Koppla Din Hund

M

modig tabac

Vilken skulle du vilja möta på din promenad.

1. Hund kopplad i 2 m. läderband, hoppande o skällande. Matte/husse glatt förklarande, han vill bara leka!

2. Hund kopplad till s k "flexikoppel", husse/matte kopplad till s k MP3!

3. Hund kopplad o kommenderad "sitt" av matte/husse. Hunden sitter och har all koncentration på dig o din hund. H/M berömmer allt vad de orkar. Precis när du passerar brister allt o utfallet kommer!

4. Hund kopplad i någon av alla som kommer, du blir ombedd att vänta så de kan reda ut koppplet!?

5. Hund OKOPPLAD!!!!!

Jag väljer nr 5.

Sv: Koppla Din Hund

Beror väl på? jag möter helst kopplade hundar som uppför sig.
Jag möter ytterst ogärna okopplade hundar som inte uppför sig, och jag vill absolut inte möta några lösspringande hundar som ägaren inte har kontroll på om jag har med mig mina egna.

det beror ju på... en okopplad hund som matte/husse har kolla på och inte bryr sig nämnvärt om mig... ja då är det okopplad...

jag har alltid min hund okopplat, om vi möter en stökig hund går hon in bakom mig och när hunden är bakom oss ca 1 m så går hon fram o nosar på det hon höll på med, bryr sig inget om andra hundar!

Jag skulle helst möta 1,2 (om kopplet är låst),3 eller 4

Har de hunden kopplad finns det inte en changs att den kommer fram till min hund, hur deras hund uppför sig i kopplet rör inte oss i ryggen.

Har lite dåliga erfarenheter av lösa hundar, av någon anledning verkar många springa fram till Uno trots att deras matte bedyrar att dennes hund aaaaldrig har brytt sig om andra hundar förrut....

Senast ändrad:

Någon av alternativen där hunden är kopplad. Spelar ingen roll för mej om deras hund inte kan uppföra sej. Däremot tycker jag faktiskt att man ska ha hunden kopplad vid möte, både hundmöte och vanligt promenadsällskapsmöte. Av hänsyn.

Jag väljer kopplad hund, av hänsyn till andra människor anser jag att hur lydig hunden än är så är det koppel på vid möte.

Andra kan inte veta hur lydig hunden är och även den lydigaste hund kan få fnatt, kan människor få det så kan hundar.

Då skulle jag välja 1 eller 3

1. Hund kopplad i 2 m. läderband, hoppande o skällande. Matte/husse glatt förklarande, han vill bara leka!
Verkar ju ganska harmlös och har ingen chans att komma fram till min hund (som för övrigt också hoppar och studsar mot vissa hundar :angel:)

Verkar ju lite obehagligt om föraren inte har koll... samma sak när den som håller i kopplet pratar i mobil

3. Hund kopplad o kommenderad "sitt" av matte/husse. Hunden sitter och har all koncentration på dig o din hund. H/M berömmer allt vad de orkar. Precis när du passerar brister allt o utfallet kommer!
Jag tycker inte att man ska döma andra hundägare. Man vet inte varför hunden i fråga gör utfall. Men promenera måste den ju. Så länge de har hunden kopplad och jag har koll på situationen så blir min hund inte skrämd av att andra hundar gör utfall på avstånd.

4. Hund kopplad i någon av alla som kommer, du blir ombedd att vänta så de kan reda ut koppplet!?
De verkar inte ha speciellt bra koll, men ser hunden lugn ut är ju allt ok

5. Hund OKOPPLAD!!!!!
Vill jag endast möta om jag ser att den är under kontroll... men det vet man ju egentligen aldrig. Hellre en kopplad!

Kopplat hund givetvis. Hur den beter sig i kopplet drabbar inte mig.

Lös hund är helt okey så länge den inte går fram utan tillåtelse, dvs går förbi som vilken kopplad hund som helst.

Det är väl endå bättre att H/M försöker än att skiter i allt?

2 och 5 om jag fär välja.. lös eller nästan lös hund är lättare för mig att sätta mig som ledare över..

men allt är ju relativt..

jag har min hund okopplad på dagen och i flexi på natten när han är rädd för rävarna..

kommer den för nära min hund kommenderar jag hunden att sitta.. hundar som hoppar på mig hoppar antingen med nosen rakt in i min handflata eller så tar jag tag i nacken och trycker ner hunden.. hundar ska inte hoppa upp på männsikor..

antingen ignorerar jag och tränar min hund på att ignorera eller om jag inte sett hunden förr så kommenderar jag "NEJ, gå till husse/matte"

skäller tillbaka.. grannhunden gör alltid utfall mot min hund när den kommer farande trots staket, han fokuserar enbart på min hund och jag skäller emot högt och starkt.. DÅ först ser hunden mig.. fast problemet där ligger i att den hunden aldrig får leka med andra hundar.. och när dom möter en annan hund så är det stadigt tag i kopplet och hunden mellan knäna.. typ "whoa! den är farlig, nu ska du skydda mig, skäll allt vad du orkar"

aldrig hänt, dock är det en på gatan som springer 5 m in i skogen och virar kopplet runt ett träd.. hunden är dock kanonsnäll men ägaren nervös.. en tjej som brukar promenera denna leonberger går precis som vanligt med honom :D

5. Hund OKOPPLAD!!!!!
det fins antagligen en anledning till att den är okopplad, känner jag hunden är det inga problem.. kommer den inte fram är det heller inga problem.. kommer den fram tar jag tag i hunden först och hälsar..
vet en hund som är aggressiv mot andra hanhundar och denna hundägare visste inte att jag hade min hund bakom husknuten (detta hände på stallplan på ridskolan) och vips så får hunden syn på min parvel och kommer glatt rusande och byter till dödsblick när han hoppar av, jävla tur att jag var nära, hunden hoppade med strupen rakt in i min hand och jag får tag i honom och håller honom ståendes på bakbenen och ryter "NEJ!".. han gav sig ögonblickligen och ägaren ber givetvis om ursäkt.. men vem vet hur det hade gått om mamma hållt i min hund istället :(

Kopplat hund givetvis. Hur den beter sig i kopplet drabbar inte mig.

Lös hund är helt okey så länge den inte går fram utan tillåtelse, dvs går förbi som vilken kopplad hund som helst.

kan ju tala om för dig att det visst gör.. vet flertalet ägare som tappat sin hund när jag har gått förbi med min...

kan ju tala om för dig att det visst gör.. vet flertalet ägare som tappat sin hund när jag har gått förbi med min...

Nu var det en kopplad hund som var fallet. Och om den lever jäkel och vrålar eller går lugnt och stilla förbi bryr inte mig.

Du kan ju inte gärna tala om huruvida det påverkar mig? Haha

Det var inte tal om att tappa sin hund.

om de går med sin hund kopplad och de tappar den och den anfaller din hund så kan jag väl påstå att den påverkar dig?

jag blir iaf påverkad är min hund håller på att bli uppäten :crazy:

Enligt mina erfarenheter spelar det ingen roll om hundar är kopplade eller inte, är det en stor hund så kan föraren tappa kopplet och hundarna kommer likförbannad framrusandes för att gå på min hund.

Det går inte att svara exakt vilket nummer enligt din fråga eftersom det där med lös hund beror helt på lydnaden.

Jag hade helst mött en lydig nr. 5. Helst inte nr 3 då min hund lätt blir rädd om nån "flyger fram" på det viset, då hon blivit påhoppad och skrämd. I övrigt spelar det ingen roll vad som försigår för andra halvan, min hund går garranterat fot lös med uppmärksamheten på mig. *inte alls självsäker :angel:

nej men det är alltid en risk! man vet ju inte vad som händer förens efteråt...

men det var värst vad folk var otrevliga på hund... när jag håller mig nog härifrån som vanligt igen :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024