köpt sto som vare ledarsto i flocken

LadySara

Trådstartare
hon har i 7 år gått på lösdrift nere i skåne vad vi vet.. utan att ridas in... hanterad är hon väldigt mycket men hon har alltid fått göra allt på sitt sett.. dvs då hon vill å orkar..

detta har nu lett till massa bråk från hennes sida när ja sätter regler för vad man får å inte får göra i olika situationer.. märker juh at jag inte är ledare över henne..

tips på vad ja kan göra för att få henne mer uppmärksam på mig tack??

Svårt att ge råd när man inte vet vad det är hon gör - och hur du reagerar när hon gör som hon gör, så att säga.

Så berätta mer, så ska i alla fall jag göra ett försök till några klokheter :cool:

ja vart ska ja börja.. har blive bättre iaf att stå på gången.. förut snurrade hon omkring fram å tebax och åt sidorna.. då stod ja still på samma ställe å gick hon in i mig fick hon en knuff åt sidan.. så nu står hon där jag ställer henne .. ehmm oftast... de ja har problem med just nu är vid uppsittningen.. hon står stilla å väntar tills ja är halvvägs uppe.. kliver upp från pall eller liknande.. då när ja har ena foten i stigbygel då reser hon sej rakt upp... de är då ja inte vet hur ja ska reagera.. då hon inte har ont nånstans så börjar ja funderar om de bara är ren dumhet..

när vi är ute på promenader vill hon gå så hon har bogen bredvid mig.. vilket ja INTE vill.. ja vill ha henne nått steg bakom mig.. de är i dom situationerna vi brukar bli lite osams hon blir rent ut sagt förbannnad å går rakt på mig om ja hamnar framför henne... inne i stallet funkar de mesta nu.. i börjarn gick hon inte ens undan för tryck när ja skulle flytta på henne.. utan blev förbannad å la öronen bakåt å små högg efter mig.. nu flyttar hon sej bara ja sätter handen å trycker mot henne.. vid annan hantering som vid lastning å gå över läskiga träbroar följer hon mig direkt.. så hon litar på mig i såna lägen iaf..

de ja har problem med just nu är vid uppsittningen.. hon står stilla å väntar tills ja är halvvägs uppe.. kliver upp från pall eller liknande.. då när ja har ena foten i stigbygel då reser hon sej rakt upp... de är då ja inte vet hur ja ska reagera.. då hon inte har ont nånstans så börjar ja funderar om de bara är ren dumhet..

Ibland är det de mest självklara saker som man missar. En häst är inte inriden förens man kan sitta upp och ned utan de minsta problem. Eftersom det är du (ni) som ridit in hästen antar jag att du (ni) missat detta...? Man bör inte hoppa över steg i utbildningen, och att stå still innan man rider iväg är ett av dessa steg. Jag undrar alltså om du verkligen har tagit dig tid att hänga på hästen och berömma mycket när hon står still? Man kan också se hur högt man får höja sitt ben, och ta ned det innan hästen går iväg och återigen berömma. Eftersom du vill ha en glad och positiv häst är det viktigt att inte gå i för mycket "fajt" med henne. Försök att hitta gränserna för vad hon tycker är ok, tänj dem långsamt och berätta för henne hur duktig hon är.

Låter i mina ögon som om du behöver ta hjälp av någon med unghästvana. Även om hästen är sju år så är den lika mycket "unghäst" som vilken annan mer eller mindre ohanterad häst som helst. Eller egentligen mycket värre, eftersom denna hästen redan har lärt sig "hur livet skall vara". Och det inkluderar inte ryttare m.m. :crazy: Däremot är det förstås inte för sent, men det krävs tålamod och kunskap.

Mvh/Marie

först å främst har ja INTE sagt att hästen är inriden..

hästen var enbart lite lite utbildad när ja köpte henne.. ej grund utbildad .. endast uppsutten å travad lite grann.. de skyndade itne långsamt kan ja säga.. de va upp med ryttare å sen ska allt funka ungefär.. ja kan hänga på henne hur mycket som helst.. och om ja inte tar stöd i stugbygeln utan lägger över benet direkt över sadeln står hon blik stilla tills hon får gå.. de är endast när ja belastar i stigbygeln vid uppsittningen som hon dummar sej.. dock inte alltid.. idag stod hon stilla å sov vid uppsittningen.. självklart får hon massor med beröm då..

fick sitta av häromdagen i skogen då de fastnade en sten i hoven på henne.. hittade en rätt så bra sten å satt upp ifrån, inga problem alls.. är enbbart när de är uppsittning på stallplanen..

jag har väldigt kunniga människor runt omkrign mig i stallet.. som ja tagit hjälp av vid olika tillfällen.. men ville ha lite tips av andra...

Fast steget efter att man bara hänger på hästen är ju att man lägger lite vikt i stigbygeln och berömmer för det.

En häst som man rider iväg på bör väl vara inriden? :confused: Eller missuppfattade jag det? Ni kanske inte rider på henne?
Du löser problemet genom att jobba med det. Lägg vikt i stigbygeln, ta bort vikten, BERÖMM! Gör samma sak på andra sidan. växla sida några gånger, led hästen en sväng runt ridbanan/stallplan emellan gångerna så hon får tänka på annat och inte blir uttråkad, släpp ut i hagen igen. Svårare än så är det inte :angel:

Lycka till.
Mvh/Marie

Vet inte om jag missförstår, men om det är vid belastning i stigbygeln som hon reser sig - kan det inte vara en balansgrej?

Att hon tycker det är otäckt när någon hänger på sidan och tappar balansen lite?

Min häst var sådan (men inte så att han reste sig, men liksom trampade iväg) till en början när han var tre. Fick tipset då att liksom "rucka" lite på mankammen, så att han kan göra sig beredd och ställa sig lite mer rätt - och det fungerade på honom iaf. :)

de va du som sa att en häst inte är inriden förän de går att sitta upp utan problem på den..

jag har oxå trott att de va de men igår tänkte ja prova om hon va lika knäpp at sitta upp från marken.. hon va helsnäll trots att ja hängde å klängde mig upp :smirk: inte så smidig i säkerhetsvästen..

senare under ridturen åkte ja dock av(tack västen).. hon är en hejare på att bocka... satt kvar de 3 första sprången sen hamna ja lite snett å ja sen voltade ja över huvet på henne.. å hon hoppade över ridbanestaketet å drog hemåt.. så nu står ja med en halt häst... med stora sår på båda bakbenen.. *suck*

Okej. :) Klurigt beteende det där.

Din övriga beskrivning låter som om det vore saxat ur min riddagbok för tre år sedan (dock var jag dum och red utan väst :o)... :D Min häst är lugn och fin idag (oftast :angel:) kan jag intyga - så det blir bättre. ;)

får väl hoppas att min madam oxå blir bättre med tiden..

nu är hon iaf ohalt men såren måste läggas om varje dag.. å de är inte roligt.. :bump: hon står ungefär såhär då.. *sucka* överskottsenergi...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka