Köra in fjortonåring

Stargirl

Trådstartare
Vad tror ni om att köra in ett fjortonårigt welsh mountain sto?
Självfallet är det individuellt, men är det ngn som kört in en äldre häst? Hon är mycket tömkörd, men är dock ngt ängslig av sig. Vad tror ni, är det lönt att försöka, vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köra in fjortonåring

Min kille var väl 15 då han kördes in, det visade sig att han varit tolkad någon gång. Det underlättade, och förvånade mig, eftersom han är rädd för allt möjligt bakom, men inte pulka och inte kärra. Kör in bara, men ge hästen din den tid den behöver.

Själv har jag och en kompis nu i vinter kört in hennes väldigt ängsliga varmblodssto på 6år och det gjorde vi med linor -> linor+pulka -> skaklar -> skaklar+pulka och så kärran. (En ledde och den andra bar linorna/skaklarna eller åkte i pulkan)

Tömkör noga så ni lär känna varandra den vägen. Sen tyckte jag att det fungerade bra att själv släpa en skrapande lastpall på grusvägen för dels blev hästen van vid att det hände konstigt där bakom men ändå inget som störde den, dels fick jag en förvarning om hur hästen skulle reagera första gången i vagn. Jag blev säkrare och fick mer självförtroende = ingen stor grej med vagnen. Hästen blev säkrare = kan lita på människan och göra som den säger oavsett om det är lite nytt.

Sen tömkörde jag i några dagar samtidigt som någon annan drog vagnen bredvid hästen.

Alla varianter tillåtna så länge lugn och harmoni. Kom bara att tänka på detta. Hoppas det går bra och några idéer dök upp. :)

Kan ju också öva med att dra bildäck/traktordäck/lastbilsdäck. Gör inget att det är tyngd i det, så hästen vänjer sig vid att ta i lite och att det inte är något farligt.

Vet en bekant till mig som red in ett sto när hon var 20 år. Hästen hade gått som avelssto hela sitt liv och var inte alls mycket hanterad.

Men det gick jätte bra. Hon tog även hjälp av en Nh tränare.

Det har nu gått ca ett år sen hon red in hästen och va jag vet så funkar allt kanon. =)

Jag körde in min häst när hon var 22 eller 23.... nu var hon klok som en uggla och hade det "bästa huvudet" jag nånsin träffat på. Saknar!!

Vi körde in vårt halvblodssto när hon var 15 år, det gick jättebra :)

Vi började med bildäck o rep och sedan lösa träskaklar och därefter en vedkälke och sen rockard.

Den äldsta hästen jag kört in var 12 år och det var också den lättaste inkörning jag gjort! Nemas problemas och hästen blev kanon att köra!

Men om nu hästen i fråga är ängslig av sig, är det verkligen en lämplig körhäst? Det går ju dock att börja dra däck osv för att se hur det går..

*KL*
Halvblodshingsten Chabloon kördes väl in som 17åring och startade året efter i SM i körning. Det finns någon gammal Ridsportartikel om det.

det ska väl inte vaa nagra proplem jag började lite sakta med min 22 nordis dam men vi kom inte längre än att dra kälke ca 40 meter utan förare, mest som omväxling hon hade tidigare blivit selad och ut i skogen för att dra timmer och aldrig varit inkörd innan vi kom inte länge pga av ändrade boenden för mig och häst

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 878
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar