Köra hästen på höger eller vänster sida...

kopparberg

Trådstartare
...i en tvåhästars transport?
Minns att jag såg bra argument för att köra hästen på den vänstra, var det så?

Hur gör ni när ni kör en häst i en tvåhästarstransport?

Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

På vänster sida för att ha större chans att hålla transporten på rätt köl om ena hjulet hamnar utanför asfalten i vägkanten. Höger sida om man har en väldigt orolig häst som reagerar på omkörningar.

Oftast på höger sida, just för omkörningar. Och gammal vana. :)

Alltid på vänster sida, för att vara på den säkra sidan att vikten ligger innåt vägen och inte utåt vägkanten som kan vara förrädisk och bräcklig om man kör på småvägar :D!

Har alltid på vänster sida, precis som de andra säger så har man vikten fördelad mer mot mitten av vägen då. Jag kör alltid med bomull i öronen på mina för att minska ljud från trafik och buller från släpet.

Vänster

* Smidigare att gå in och ut genom skötardörren.
* Hästen når krubban mycket bättre :p
* Vikten in mot vägen
* Vana ;)

Vänster.

-Hästen bort från vägkanten, jag en häst som inte gillar omkörningar stoppar jag bomull i öronen på den.

Mvh Domino_s

Kör alltid på vänster då transporten inte välter lika lätt ifall man hamnar i väggrenen av någon anledning.

Alltid vänster sida!! Om man måste gå ut i väggrenen med trailern och den brister, kan hela ekipaget välta p g a den extra tyngden på höger sida. (Jag hade en god vän som numera är död, hon färdades i en folkabuss som gick ut i väggrenen och slog runt p g a att väggrenen inte höll).

Det var ett utmärkt argument! Min häst är inte rädd för övriga trafiken heller.

Möjligt att jag tar ut mellanväggen, vi får se. Men även med mellanvägg så åker min häst rejält brett! Det är en extra bred kärra, dessutom har förra ägaren (av någon anledning) kapat av/förlängt bakbommarna så den ena är flera dm längre än den andra, så det blir rejält brett för min häst även med mellanvägg! :laugh:

Men jag måste ändå välja höger eller vänster sida, min kärra har en sådan där hingstvägg fram och frambommarna sitter i hingstväggen så den måste sitta där.

KL

Min stora åker i mitten, jag tar alltså ut mellanväggen och sätter i lång bom bakom. Hon vill åka brett.

Men kör jag den lilla står hon på vänster sida, eller någon annan häst samma sak.

Vi kör hästen på vänster sida. Transportvan häst som inte bryr sig så mycket om trafiken.

Alltid vä o har haft nytta av det då mitt släp inte välte med hästen i när jag blev påkörd i hjulhuset o ena axeln gick åt skogen.

Om hö. sidas hjul går ut i kanten så kan man lätt räkna ur rörelseenergin som blir när den levande lasten- hästen får ett kast.
Hästen ifråga är hög= hög tyngdpunkt o väger 800.

Även i rondeller eller skarpa vä. kurvor vill man ha tyngden inåt- jämför lutande MC. I hö. trafik länder ska hästen stå på vä. sida.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka