Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...
okej har du nån bild på rockarden? verkar den passa i storlek o allt? testa o bjud 1500 hehe...låter dyrt tycker ja...nej men den e kanske jättefin då e de ju ett bra pris...
jo den låter lätt iomed mc-däcken och det tycker jag nästan e de viktigaste i inkörningen o sen så får de ju gärna skrammla lite så de blir vana vid ljud
men tänk noga på det och detta gäller alla har ni en rockard med plåt/alluminium på som stänkskydd lr sån sparkplatta ev hela korgen e byggd av sånt så tänk på att travar/skrittar (snabbt) ni på en grusväg låter det utav bara
-ulen så har ni presis kört in hästen så e de ganska lyckat att träna det innan
ja det är ju jättebra att du ska repetara lite så han minns det, finns nog många som bara tar nästa steg-nästa steg-nästa steg och inte repeterar först det hästarna lärde sig förra gången det är nog mkt viktigt tror jag iaf.
Har du ingen sambo, mamma/pappa, kompis som kan hjälpa dig? bara den människan är lyhörd och skärper sig så behöver den inte ha nån vidare vana av hästar men de får inte va nåt larvande de måste lyssna noga=) de har vatt lite svårt ibland jag har "använt" min pojkvän och mamma och pappa i inkörningen för när vi hade på vagnen första gångerna(höll vagnen på sidorna) så behöver man verkligen vara 4pers.....
i mitt fall:
mamma ledde hästen och var uppmärksam på vart vi skulle/när vi skulle stanna m.m.
pappa+pojkvän höll skaklar på vardera sida och var beredda på att ta bort vagnen snabbt(höja upp den) om nåt hände.
och jag då tömmkörde och pratade med hästen hade kontakten med den. och han lyssnade exemplariskt på allt jag sa
.
på tal om medhjälpare vart bor du? vilket landskap?
oj överben de e nåt ja inte vet så mkt om hör jag shit...låter allvarligt men ta det lungt har det gått bort för den tjejens häst så kommer det säkert göra det på din unga häst...verkar som att du har lite otur med hans ben...har han dålig benkvalite?(tänkte på bakbenen med
)
men fy va konstigt att de blitt så har en veterinär kollat på det? e du bombsäker på att de e överben då? för när pållarna växer kan de bli sådär ibland på benen..
min pålle har jätteojämna skenben och känner man så e de stora "ben" knölar på benen och en equterapeft sa att de brukar bli så när de växer och de e ingen fara om de inte blir halta lr knölarna kommer för nära gaffelbanden.
sen när jag frågade en veterinär om det som klämde på dom så sa han bara att de va i själva skinnet som de va lite buppler som ev kommit från slag lr nåt o han rådde mig att sätta på lite liniment(va e de bra för?)...har hittils inte gjort det då men han sa att de inte va nåt i benen konstigt
jaja bara de inte e nåt farligt så skiter jag i vilket hehe.
du har inte nån bild på före/efter bengrejerna kom upp? hur känns dom då? mjuka? svampiga? hårda?
skulle jättegärna vilja se ditt ridschema för en vecka då du hade "hårdträningen"
intressant o veta eftersom våra pållar e lia gammla):
måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:
har han fått nån långvila sen han reds in? minns inte va du sagt men red du han som 4åring? när reds han in?
alltså överben är inte det när nåt blivit lite överanstängt och ledvätska lr nåt i kroppen börjar bildas jättemkt av så de blir en överprodutkin på just det stället? lr vad e det igentligen? hm...det är bara på frambenen han har det?
har du inte nån ridbild där man kanske kan se om han tex går mkt på framdelen kanske blivit överanstängd så?....hm..
jag rider mkt på grusväg me *orolig*
jo har uppfattat det som att du är otroligt nogrann och försiktig med denna hästen så det är säkert inte ditt fel...kan han inte ha skadat sig i hagen då? om du inte ringt veterinär tycker jag du ska ringa dom o fråga lite kanske får nåt tips...
Geisli skrev:
Rockarden kommer gå på 2000 kr, eller det är vad jag bjudit i a f. Den är stabil och inte allt för tung. MC däck på. En bra grej att köra in med tror jag.
Hela inkörningen hittills har varit examplarisk, vad jag minns har han inte reagerat för något mer än högst tillfälligt. Tog det så oerhört långsamt och metodiskt då det begav sig. Ska bara uppdatera honom igen, så tror jag han kan det. Men det blir ju något annat med en rockard, då behöver jag medhjälpare också.
Överben bildas på nämnda ställe för att skelettet utsatts för mer påfrestning än det tålt. :-( Fick en chock när jag upptäckte dem, och har inte satt mig på hästen sedan dess. Snart en vecka sedan. Ska använda liniment på dem och backa lite i "hårdträningen". Antagligen har jag travat och galopperat för mkt på för hårda underlag = grusväg. Vet inte än vad jag ska göra egentligen. Smälter intrycken och bannar mig själv. Jag som varit så otroligt försiktig med denna hästen. Som tur är är ju inte överben nån katastrof i sig, men väl en signal att ta på allvar. Helst vill jag ju att de försvinner. En stallkompis häst blev av med sina nu under sommaren utav hon lät henne stå.