Köra hästtransport för första gången

kolblakkur

Trådstartare
Min sambo och jag ska ev. hämta en hingst 45 mil härifrån. Det blir första gången han kör med släp :crazy: Är det "okej" att köra så långt första gången?

Finns det ställen som hyr ut mindre hästbussar som man kan köra med vanligt körkort?

Sv: Köra hästtransport för första gången

Det är inte jobbigt att köra släp framåt, det jobbiga kommer när man måste backa ... Själv kör jag gladeligen både husvagnen och hästsläpet 50 mil om jag bara slipper backa en enda meter....

Haha, ja alltså det kan jag ju inte garantera att han inte kommer göra :D

Har han möjlighet att träningsbacka lite så kan ju det vara bra.. Har själv haft problem att backa tidigare men nu kan jag backa överallt och jag har kanske kört transport 5 gånger sammanlagt.

Ett tips vid backning: Ratta INTE för mycket :idea:

Men annars kanske det finns någon som kan hjälpa till ;)

Det är säkert OK, om han är en någorlunda van bilförare i normala fall.

Ni kan ju be om hjälp att koppla osv av någon som är van, så att allt blir rätt.

Det enda som är jobbigt med att köra transport långt om man är ovan är att man ofta blir mycket fortare trött eftersom man sitter och "spänner" sig och hela tiden lyssnar/känner efter vad som händer i transporten.
Men som de andra säger att köra rakt fram är inga problem med släp. Man får bara tänka på att ta ut svängarna om man ska runt skarpa sådana (t.ex. inne i samhällen) och att växla ner lite snabbare i uppförsbackar. ;)

Ta det lugnt bara så är det inga problem!
Och det här med backningen... själv tycker jag att det är MYCKET lättare att backa med hästsläp än med en vanlig liten släpkärra vilken hoppar o far o viker sig åt alla möjliga håll :devil:

Jag skulle inte råda någon att köra med levande last första gången man kör med släp. Tycker man ska köra med "död" vikt ett tag innan så man vet hur ekipaget beter sig.

Man måste lära sig att accelerera försiktigt och göra bromssträckan extra lång, viktigt med långt avstånd till framförvarande bil. Man vill ju även ta det lugnt i kurvor så inte hästen får en total skräckupplevlese.

/M

Jag har själv just börjat köra hästtransport. Det jag tycker är svårt är faktiskt inte att backa utan att komma ihåg att det står en HÄST i transporten. Man måste planera mycket mycket noggrannare än när man kör vanligt släp kan jag lova.

Låååångsamma inbromsningar, att gena i svängarna i korsningar etc för att det inte skall bli för skarp sväng, att rondeller är knepiga och bör passeras i cirka 5-10 km/timme etc. etc. är svårt för mitt huvud att fatta.

Vore det jag skulle jag faktiskt skicka hingsten med transportfirma. Så gjorde jag när jag köpte häst ca 65-70 mil bort. Räknade ut att det skulle kosta mig minst 2800 kronor i bara bensin etc. att köra t.o.r. och transportfirman ville ha 3700 så valet var rätt enkelt. Då slapp jag bekymra mig om regler för hur länge ett djur får stå i transport etc. och fick hem en häst som verkade ha trivts rätt bra med resan - vare sig stressad eller svettig när han kom fram. Och jag slapp köra så långt med transport.

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 478
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar