Köpt hus genom kronofogden?

Ava22

Trådstartare
Är det någon här som köpt hus genom kronofogden på exekutiv auktion? Jag läste på KF:s hemsida och det verkar som det är auktion och det kan gå himla fort till försäljning.

Gärna info från er som har koll och om det finns bukefolk som köpt. Ska man akta sig eller kan man göra en bra affär med lite tur?

Det går att göra riktiga fynd. Dock måste du ha till handpenningen direkt vid klubbslaget. Köpt är köpt, gäller. Det är alltså inga doldafel-regleringar runt köp från KFM.

Har man stenkoll på skicket på det man köper, kan man som sagt fynda. Men man måste ju ha likvid omgående. Backar man (får inte lån) blir man ofta skadeståndsskydlig (se informationstext).

Det går att göra riktiga fynd. Dock måste du ha till handpenningen direkt vid klubbslaget. Köpt är köpt, gäller. Det är alltså inga doldafel-regleringar runt köp från KFM.

Har man stenkoll på skicket på det man köper, kan man som sagt fynda. Men man måste ju ha likvid omgående. Backar man (får inte lån) blir man ofta skadeståndsskydlig (se informationstext).

Tack för infon, hade ingen aning om att man kan bli skadeståndskyldig, men det säger sig lite självt kan man tycka.

Tack för infon, hade ingen aning om att man kan bli skadeståndskyldig, men det säger sig lite självt kan man tycka.

Avtalsbrott innebär i princip alltid någon form av skadeståndsskyldighet. Skillnaden köpa exekutivt jmf med vanligt är egentligen bara hur avtalet är utformat, när man köper vanligt finns ofta klausuler med vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda för att köp ska ske osv. Men som du redan fått bra svar om så när KFM säljer så är det "du vinner auktionen, du betalar, punkt" typ =)

Japp, har läst igenom den:)

Vi körde förbi och kikade nu på tomt , det är en himla fin tomt som ligger där vi vill bo. Men som ni skriver, man köper grisen i säcken typ och det skrämmer mig. Det kan bli jättebra, eller inte. Funderar också över ägaren, tänk om det blir bråk och tjafs om vi lyckas köpa det?

Varför skulle det bli bråk och tjafs menar du? Att ägaren skulle vara "arg" på er för ni köpte dennes hus på den exekutiva auktionen?

Varför skulle det bli bråk och tjafs menar du? Att ägaren skulle vara "arg" på er för ni köpte dennes hus på den exekutiva auktionen?

Ja precis, att denne kanske inte accepterar att huset tvångssäljs. Men det är kanske jag som tänker för "dramatiskt".

En kompis och hennes sambo köpte hus på det viset. De renoverade det helt och det har inte varit nåt strul alls på nåt vis.

Det är faktiskt inte helt ovanligt med problem av typen "förra ägaren vägrar flytta". Inget olösbart men stökigt och trist, så definitivt en risk att beakta vid köp på exekutiv auktion.

Pratade lite med mäklaren som har kontor i huset jämte vårt, och han nämnde detta som ett problem också. Eller ett av flera ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka