Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Nej nu får denna tråden ta o vakna igen tycker jag INGER MER MED ISLANDHÄST SOM KÖRS?

Hej Gullan! Jo, jag går i allvarliga tankar att börja köra min islänning. Ska prova ut min loksele som jag har liggande idag eller imorrn, och även bröstan som jag har som ett alternativ. Har eventuellt en rockard på G som jag kanske köper. Den har dock ingen stötdämpning och ingen svängel i dagsläget.

Han är tömkörd sedan han var tre (nu 5 år) och även förspänd för "skaklar" (slanor jag band ihop med en tvärslå bakom honom), men eftersom jag aldrig ägt en hjuling så har det inte kommit längre.

Nu är jag motiverad eftersom jag upptäckt överben på insidan framknäna, och vill avlasta honom från ridningen ett tag. Tänker att körningen kan hålla igång musklerna sålänge medan skelettet stabiliserar sig.

oh va roligt....berätta mer ålder på den hur långt hon kommit m.m=)

hejsan Geisli :) va kul att du tänker börja med det du med :bump: stötdämpning behöver du ju inte och svängel kan du göra av ett kohalsband=). sen om man verkligen vill sattsa ¨på körningen kan man ju bygga till stötdämpningen lr köpa en bättre rockard....vad kommer denna att kosta då? för e den hyffsat dyr kanske de lönar sig mer att köpa från tex börjes för 4000kr lr nåt sånt.

hur går det med slanorna och det reagerar han mkt? va har han varit mest rädd för/vad har gått bäst?

oj? överben? varför uppkommer dom? ja det låter som en bra ide att skippa tygnden ett tag som ridningen innebär men endå fortsätta motionera musklerna så att de kan hålla uppe skelettet bra..

Hon har väl inte kommit så långt. Hästen är bara 2 år gammal, så hon tar det väldigt lugnt. Tömkörning någon gång i veckan och så. Med tiden är det väl nog meningen att han skall ställas framför kärran också, men det tar väl ett tag med tanke på att han är så ung. :)

Jag tycker att körningen har hjälpt traven på min islänning något enormt. Hon är i vanliga fall mycket passaktig. Det är lättare för en lite ovan person som jag att korrigera grisepassen när jag sitter bakom än när jag sitter ovanpå :o .

Rockarden kommer gå på 2000 kr, eller det är vad jag bjudit i a f. Den är stabil och inte allt för tung. MC däck på. En bra grej att köra in med tror jag.

Hela inkörningen hittills har varit examplarisk, vad jag minns har han inte reagerat för något mer än högst tillfälligt. Tog det så oerhört långsamt och metodiskt då det begav sig. Ska bara uppdatera honom igen, så tror jag han kan det. Men det blir ju något annat med en rockard, då behöver jag medhjälpare också.

Överben bildas på nämnda ställe för att skelettet utsatts för mer påfrestning än det tålt. :-( Fick en chock när jag upptäckte dem, och har inte satt mig på hästen sedan dess. Snart en vecka sedan. Ska använda liniment på dem och backa lite i "hårdträningen". Antagligen har jag travat och galopperat för mkt på för hårda underlag = grusväg. Vet inte än vad jag ska göra egentligen. Smälter intrycken och bannar mig själv. Jag som varit så otroligt försiktig med denna hästen. Som tur är är ju inte överben nån katastrof i sig, men väl en signal att ta på allvar. Helst vill jag ju att de försvinner. En stallkompis häst blev av med sina nu under sommaren utav hon lät henne stå.

oj va kul att det hjälpt så mkt då stämmer det ju säkert det som sas längre upp i tråden att passtaktiga hästar får bättre trav...ja tror de har nåt me balansen att göra faktiskt att de slipper ryttaren och som ryttare är det ju riktigt svårt ibland att hålla sig egen balans så bra som möjligt för hästen.
du har inte tagit nån körbild än på hästen? har du någon ridbild? så man ser hur hon ser ut iaf=). är jättenyfiken eftersom våra e så lika i storlek med.

skulle stå detta med:

går hon fram bra och så med vagnen/tycker det är kul? kanske t.o.m roligare än ridning?
visst vare du som hade problem med att vagnen lättade vid däckeln? köpte du den vagnen endå? hur fixade sig problemet?

okej har du nån bild på rockarden? verkar den passa i storlek o allt? testa o bjud 1500 hehe...låter dyrt tycker ja...nej men den e kanske jättefin då e de ju ett bra pris...
jo den låter lätt iomed mc-däcken och det tycker jag nästan e de viktigaste i inkörningen o sen så får de ju gärna skrammla lite så de blir vana vid ljud
men tänk noga på det och detta gäller alla har ni en rockard med plåt/alluminium på som stänkskydd lr sån sparkplatta ev hela korgen e byggd av sånt så tänk på att travar/skrittar (snabbt) ni på en grusväg låter det utav bara :devil: -ulen så har ni presis kört in hästen så e de ganska lyckat att träna det innan :angel:

ja det är ju jättebra att du ska repetara lite så han minns det, finns nog många som bara tar nästa steg-nästa steg-nästa steg och inte repeterar först det hästarna lärde sig förra gången det är nog mkt viktigt tror jag iaf.

Har du ingen sambo, mamma/pappa, kompis som kan hjälpa dig? bara den människan är lyhörd och skärper sig så behöver den inte ha nån vidare vana av hästar men de får inte va nåt larvande de måste lyssna noga=) de har vatt lite svårt ibland jag har "använt" min pojkvän och mamma och pappa i inkörningen för när vi hade på vagnen första gångerna(höll vagnen på sidorna) så behöver man verkligen vara 4pers.....
i mitt fall:
mamma ledde hästen och var uppmärksam på vart vi skulle/när vi skulle stanna m.m.
pappa+pojkvän höll skaklar på vardera sida och var beredda på att ta bort vagnen snabbt(höja upp den) om nåt hände.
och jag då tömmkörde och pratade med hästen hade kontakten med den. och han lyssnade exemplariskt på allt jag sa :love: .

på tal om medhjälpare vart bor du? vilket landskap?

oj överben de e nåt ja inte vet så mkt om hör jag shit...låter allvarligt men ta det lungt har det gått bort för den tjejens häst så kommer det säkert göra det på din unga häst...verkar som att du har lite otur med hans ben...har han dålig benkvalite?(tänkte på bakbenen med :( )

men fy va konstigt att de blitt så har en veterinär kollat på det? e du bombsäker på att de e överben då? för när pållarna växer kan de bli sådär ibland på benen..
min pålle har jätteojämna skenben och känner man så e de stora "ben" knölar på benen och en equterapeft sa att de brukar bli så när de växer och de e ingen fara om de inte blir halta lr knölarna kommer för nära gaffelbanden.
sen när jag frågade en veterinär om det som klämde på dom så sa han bara att de va i själva skinnet som de va lite buppler som ev kommit från slag lr nåt o han rådde mig att sätta på lite liniment(va e de bra för?)...har hittils inte gjort det då men han sa att de inte va nåt i benen konstigt :confused: jaja bara de inte e nåt farligt så skiter jag i vilket hehe.

du har inte nån bild på före/efter bengrejerna kom upp? hur känns dom då? mjuka? svampiga? hårda?

skulle jättegärna vilja se ditt ridschema för en vecka då du hade "hårdträningen":(intressant o veta eftersom våra pållar e lia gammla):
måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

har han fått nån långvila sen han reds in? minns inte va du sagt men red du han som 4åring? när reds han in?

alltså överben är inte det när nåt blivit lite överanstängt och ledvätska lr nåt i kroppen börjar bildas jättemkt av så de blir en överprodutkin på just det stället? lr vad e det igentligen? hm...det är bara på frambenen han har det?
har du inte nån ridbild där man kanske kan se om han tex går mkt på framdelen kanske blivit överanstängd så?....hm..
jag rider mkt på grusväg me *orolig*

jo har uppfattat det som att du är otroligt nogrann och försiktig med denna hästen så det är säkert inte ditt fel...kan han inte ha skadat sig i hagen då? om du inte ringt veterinär tycker jag du ska ringa dom o fråga lite kanske får nåt tips...

Geisli skrev:
Rockarden kommer gå på 2000 kr, eller det är vad jag bjudit i a f. Den är stabil och inte allt för tung. MC däck på. En bra grej att köra in med tror jag.

Hela inkörningen hittills har varit examplarisk, vad jag minns har han inte reagerat för något mer än högst tillfälligt. Tog det så oerhört långsamt och metodiskt då det begav sig. Ska bara uppdatera honom igen, så tror jag han kan det. Men det blir ju något annat med en rockard, då behöver jag medhjälpare också.

Överben bildas på nämnda ställe för att skelettet utsatts för mer påfrestning än det tålt. :-( Fick en chock när jag upptäckte dem, och har inte satt mig på hästen sedan dess. Snart en vecka sedan. Ska använda liniment på dem och backa lite i "hårdträningen". Antagligen har jag travat och galopperat för mkt på för hårda underlag = grusväg. Vet inte än vad jag ska göra egentligen. Smälter intrycken och bannar mig själv. Jag som varit så otroligt försiktig med denna hästen. Som tur är är ju inte överben nån katastrof i sig, men väl en signal att ta på allvar. Helst vill jag ju att de försvinner. En stallkompis häst blev av med sina nu under sommaren utav hon lät henne stå.

Rockarden är faktiskt rätt ful, täckt av rost, men övermålad.... :eek: Vill inte ger mer än 1500 egentligen, men vi köper nog en vagn samtidigt och har bjudit 4 papp totalt.... vagnen kan vara värd 2500 kanske...

Jo, jag har en sambo som såklart får hjälpa mig. Jag ska hjälpa honom att köra in hans häst.... :D

PMar dig!

Senast ändrad av en moderator:

okej tack för bilderna på rockarden jag har skrivit tillbax till dig på hotmailen och kommenterat den.
ja tycker du kan ge 1500 alltså inte mer om du säger till säljarna att den e i rätt dåligt skick me rost o allt det. men man vet ju inte om de kanske säljer den till nån annan som e lite mer lättlurad då hm...men hur ser den andra vagnen ut? en gammal me 4hjul?

va bra, sambos e bra till allt haha....ja slår vad som att hans häst e "zebran" va? *asg*

Tömkörde Geisli igår med loksele och slanor släpandes lösa ur skackelhållarna...nemas problemas...han är cool som en gammal dragoxe! Det sitter visst i ryggmärgen på honom, skönt...bara en hjuling som saknas, sen kan vi ut å åka typ.

Ja, vagnen är en gammal sort, med bladfjädring fram och spiraler bak, lagom stor och jättesöt... Har sett annonser på såna likande för typ 4500 kr osv.. Flak och ett enkelt säte bara en bräda. Lagom till Ardennern att dra när han blir körhäst. Men även Geisli kommer kunna dra den om jag vill det.

Tänkte på era funderingar ang körning och gångarter. Det jag tror kan påverka gångarterna är nog att hästen lär sig mer påskjut än bärighet. Speciellt om man inte kör dressyr utan bara rakt fram utan att samla hästen, det kan ju vara lite svårare när man kör. Annars är det nog bra för traven iaf, min häst med lite fyrtaktig trav travar renare vid körning.

MVH Sanna

Vi har ett tolvårigt fyrgångssto som vi har kört in sedan hon var nio, fn. kör vi en dag i veckan. Anledningen att vi tagit så lång tid på oss med inkörningen är av utrustningsskäl, vi skulle säkert kunnat skynda på lite då hon varit väldigt positiv till alla steg, men vi har köpt till utrustningen allt eftersom vi behövt den.

Vi har en beg. loksele för 1000:- som vi sytt om lite så den passar, en hemmabyggd rockard som är jättebra och draglinor som vi använder när hon drar tungt i skritt (harv, "ridbanevält"). Rockarden spänner vi utan draglinor och det fungerar bra, baksele har vi inte heller men en svanskappa och dubbla bukgjordar, varav den ena fungerar som bromshjälp.

Hon är fyrgångare med mycket trav och bra tölt. Det enda "negativa" jag upplevt med gångarterna efter vi börjat köra så pass regelbundet är att hon hittat en överväxel i traven. Hon breddar sig som en travare och suger igång ruskigt fort när vi ber om ökning framför rockarden, tyvärr har hon gjort samma sak när jag gett lite slarvig galoppfattning vid ridning också. Där får jag se till att inte slarva med fattningen::o Tölten har inte påverkats alls. Hon kan även tölta framför rockarden om det är lite utför eller om hon spanar på något och reser sig framtill! Men det är smart att varva att trava framför den lätta rockarden med att spänna tungt bakom och köra i skritt emellanåt, det känns som att det stärker ryggen och främjar god överlinje.

Det är jättekul att köra och det tycker hästen också:)

Vi körde in en 14 år gammal valack det var på vintern så det gick att använda drög .Han fick på sig sele för första gången på förmiddagen och vid lunchtid körde vi med drög (liten släde) . Jag tror (påstår ) att islänningar är ovanligt lätta att köra in, efter att ha kört in två efter 14-åringen . Två av hästarna kördes i par .
Premiärturen på väg med parhästarna kryddades med att vi mötte den lokala HD-klubben ca 50 stooora motorcyklar ingen av hästarna reagerade men husses blodtryck ökade . Man hade nog inte kunnat visa sig på någon körtävling med detta par då den ena travade och töltade .

Jag skulle aldrig påstå att jag kört in en häst efter att ha lagt på sele på fm och kört på em!!!! Den hästen skulle man med lite god vilja kunna kalla för körd, med inte inkörd :mad:
När jag var 14 år körde jag och min kompis in vår shetlandskorsning, och till och med då hade vi vett nog att vänja honom vid saker och ting under en längre period.
Köra in innebär för mig att man går igenom en hel del olika steg, för att vänja hästen vid vad som händer. Det är inte särskilt seriöst vare sig mot hästen, ev. medtrafikanter och särskilt inte mot den/de som ev ska åka efter hästen att göra som du gjort. Vill ju hoppas att det var i ungdomligt oförstånd, eller har du gjort likadant med de följande?
Lotta

En av de två senare behövde längre tid på sig innan det gick att köra med den men den andra fick ungefär samma " utbildning ". Någon ungdom kan man knappast kalla mig jag använde bara lite sunt förnuft och prövade mig fram .Han vande sig vid sele sedan slanor som slog mot bakbenen och sedan skaklar för att avslutas med spännas framför drögen . Dvs samma sak som du utsatte din ponny för bara lite snabbare . Det har inte skett någon incident med någon av hästarna under de fyra år jag kört med dem .
Var är felet ?

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka