Köra hästtransport

M

makejo

hur började ni köra häst transport ? jag menar jag har haft körkort i 6 år nu men aldrig kört släpvagn jag törs inte köra häst transport är det svårt? hur lär man sig? Det är ju inget som ingår i körkorts lektionerna :crazy:
Jag är så rädd att göra något som ska skada min häst där inne typ gasa för fort, bromsa för hårt, köra för fort/ sakta, kurvor?? få transporthjulen utanför vägrenen så den går omkul?? jag vet inte vad som kan hända men inbillar mig massor,
men vill ju kunna åka på träning, tävling etc. ska nog börja med tom vagn o öva? kankse vanligt släp först? hur har ni gjort?

Sv: Köra hästtransport

Jag har haft körkort i 2 år och har inte heller vågat mig på det där... känns lite läskigt att köra hästen om det skulle hända något. Och min är inte precis den sortens häst som går rätt in i transporten och står still när man kör... usch nej det kommer nog dröja ett par år innan jag ger mig på att köra transport...

hur började ni köra häst transport ? jag menar jag har haft körkort i 6 år nu men aldrig kört släpvagn jag törs inte köra häst transport är det svårt? hur lär man sig? Det är ju inget som ingår i körkorts lektionerna :crazy:
Jag är så rädd att göra något som ska skada min häst där inne typ gasa för fort, bromsa för hårt, köra för fort/ sakta, kurvor?? få transporthjulen utanför vägrenen så den går omkul?? jag vet inte vad som kan hända men inbillar mig massor,
men vill ju kunna åka på träning, tävling etc. ska nog börja med tom vagn o öva? kankse vanligt släp först? hur har ni gjort?

Jag började bara köra, men då hade jag vana från att köra med traktor och vagn så köra med släp "kunde" jag. Sedan hade jag mamma eller pappa med mig för tips och goda råd när jag körde med häst. Det är mycket nyttigt att själv åka en runda i transporten! Om du känner ngn som har vana av släp/köra hästtransport så kan du väl be om lite övningskörning med denne. Bäst är det ju att börja med en tom vagn så att du blir säker på det. Ingen häst i transporten förrän du känner dig helt trygg med släpet kan vara vettigt! Lycka till!

jag började köra med tom transport och med mamma bredvid,sedan bad jag min ridklubb att hålla en kurs i att köra och backa transport det var jättebra sedan kändes det dags att fara med hästarna själv
Om du är medlem i någon ridklubb ta kontakt med dem och fråga om de kan ha en kurs med ett gäng (vi var 10 stycken) eller öva hemma med någon som är duktig att köra och kan peppa dig,det är inte svårt att köra med släp det gäller bara att tänka ett steg längre när du kör,kör sakta så hinner du parera och bromsa i tid när du är ute på vägen.

jag började köra transport en vecka efter att jag hade fått mitt körkort, första gången med tom transport och med pappa vid sidan. andra gången körde jag flyttlas och tredje gången med häst i.
att köra är inte något svårt man behöver bara tänka på att hålla ut i svängarna och bromsa mjukt.
det svåra är att baka, det har jag fått öva mycket på eftersom allt blir tvärtom mot hur det blir när man bara backar med bil. men det lossnar snart

Viktigaste är att köra mkt och försiktigt,hålla ordentligt avstånd till bilen framför så att man inte måste bromsa hårt om den "gör" ngt.Ett tips är att kör på en tom parkeringsplats så du lär dej hur transporten följer bilen,givetvis utan häst*L*Det är inte svårt,lycka till.

Det är bara att ge sig ut med en tom trailer och prova!
L
åtsas att du har hästen därbak och tänk dig att han måste kunna hinna balansera sig därbak i kurvor och inbromsningar.
Tänk att det är ungefär som att köra med ett glas vatten på instrumentbrädan! Det får inte spillas ut något vatten!

Ha någon med dig som vet tekniken med att backa så att du får lära dig det innan du ger dig ut med häst.

Lycka till

Jag har alltid kört hästen själv. Men jag har också kört mycket trädgårdstraktor med vagn, så där har jag lärt mig backa.

Jag försöker tänka på att ta ut kurvorna ordentligt, bromsa mjuuukt, gasa mjukt och akta gropigheter i vägen. När du backar svänger transporten åt motsatt håll vad bilen gör, vilket är knepigt. Jag brukar tänka på att bara vrida om ratten liite i taget, för annars svänger det snabbt och kan vara svårt att räta upp.

Jag började nog köra samma vecka jag fick körkortet, har alltid varit irriterad på andra som kör hästtransport & inte tyckt de kört nog bra.
Kör & tänk att du står i släpet, vad hade du gillar & inte gillat?
sedan har hästen 4 ben till skillnad från oss så de klarar mer rent balansmässigt.
Om du kör en normal hästtransport med en medelbred il ska inte släpet vara så mkt bredare, min är väl ca 1 hjul utanför bilens hjul.

Nu orkade jag inte läsa alla inlägg där du säkert redan fått en massa goda tips och råd. :angel:

Jag började köra släp samma år som jag tog körkort. Innan, för att träna mig, körde jag tomma släp tillsammans med en vän som var "släpvan". Fråga någon som du vet är van och duktig på att förklara (om du har någon sådan i din närhet) och kör tomt släp tills du känner dig säker... (och nej, jag har inget eget släp, jag hyrde, men det var det värt!):)

Jag har bara kört tomt släp och det är ju ingen skillnad mot vanlig släpvagn.
Som jag har förstått det är det ju om hästen rör mycket på sig som det kan kännas obehagligt för den som kör.

Ang att köra för fort/häftigt tror jag inte man gör om man bara kör med lite känsla.
Jag kände själv bara när jag körde tomt att jag körde mycket mjukare, just för att jag har det i bakhuvudet att man måste vara väldigt försiktig.

Sen att jag helst låter andra köra har faktiskt enbart med backningen att göra. Jag är sämst på att backa.. :angel: :rofl:

Jag hade nog haft körkoret i ca 1-2 månader då jag skulle köra min häst till vet.
Hyrde släpet dagen innan så jag kunde träna lite. Hur jag ska ta kurvor och inbrommsningar. Och allt gick jättebra..
Det va dessutom andra gången någonsin som min häst skulle åka transport.. Men det gick bra det oxå..

Låna en vagn och öva lite. Nu är jag inte alls nervös då jag ska göra något.

Äsch, är du så rädd om hästen och släpet med vad som kan hända som du skriver så lovar jag att det kommer att gå bra - för du kommer att köra jätteförsiktigt!

Ett tips är att aldrig känna sig stressad över den övriga trafiken. Skit fullständigt i om du får kö bakom eller någon vill förbi, du kör i din takt och de får köra om när tillfälle bjuds. Kryp inte ner i vägrenen om du inte har en mycket bra sådan utan bulor!

Backa med släp är ju inte det enklaste i början, men ofta kan man slippa det om man bara planerar sin körning ordentligt. Ta en sak i taget så löser det sig!

När jag började köra transport hade jag en erfaren person bredvid mig i bilen:bow: Nu har jag tagit BE-kort och de lektionerna jag tog i samband med det var väldigt nyttiga!

Hmmm. Tror jag haft körkortet max en vecka när en kompis övertalade mig att köra iväg henne och hästen så hon kunde träna.
Det var läskigt, och det gick inte fort.
Har lärt mig mycket av pappa, han är mästare på att köra med släp.
Numera är jag ganska duktigt på att köra med släp, fast jag suger på att backa!!!

Prova kör med en tom släp först, det är lättare om man är osäker.
En granne hade en övningsmetod.:idea:
Hon ställde en halvfull spann med vatten i släpet. var vattnet kvar i spannen när man kört färdigt, hade man kört mjukt. Låg det mesta på golvet så skulle man nog öva lite till innan hästen kom i släpet.
Se bara till att det är en snäll och lugn häst du får i släpet första gången du kör.
Finns inget värre en en studboll där bak!!:bump:

Lycka till:)

jag övnikskörde en del med släpet, tänker knappt på att jag har det med mig, bara att planera sin körning, axelerera mjukt släpa gasen mkt motorbroms, ja inga konstigheter, gå på känslan bara. Men backa med släp ä inte min starka sida :p

Jag hade en pappa som tvingade mig att köra med släp redan under övningstiden...........vi hade släpet på en av familjens bilar och tog en runda i princip varje kväll.

Han tvingade mig att backa och efter ett par veckor kunde jag backa runt hörn och tom in i ridhuset mellan smala dörrar.

Jag kommer ihåg att jag var arg och ibland grät av ilska men han bara gnatade på att : - Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

Nu är jag honom evigt tacksam.Jag brukar hjälpa andra som kommer till ridhuset att backa eller hjälper andra på tävlingar att backa med transporten.

TACK PAPPA!

Jag hade haft käörkort ett halvår ungefär när jag kopplade på trailern, lasta hästen ensam och körde ensam till en kompis för att vi skulle kunna rida tillsammans. Skitnervös och körde jättesakta, men inga problem alls.
Tips, kör tom transport ett par ggr så att du får in känslan, det är inte så svårt. Bromssträckan är lång, man får ha låg fart i kurvorna, hålla större avstångd än vanligt och planera sin körning väl. Jag fick lära mig att man ska kunna köra med en enliters mjölkpaket ståendes på golvet i bilen. Välter den har man kört för hårt...
Backa är heller inga problem om man bara ger fan i att stressa och tar det lugnt. Planera hur du ska vända redan när du käör in någonstans, ha planen klar i huvudet, så löser det sig problemfritt.

Hej

Jag har haft körkort i snart 3 år. Jag började med att köra en liten sväng med tom transport med en lugn och sansad pappa som satt bredvid och talade om hur jag skulle köra:)

I början var jag jättenervös men sen efter första svängen till träning så känner jag inte att det är ett problem längre. Det enda som man måste tänka på är var man har släpet när du ska svänga. Och naturligtvis inga snabba tvära svängar eller kraftiga inbromsningar.

Mitt största problem är att jag drar mig väldigt långt ut i kanten när jag möter en bil. Vilket man inte behöver göra med mitt släp iallafall, för det är inte så brett som jag gärna vill tro. Sen är det trixigt att backa men enbart när någon ska tala om för mig hur jag ska göra för då lyckas jag inte alls. Bättre när man är själv i bilen.

Lycka till! ta dig mod och prova, med tom transport och någon som är duktig på att köra med transport!:bump:

Kopplade på släpet dagen efter jag fick lappen och åkte ner och köpte foder.

Resonerade som så att det var lika bra att tuta och köra.

Efter det så blev det ett par vändor till sopstationen, tränade lite på att backa och sen packade jag in min ponny och åkte på utställning.

7 månader senare tog jag mitt BE, körde en lektion på bilskola och sen så körde jag upp, inga problem.

:)

Det ÄR inte så svårt att backa med släp men man måste ha plats att ta reda på hur det uppför sig och hur man löser ev fel utan att det skiter sig och man fastnar.

Typ en stor parkering.

Jag är i dagsläget sämre på att backa UTAN släp :)

(Träna både på enkel-axlat och två-axlat, det är viss skillnad i reaktionstid och så).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar