälpa dig, det handlar väl knappast om snobbighet att upplysa om det som nu gjorts? Begagnade lokselar tex går att hitta i ponnystorlek för drygt 500kr.

tack för svaret.....nej jag har inget emot att hon säger vad som är rätt och fel och hon har säkert mer körerfarentet med tävlingar och så...men jag känner det att jag har en grundutbildning i körning hur man selar m.m så säkert som möjligt.

jo det är nog många som du som följer dessa trådar med intresse men få som svarar tyvärr=( dålig stil men det verkar vara så här på buke att säjer man nåt får man skit på sig och blir hatad....känns tyvärr så

men det är väl så med hästandet att alla har sina åsikter alla tror att dom vet bäst...det finns ju tyvärr ingen handbok för allt man gör med hästar det är ens egen erfarenheter och tolkningar man går efter.
det är väl därför det ofta blir tjaffs speciellt som dom flesta är tjejer o man vet ju hur det låter i ett hönshus.

men jag ger nog upp denna tråden snart för nu tjaffsar vi bara om vem som har bäst/mest utbildning m.m istället för att få svar på det jag igentlifgen frågade som var vilka som kör in sina islandshästar och hur

det skulle vara jättekul om du ville berätta mer om hur ni går tillväga med islandshgästarna du kör in och den du kör med...vad du har för sele och vagn m.m

jag har då aldrig hittat en loksele för 500kr inte ens en bra sele överhuvudtaget för 500kr.

Att jag inte skrivit något här handlar inte om rädsla för att bli nedtryckt, mest att jag inte kände att det var så mycket att tillägga. jag har knappt kört alls. Är jätte novis på området, har tömkört mycket däremot, men det är ju inte samma sak.

Den som jag ibland kör har jag inte själv varit med vid grundutbildningen av. Jag har inte kört henne mer än två gånger heller så att säga att "jag kör islandshäst" är en sanning med modifikation, orkade bara inte skriva hela förklaringen i första inlägget. :p Hon är 14år (tror jag) och riden massor, ganska så bombsäker i de flesta situatoner, väldigt pigg. De började med att tömköra henne (vilket hon redan var mycket van vid), vänja vid draglinor etc, vet inte om de tömkörde henne med någon form av släpa också. I början reds hon innan hon skulle tränas så att hon skulle vara lite avrastad och uppvärmd när de började. Hon är "inkörd" i bemärkelsen går att köra, kan svänga och vända, men inte så mycket mer. Selen är någon form av bröstsele, men jag vet inte om den är skit eller inte :smirk: skall titta på den efter helgen och bilda mig en uppfattning utefter vad jag läst här. Hon körs med Rockard.

De två som skall köras in har inte påbörjats direkt. Eller jo, den ena (som reds in ifjol) har jag tömkört på inhägnat område. Den andra håller på att ridas in och har kommit så långt att jag suttit på henne och börjat vänja henne vid tygeltag, hon är inte tömkörd ännu. Håller på att lära sig röstkommandona. Jag har hjälp av en Kvinna som haft Nordsvenskuppfödning förut och är van att köra in hästar. Målet är att dessa två skall gå att köra i par, och den som redan är körbar och hennes mor skall också gå i par. Hennes mor är körd mycket, och en trevlig körhäst. Hon som hjälper mig drömmer om att kunna köra fyrspann med dem på sikt, två isabeller och två svarta. Men det får vi se. Först och främst skall de vara körbara en och en.

Den som jag skrev om som inkörd passar mest framför vagnen vilket jag inte gillar, så jag rider mest nu och tömkör& longerar för att hitta tillbaka till traven. (det är dock inte körningen som sopat bort traven, utan snarare att hon tillåtits att grisepassa lite väl ofta) När hon körs (vilket blir ganska sällan just nu) så är det mest i skritt och långsam galopp. Hennes mor travar när hon drar.

Billiga lokselar har jag sett anonseras ut i tidningarna här på gotland flera gånger under våren, men jag vet ju inte vilket skick de är i förstås.

ps. Vill fortfarande fortsätta bomfrittdiskusionen på Islandshäst med dig! Och inte heller där är det för att trycka ned någon som vi diskuterar.

Du frågar snigelfarmor om hon inte tål att du "har bättre utbildning"?
Hur vet du egentligen vilken utbildning hon har? (jag vet inte)

JAG har samma utbildning som du, plus lite påbyggnad, PLUS en stor arbetslivserfarenhet som du inte har, du verkar ju inte ens ha jobbat extra under skoltiden, nåt som de flesta jag känner gjorde.

Idag finns det massor av folk som har samma utbildning som du och jag, den är inte unik på nåt sätt.

Man ska passa sig för att placera sig på några höga hästar och försöka visa sig märkvärdig. Med en sån inställning kommer du inte långt. Söker du ett jobb och säger: JAG har minsann gått hästgymnasium!! så kanske 15 andra sökande på jobbet också har gjort det. och de kanske har ännu mer kunskaper än dig, det vet du ju inte.

Men allt handlar inte om "fina" utbildningar.
Det finns folk som inte gått några hästutbildningar som ändå kan och vet mer om hästar/ridning/körning än de som gjort det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka