Köra buss?

Jag tror jag behöver mer variation på jobbet. Jag behöver utmaningar, variation i arbetsuppgifter och inte minst att jobba kreativt.
Det är oerhört varierat, ingen resa är den andra lik,
Och utmaningar saknas då rakt inte.
Men kreativt kan man då inte påstå att det är.
Vilket för mig är en fördel, min kreativitet vill jag använda för egna projekt.

Tyvärr verkar många ha en skuv lös.
Det är lättare att stå ut med buset och allt elände som man får se om man har en skruv lös.
Så de förarna håller bättre och blir ofta kvar.
 
Då jag är vän med en platschef för ett relativt stort trafikområde i Skåne så kan jag bara säga de han sa angående semestrar.
Jag har arbetat inom IT- och Telecom-branschen i över 20 år och då så fick då alla semester när de ville ha det.
5000 personer lade helt enkelt sina semestrar själva efter eget huvud.
 
Det som jag tycker är värst med att köra buss är allt elände som utspelar sig framför ögonen på mig.
De som har det sämst i samhället och mår sämst, de åker buss.
Och det är sorgesamt hur de lever och har det.
 
Jag har arbetat inom IT- och Telecom-branschen i över 20 år och då så fick då alla semester när de ville ha det.
5000 personer lade helt enkelt sina semestrar själva efter eget huvud.

De går ju inte riktigt att jämföra med bussbranschen. De får inte vara kort om folk, bussarna måste gå lixom, oavsett. En förare för lite får konsekvenser.
 
Det är nu fem år sedan jag tog busskort och fick jobb direkt. Kör just nu skoltrafik på mindre orter, små smala grusvägar och dåligt asfalterade småvägar.

Nu är jag på väg att flytta och jag hoppas verkligen att jag kommer kunna fortsätta köra buss även på den nya orten även om det ser rätt mörkt ut för tillfället - de tycks ta in folk från arbetsförmedlingen hellre än förare med några års erfarenhet...

Det du beskriver är ett rätt klassiskt problem bland de större bussbolagen... Inte alla kanske, men de flesta... Arbetsgivaren ser enbart till kronor och ören när man anställer och man kan få diverse bidrag när man tar någon arbetslös och dessutom behöver man inte betala högre lön p.g.a erfarenhet i yrket..... Håller tummarna att du hittar något bussjobb på din nya ort....
 
Det som jag tycker är värst med att köra buss är allt elände som utspelar sig framför ögonen på mig.
De som har det sämst i samhället och mår sämst, de åker buss.
Och det är sorgesamt hur de lever och har det.

Precis.... Och man ser från år till år hur det bara blir sämre o sämre, hur våra stamkunder ofta bara blir sämre o sämre...
 
Jag har arbetat inom IT- och Telecom-branschen i över 20 år och då så fick då alla semester när de ville ha det.
5000 personer lade helt enkelt sina semestrar själva efter eget huvud.

Man kan inte jämföra olika branscher. DU behöver kanske inte just då ersättas med en annan fysisk person.... Men en busschaufför MÅSTE ersättas....
Bolaget jag jobbar för där är semestrarna indelade i 2 perioder (just nu i allafall) och man alternerar mellan tidig och sen.... Behöver man en annan semesterperiod går det alltid att diskutera med personalplaneringen.... De försöker lösa det om de kan och personal finnes....
 
De går ju inte riktigt att jämföra med bussbranschen.
Nej men det var inte heller tanken.
Utan det var ett jämförande av olika arbeten.
Den som inte fick semester önskad tid gick till ett kvalificerat arbete inom teknikbranschen.
Trots att vederbörande trivdes utmärkt med att köra buss.
Men när det inte gick att få semester tillsammans med familjen så prioriterades det.

Vi har andra alternativ en del av oss.
 
Man kan inte jämföra olika branscher.
Jo det kan man när man bestämmer vad man vill jobba med.

Om frågan är varför man inte vill blir busschaufför så är ett helt relevant svar "För att då så kan jag inte få semester när jag vill ha det".
Och så väljer man att jobba inom IT i stället.
Eller något annat där man får semester när man vill ha den.
 
Rekryteringen på buss-sidan är tyvärr inte rolig, folk tvingas in av arbetsförmedlingen.
Det blir ju som ni förstår inte bra i längden med folk som är olämpliga och totalt ointresserade. Omsättningen är enorm!

Tyvärr är upphandlingarna skyldiga till att ekonomin pressas och det går förstås ut över rekryteringen.

Men annars, ni som är arbetslösa. Vad skulle få er att vilja jobba som bussförare?
Jag hade nog kunnat tänka mig att jobba som busschaufför om det inte vore för att jag redan kör lastbil, godset är inte stökigt och står kvar där jag ställer det, behöver inte städa upp skit efter andra, slipper undan hotfulla personer m.m.

Förutom baksidorna så tror jag det skulle vara riktigt kul att köra buss när allt funkar, glada passagerare... fast ju mer jag tänker på det så verkar det vara mer stressigt att köra buss än lastbil, massa tider att hålla, större ansvar då du transporterar människor osv. Nä, jag tror jag håller mig till mina döda ting. ;)
 
Jag tycker faktiskt numera att det är ganska variationslöst. Visst är det olika folk man kör, men alla sitter snällt på sin plats och trafiken rullar eller inte rullar. Jag tror det skulle vara mer variationsrikt att köra innerstadstrafik här i Stockholm i så fall. Men här i norrort är det mest lugnt.
 
Jag tycker faktiskt numera att det är ganska variationslöst. Visst är det olika folk man kör, men alla sitter snällt på sin plats och trafiken rullar eller inte rullar. Jag tror det skulle vara mer variationsrikt att köra innerstadstrafik här i Stockholm i så fall. Men här i norrort är det mest lugnt.

Kom hit, här sitter inte alla snällt på sin plats ;)

För övrigt är jag glad att sommaren snart är över. Började 4.11 imorse och slutar 15.16. På mitt vanliga schema hade jag redan slutat (jobbar ca 80% just nu). Är SÅ trött :crazy:
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att jobba som busschaufför om det inte vore för att jag redan kör lastbil, godset är inte stökigt och står kvar där jag ställer det, behöver inte städa upp skit efter andra, slipper undan hotfulla personer m.m.

Förutom baksidorna så tror jag det skulle vara riktigt kul att köra buss när allt funkar, glada passagerare... fast ju mer jag tänker på det så verkar det vara mer stressigt att köra buss än lastbil, massa tider att hålla, större ansvar då du transporterar människor osv. Nä, jag tror jag håller mig till mina döda ting. ;)

Tidtabellen är bara intressant om man råkar ligga före ;)

Vi har ingen tågpassning eller andra sådana dumheter och det är SÅ skönt, eftersom den som gör tidtabellen här har svårt att räkna :p
 
Lidingö var bättre på så vis att det var så litet att man liksom startade en relation med sina passagerare. Norrort är så stort och vi har så många linjer att man inte hinner det. Men samtidigt är passagerarna här väldigt skötsamma. Det läskigaste som händer (dagtid då) är att bussen går sönder :p
 
Lidingö var bättre på så vis att det var så litet att man liksom startade en relation med sina passagerare. Norrort är så stort och vi har så många linjer att man inte hinner det. Men samtidigt är passagerarna här väldigt skötsamma. Det läskigaste som händer (dagtid då) är att bussen går sönder :p

Vi har stammisar också. En del bra, andra vill man helst köra förbi :p
 
Tidtabellen är bara intressant om man råkar ligga före ;)

Vi har ingen tågpassning eller andra sådana dumheter och det är SÅ skönt, eftersom den som gör tidtabellen här har svårt att räkna :p
Det är väl förvisso sant, men jag minns från dom åren när jag pendlade mycket med buss så var det ofta som busschauffören körde som en "galning" för att hinna. Då de som bestämmer tidtabellen varit så smarta att åka och kolla linjen med personbil och inte räknat med tid det tar för passagerare att gå av/på bussen... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 839
Senast: sambaengi
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp