Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?
Detta är risken man tar när man köper osett. Självklart finns det säljare som säger det köparen vill höra, bara för att få sålt. Och särskilt lätt är det ju när ni visat ser så himla på och intresserade.
Det är nog tyvärr att se som läropengar, sälj ponnyn till någon som är beredd att ta sig ann ett projekt. Eller låt den vandra till de eviga ängarna, där den säkert kan få det bättre än att vandra runt från en hand till annan.
Varför så drastisk som att sälja vidare direkt eller till och med avliva?? :S det tankesättet fattar inte jag.. men men.
För att svara på det ursprungliga;
Jag köpte min första häst nu drygt 1,5 månad sedan. Den första veckan gjorde jag ingenting förutom att borsta honom och mysa med honom i boxen och i hagen. Och han gick också ensam de första två veckorna i hagen bredvid de andra hästarna (kanske lite väl lång tid, men det var för att han hade mask när jag fick honom :/ )
Tänk på att hästar är vanedjur och i nya situationer kan de känna sig så osäkra att de inte vågar lägga sig ner och kan de inte lägga sig ner så kan de heller inte sova REM-sömn och kan därför bli trötta och få sömnbrist några dagar.
Det är stor omställning för en häst att först åka långt och länge och sen byta hästvänner och människor, rutiner, mat osv osv. Låt hästen få vara lite själv och lär känna varann utan några krav på varann nu i början.
Och hästar testar väl alltid nya människor i början :P
ett exempel bara: min häst, som blir 3år till sommaren, var jätteduktig på att lyfta hovarna när man bad om det när jag hälsade på honom hos uppfödaren. Väl hemma hos mig så tycker han det är jätteobehagligt att jag vill lyfta och kratsa hovarna och det tog ett par två veckor innan det började gå på rätt håll igen. Så visa saker kan de backa i vad gäller deras utveckling när de byter hem.
Håller tummarna för att det löser sig för er! Och var inte rädd att ta till en duktig tränare som förstår sig på hästar om det inte löser sig.
Lycka till!
mvh Sara