Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

tänkte också på det, om den kanske har flyttats runt mycket(?) och blivit missförstådd och fått otrevliga erfarenheter hos varenda ägare så kanske den här ponnyn inte mår så bra?.. och den har kommit på ett bra sätt att slippa undan, ex dra ner huvudet när din dotter rider.
Blir synd om den om den ska behöva flytta igen.. jag hade tyckt att försök att ge den en chans, men det är bara min åsikt och jag har inte alla fakta så som du har.

Återigen, Lycka till!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

*kl*

Köpte en "supersäker" ponny från "vår" ridskola.

Denne herre hade utan problem ridits av nybörjare, utan ledare, ut i skogen.
När han kom hit levde han dock upp, och bockade gärna (av glädje, som vi uppfattade det!)

Han hade alltid setts som den perfekta nybörjarhästen, dock med förtroendeproblem, då han blivit illa behandlad i sin ungdom.

Nu var mina ungar så pass erfarna att de "kunde ta det", och vi visste ju att han var osäker i boxen.

Vill bara säga att även den coolaste hästen kan ändra beteende vid flytt! Även lugna ridskoleponnyer:sneaky:

TS får nog svårt att häva köpet, men jag tror ponnyn mycket väl kan fungera utmärkt hos någon mer erfaren ryttare!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Varför så drastisk som att sälja vidare direkt eller till och med avliva?? :S det tankesättet fattar inte jag.. men men.

Därför att jag tolkar TS som att ponnyn inte funkar med barnet den var tänkt för, att ungen blivit rädd och att det helt enkelt inte är någon särskilt kul sits.

Dessutom kostar det varje månad att förvara ponnyn, som jag misstänker ingen är intresserad av länge.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

*kl*

Köpte en "supersäker" ponny från "vår" ridskola.

Denne herre hade utan problem ridits av nybörjare, utan ledare, ut i skogen.
När han kom hit levde han dock upp, och bockade gärna (av glädje, som vi uppfattade det!)

Han hade alltid setts som den perfekta nybörjarhästen, dock med förtroendeproblem, då han blivit illa behandlad i sin ungdom.

Nu var mina ungar så pass erfarna att de "kunde ta det", och vi visste ju att han var osäker i boxen.

Vill bara säga att även den coolaste hästen kan ändra beteende vid flytt! Även lugna ridskoleponnyer:sneaky:

TS får nog svårt att häva köpet, men jag tror ponnyn mycket väl kan fungera utmärkt hos någon mer erfaren ryttare!

Det där är ju en klassiker, och inte så konstigt. Från en inrutad tillvaro med fasta rutiner och flera timmars ridning i ridhus varje dag till privathäst som kanske rids en timme om dagen 5 dagar i veckan.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Vi köpte en ponny som sades vara en trygg o säker barnponny, läromästare... Fick hem den, den hade löss,men det är behandlat! Dagen efter red flickan när j longerade, ponnyn drog/ryckte ner huvudet några ggr så dottern höll på att följa med. Dagen efter red dottern igen, men utan lina. O ponnyn rycker ner huvudet så hon åker i backen o blir rädd. Även visat aggressivitet i hagen mot barnen o lägger gärna öronen bakåt. Tredje dagen red vi på ridbanan först o jag sa åt dottern att hela tiden röra på tyglarna så han inte skulle fångandes att dra ner huvudet, men när vi skulle ta galopp i skogen så gjorde han det i samband med att han bockade, så hon åkte av o fick hjärnskakning o näsblod.En som köpte en häst av mig sa att hon ägt denna ponnyn o hennes dotter hade den gjort likadant med, så de hade hävt köpet hos den Hästhandlare de köpt ponnyn hos och hon rekommenderade oss att göra detsamma, för det var ingen bra barnponny. Jg kontaktade säljaren som driver utbildningsstall o förklarade läget samt sa att vi ville lämna tillbaka honom. Hon sa att det var inget fel på ponnyn, ridskolan som haft honom tidigare hade uppgett att han var snäll att rida, så hon vägrar att ta honom tillbaka. Vad kan jag göra? Hon annonserade ut ponnyn som sagoponny/förstaponny... Hon driver utbildningsstall, kontraktet står på hennes namn o pengarna fördes över till hennes konto, räknas hon som näringsidkare då? Hon hade tagit ponnyn i ett ombyte till en ridskola. Vad har jag för rätt? Jag har sagt att om hon inte tar ponnyn tillbaka så stämmer jag henne...för vi känner oss lurade,vi ville ha en trygg o snäll barnhäst.
jag är väl inte helt enig med alla andra här
Först - ta reda på OM säljaren är näringsidkare. OM inte annat så kan du nog hitta svaret på Ratsit. För om det är så att säljaren är näringsidkare och har sålt en vara till er genom att marknadsföra den felaktigt, så är det inte omöjligt att ni har rätten på er sida.

Jag tog hjälp av google och hittade detta http://lawline.se/answers/9666 som förvisso handlar om en bil. Men när det gäller affärer är bilar och hästar likvärdiga handelsobjekt.

Citerar ett stycke och fetmarkerar det jag ser som viktigt:
Köpte du bilen som konsument av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig. Detta gäller även om du köpte bilen av en privatperson fast genom en näringsidkare. Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt i lagen, men för att du ska kunna kräva rättelse av säljaren krävs det att bilen var felaktig vid köpet. Bilen var felaktig vid köpet om den avvek från säljarens beskrivning, om säljaren underlåtit att informera om förhållanden som inverkat på köpet eller om bilen inte med fog stämde överens med vad du som köpare kunnat förutsätta,16 §. Det gäller även om säljaren har marknadsfört bilen på ett felaktigt sätt (19 §).


OM man ser till reklamationer så är det säljaren som ska bevisa att "felet" inte fanns när köpet genomfördes om felet visar sig inom 6 månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Fy vilken tråkig sits ni har hamnat i men jag undrar som flera andra varför ni inte lät hästen landa först?
Jag förstår inte heller vad barnen gör i hagen när ni har en ny häst? Ni känner ju inte den hästen än och den kan ju lika gärna vara sparkig och busig till tusen eller att barnen hamnar emellan när hästarna ska göra upp sins emellan. Barn i hagen har man inte om man inte verkligen måste och enbart när det är hästar man känner väldigt väl och som är supersnälla. Så tycker iallafall jag.

Sedan ska du ju självklart reklamera den om den inte uppfyller vad säljaren har sagt när den väl har landat. Det har du din fulla rätt till men jag tycker ändå att ni ska ge den en chans om det nu inte är så att ditt barn har blivit så rädd att hon vägrar gå nära den igen.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag har ridit och longerat ponnyn, han litar på mig, men inte på barnen när de kommer i närheten, då lägger han äronenbakåt direkt antingen han är i hagen el om han står intill mig i paddocken.
Jag var väldigt noga med att fråga hur ponnyn var i alla möjliga situationer, innan jag berättade vad det var för ponny jag sökte....så det var därf jag fastnade för denna. Jag berättade även att dottern inte är tuff, utan vill ha en lugnare ponny att känna sig trygg med och säljaren sa att denna har aldrig gjort ngt dumt, väldigt snäll att hantera och att rida.
Jag har stått på mig och berättat för henne exakt vad som har hänt, hur han beter sig, och helt plötsligt så har säljaren ändrat sig och erbjuder sig nu att hjälpa oss att byta honom mot en annan lämpligare ponny, vilken vi givetvis tänker provrida 2 dgr i rad och testa på alla möjliga sätt, för jag kommer aldrig mer att lita på en säljare, och det visade sig dessutom att hon "samarbetade" med en väldigt känd stor hästhandlare, så åfrån att ha köpt ponnyn från en trevlig utbildare, så blev det en kovändning att hon agerade som mellanhand till hästhandlare. och jag har kollat upp olika ställen ponnyn har varit på,och en ridskola som bytt in honom till denna hästhandlare/utbildare har sagt at han gått med nybörjare, utan ledare och utan hjälptyglar och aldrig gjort ngt, så för att få veta om någon ljög om detta, så ringde jag själv upp ridskolan och pratade med en helt annan person än den som varit utbildarens kontaktpeson, och där fick jag veta att det inte gått att ha honom på lektioner för att barnen blivit rädda /åkt av när han drog ner huvudet och sprang bort till grinden för att få komma ut.
Så tyvärr har han säkerligen råkat ut för ngt som gjort honom sån, och en starkare större ryttare kan givetvis få honom till den perfekta ponnyn, men han fungerar inte till mindre barn eftersom han känner sig otrygg och hotar dom, en barnponny ska man kunna ha i stallgången utan att vara rädd att den ska bita barnen? barnen ska kunna hämta sina ponnier i hagen under uppsyn av mig utan att riskera att bli attackerade och bitna.
Hade jag haft möjlighet på ngt sätt att hjälpa ponnyn, så hade jag gjort det, för mot mig är han fin. Men har märkt att han drar sig undan när man ska ge mat, då vågar han inte komma fram förrän man gått, så risken är stor att ngn har slagit honom. Men nu väntar vi på att få byta in honom, och hoppas att vi hittar en bra ponny till barnen och att ponnyn vi lämnar får ett nytt hem hos ngt äldre barn som det fungerar hos.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Va skönt, hoppas ni får hem en bra nybörjarponny nu!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

ja det hoppas jag också! hade ponnyn bara haft olater i ridningen och varit större hade jag själv kunnat rida till den... men aggressiviteten gör att jag inte vill ha den i närheten av barnen. jag är väl bortskämd med "snälla" ponnier och hästar genom livet.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Ja det ska ju vara roligt för barnen att ha häst, de ska inte behöva bli skrämda för livet :)
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det var ju en bättre lösning än att tröstlöst bråka utan att komma fram till någon lösning.

Hoppas ni hittar en bra och frisk ponny.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Vad skönt att ni får byta in honom. Hoppas nu att ni hittar en riktig guldponny så att din flicka får ha roligt istället för att vara rädd.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Fast alltså, köper man en ponny helt osedd och enbart litar på vad säljaren säger, tycker nog jag att man får skylla sig lite själv om det inte blir som man tänkt. Klart säljaren säger att ponnyn är snäll, annars blir den ju inte såld. Tror ni bara skulle förlora på en stämning i det läget, säljaren kan då bara åberopa undersökningsplikten som ni som köpare har.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Tyvärr är det nog så att ni borde ha testat ponnyn själva.
För det första säger väl en säljare kanske bara de mest lämpliga sakerna om ponnyn, hur ska man annars få den såld?
Men sen kan det ju vara olika med kemi och rutin, den lilla flicka som red ponnyn där den gick som en klocka kanske var mycket mer rutinerad/hade en annan ridstil/energi/kemi/whatever.

Man kan ju ALDRIG veta om man klickar med häst/ponny förrän man träffat den och ridit. Det lär du ju veta som hållit på med hästar så länge. Och till ett litet barn är det ju extra viktigt att allt stämmer.

Och oavsett, om det är något krav man har på en vara, så ska man ALLTID kontrollera själv att varan stämmer med vad man önskar.

T.ex kan jag säga att min gamla Volvo är den roligaste och härligaste bil som finns att köra, och jag tänker på den nästan varje dag att jag önskar att jag hade den kvar. (ja, så rolig var den!)
Om du frågar min man så kan han tala om att den är rasslig, ful och otymplig. O_o

Man har inte alltid precis samma syn på omvärlden som alla andra.

Som säljare har man faktiskt en upplysningsplikt och jag är emot alla andra här mkt fundersam att om man annonserar ut den som barnponny/nybörjarponny och den har betett sig likadant hos andra OCH dessutom blivit reklamerad innan med.

Nej jag hade absolut pratat med en advokat för när man säljer den som trygg barnponny så skall den också vara det.

Nu finns det en historik där den gjort så innan och då är det helt annorlunda tycker jag.

Dessutom så visst skall man kunna rida sin nya häst första dagen den kommer hem, varför skulle man inte kunna göra det??!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Va bra att det löste sig , hoppas nästa ponny blir bättre.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Dessutom så visst skall man kunna rida sin nya häst första dagen den kommer hem, varför skulle man inte kunna göra det??!

Det är väl klart att det inte är "helt förbjudet", men många hästar är ju lite osäkra i sin nya miljö och det kan bli lite oväntade reaktioner. Då gäller det att man som ryttare är tillräckligt rutinerad att stödja hästen och säker för att inte låta det bli konflikter.

Jag tycker själv att all sån osäkerhet är onödig och väntar gärna någon dag. Gäller det barn med mindre rutin på en ny häst är det väl jättebra om hästen är trygg när barnen sitter upp första gången?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Nä men att köpa ett barn ett (dyrt) djur på några hundra kilo utan att titta och prova den först känns helt enkelt inte klokt.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det är väl en sak.
Men säljaren har upplysningsplikt och om det är konsumentköplagen som tillämpas så finns (tydligen) ingen undersökningsplikt inskriven i lagen. (läs mitt inlägg ovan). Och om man säljer och marknadsför en ponny som reagerar som den TS köpte som "trygg barnponny" så ljuger man lika mycket som om man sålt en Volvo och levererat en Fiat. Det som levereras ska vara det som säljaren har utlovat, oavsett om köparen tittat på den innan eller inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp