Köra Fjording!

Madelene8

Trådstartare
Hej! :D

Jag undrar om det är någon som vet hur mycket en fjording kan dra? Jag förstår att det handlar om hur dem är musklade, men undrar på ett ungefär.

Är bara lite sugen på att veta, för jag håller på att lära mig mer om den underbara hästrasen! :rofl:

Tack för alla svar i förväg!

Sv: Köra Fjording!

Min shetlandsponny drar 200kg utan problem, skulle säkert orka mer!

Du kan kallt räkna med att den drar lika mycket som en ponny i samma kategori gör iallafall. Sedan kan man nog lägga på lite för att det är ett mindre kallblod.
Det finns ju också fjordingar över ponnymåttet, då får man räkna som en häst i samma höjd drar, med lite tillägg.

Jag kör min C-ponnyfjording med D-ponnyvagn med två tjockisar i vagnen. Jag framförallt är mycket överviktig och det har han aldrig haft problem med.

Men, sedan är ju allt individuellt och beroende på vagn, häst, kusk, underlag, osv.

*kl*
Enligt Wikipedia (om Shetland pony) är shetlands ponnyn den starkaste ponnytypen. Det står att man kan förvänta att en stettis kan dra upp till 2 ggr sin egen vikt medan andra raser (inklusive hästar) "bara" 1,5 ggr .... Det står (under Fjord horse) att Fjordhästen brukar vara mellan 400-500 kg - som leder fram till svaret (om man kan tro på Wikipedia) att den kan förväntas kunna dra ca 600-750kg!

Det står vidare att ursprung till Shetlandsponnyn är inhemska rasen korsad med hästar som kom till öarna med Nordiska invandrare (Fjordhäst, kan man undra??) :D

Jag kommer inte ihåg hur man lägger in inlägg längre så jag skriver det här på ett gammalt inlägg av mig ;)
Är det någon som kan hjälpa mig och säga vart jag ska klicka?!

Tacksam för hjälpen i förhand!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 769
Senast: tara
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna