Koppelträning

Aliil

Trådstartare
Behöver lite råd. Är som så att min granne har fått en 1 års tik som har fått gått i kopplet precis som hon vill. Hon drar något förskräckligt och går fram och tillbaka över vägen. Ingen rolig hund att vara ute och gå med.

Nu är det som så att jag har lovat honom att hjälpa honom att få henne till att sluta att dra. Men har kört fast. Att bara stanna och vänta på att hon ska back för att släppa "trycket" på halsbandet (så som jag är lärd) hjälper inte ett dugg. Får för det första såt där i flera minuter innan hon backar och sen drar hon fram så fort man tar ett steg fram igen.

Så råd/tips på hur man kan lära om henne att inte dra? Hon har ett hlavstryp i dags läget.

Sv: Koppelträning

Det finns säkert sjutton sätt men jag gör så här:

Träna på det. Låter kanske märkligt men jag menar, lägg det som ett pass att inte dra i koppel, så att du inte halvtränar 24 timmar om dygnet. Utan gör en grej, gärna ett arbetstecken, eller som nån skrev "dansa och pausa" när du dansar, då jäklar ska hunden inte dra en meter. Så då är det viktigt att du inte t ex är på väg nånstans för då kommer du kanske inte en meter.

När passet är över så "pausar" du och skiter i att hunden drar. Ge ett "hopp och lek" liksom, passet över.

Jag börjar alltid med en vanlig kontaktövning, att söka sig till mig ska alltid löna sig.
Basicövningen jag har är: Du backar, hunden går rakt fram, koppel i höger hand, hunden på din vänstra sida. Grym motivation i vänster, tex lite kyckling. Backa så hundens nos är vid ditt vänstra knä, gå nu rakt fram. Hunden kommer alldeles av sig själv hamna i rätt position och du kan belöna. Klicker är guld i sammanhanget för att få tajming på det hela.
Gör om. Fördelen är att hunden kommer alltid att hamna rätt och ni behöver inte stå still.

Eller kort koppel hund på vänster sida, så fort hunden passerar ditt vänstra knä, vänd 90 grader till vänster framför hunden, belöna. Eller bara byt håll.

Ska testa det. Vi ska ut en gång till idag och då skulle jag fortsätta med henne.

Så som jag har gjort nu är att jag hör tränat en bit (tex vid en väg) och sen när vi har kommit förbi hindret så har hon fått springa lös och leka med min hund. Och på så vis inte kunnat dra när vi inte har tränat:angel:

Och ja hon lyssnar på inkallning, det var ett krav som jag hade för att våra hundar skulle kunna leka.

Det finns säkert sjutton sätt men jag gör så här:

Träna på det. Låter kanske märkligt men jag menar, lägg det som ett pass att inte dra i koppel, så att du inte halvtränar 24 timmar om dygnet. Utan gör en grej, gärna ett arbetstecken, eller som nån skrev "dansa och pausa" när du dansar, då jäklar ska hunden inte dra en meter. Så då är det viktigt att du inte t ex är på väg nånstans för då kommer du kanske inte en meter.

När passet är över så "pausar" du och skiter i att hunden drar. Ge ett "hopp och lek" liksom, passet över.

Jag börjar alltid med en vanlig kontaktövning, att söka sig till mig ska alltid löna sig.
Basicövningen jag har är: Du backar, hunden går rakt fram, koppel i höger hand, hunden på din vänstra sida. Grym motivation i vänster, tex lite kyckling. Backa så hundens nos är vid ditt vänstra knä, gå nu rakt fram. Hunden kommer alldeles av sig själv hamna i rätt position och du kan belöna. Klicker är guld i sammanhanget för att få tajming på det hela.
Gör om. Fördelen är att hunden kommer alltid att hamna rätt och ni behöver inte stå still.

Eller kort koppel hund på vänster sida, så fort hunden passerar ditt vänstra knä, vänd 90 grader till vänster framför hunden, belöna. Eller bara byt håll.

Denna kör jag, men har ett träningkoppel (som hon ALDRIG ALDRIG ALDRIG
får dra i) och ett slappkoppel där som vi inte tränar i. Där får hon lov att dra i viss mån, men absolut inte "hänga sig fram i kopplet".
Slappkopplet är ett Hurtta halvstryp och träningskopplet är ett i läder med kedjehalvstryp. Alltså inga skarpa koppel öht någon av dom.
Hon vet precis vad som gäller när läderkopplet åker på och tycker det är jättekul :D

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt