Koppel som inte går sönder?

Red_Chili

Trådstartare
Jag behöver ett koppel som går att binda upp hundarna i, som INTE går sönder varken vid kraftiga ryck eller när de tuggar på dem.

Frågan är vart man hittar sådant?

Jag är rädd att läderkopplen går sönder. Nylonkoppel går väl sönder ungefär lika lätt? Sådana med kedja vågar jag inte ha, för jag är rädd att de fastnar med tänderna. Har sett sådana som är typ som en stållina med plastband över. Hur blir det med dem om plastbandet skulle tuggas sönder? Går tänderna sönder om hunden skulle tugga på stållinan?

Sv: Koppel som inte går sönder?

Nylonkoppel går nog inte av i första taget. Det nylonkoppel som jag har till Dafne tror jag att jag har haft i minst 10 år. Däremot tror jag att haken på många koppel inte håller vid ett kraftigt ryck.

Grimskaft i kanalband med handtag finns det ju lite överallt annars. Där är ju hakarna anpassade för att klara rätt stora påfrestningar.

Hur mycket biter de?

Klätterrep är rätt hållbara, likaså även de små karbinerna för klättring, inte en changs att en hund iaf kan slita sönder det och de motstår iaf nötning väldigt bra.
Annars är det väll stålvajer som gäller om de inte ska kunna tugga sönder det öht.

Senast ändrad:

Eftersom de bara tuggar när jag vänder ryggen till så vet jag inte riktigt, mer än att jag ser lite snabbt att de har kopplet i munnen :p Men om man utgår från att de tuggar en hel del..

Det där med stålvajer låter som en bra grej. Men jag har inte sett något sådant när jag kollat runt i affärer på nätet. Vart ska man leta?

Funderar även på att köpa grimskaft i nylon. Fast jag hittar inga bra sådana heller. Vill då ha sådant i kanalband med en ordentlig hake som inte(!) är med sån där hake där man drar ner en liten plupp för att öppna den.

Man har ju nylongrimma på hästar, försäkringsbolaget kräver ju att man har lädergrimma till hästar för att de ska gå av om hästen får panik.

Nylongrimmor går INTE sönder så lätt, många gånger har spännen gått sönder istället för att tyget spricker, så jag hade rekommenderat nylon, det är det slitstarkaste materialet som tål mycket! Men hur de tål tuggning vet jag inte, klart att det sänker kvaliteten då...

Jag hade köpt några nylongrimskaft med handtag och önskad hake.

Läderkoppel kan ju gå sönder på någon sekund om hunden väl lärt sig hur den ska tugga.

Handtag eller inte spelar ingen roll i det här fallet.

Men tja, jag får väl hålla utkik efter nylongrimskaft med någon hake jag litar på.. Hööks hade inte och det var så länge sen jag höll på med hästar att jag glömt bort vilka affärer som finns.

Ett plastad stålvajer koppel har jag till min "koppelbitare" när jag binder upp henne, köpte mitt på Djurmagazinet.
Superbra:banana: Det enda som funkar på henne och hon är en 3,5 kg hund så man tycker att hon inte skall kunna bita genom koppel så fort, men det gör hon! och att köpa ett brett nylonkoppel tycker jag är besvärligare det kan man inte ha hopknölat i fickan lika lätt :angel:

Hm.. De verkar inte ha sitt sortiment på nätet, men det tar mig bara en halvtimme att gå till närmaste djurmagasinetaffär, så jag kan ju faktiskt gå dit och kolla.
Plats i fickan spelar mig dock ingen roll. Vid de tillfällen då jag behöver "tuggsäkra" koppel så har jag packningen i ryggsäck :D

En båttamp borde vara det optimala för dig! De håller för flera tons belastning och finns i olika tjocklekar.

Nu vet jag inte vad jag ska söka på, för jag har inte en susning om vad det kan tänkas heta:p Men har i flertalet hundaffärer sett att det säljs uppbindningslina av stålvajer, de jag sett brukar ha röd plast runt..
Dom är typ -öhh- krulliga är väl det närmsta jag kan komma på som beskriver, så som nya iaf brukar dom ligga fint som en platt rulle i en liten plastpåse:p
Återkommer om jag hittar

Inte en såndär skittjock, vit, snurrad som man använder vid tilläggning? Men klart att vajer är bättre :) En vanlig liten tamp är klart de tar sönder på ett ögonblick...

Fast ett skittjockt rep är... lite väl osmidigt :D Det måste vara något som inte är mer osmidigt än ett vanligt koppel. Jag ska kunna ha med det lätt i en ryggsäck tillsammans med annat bråte och kunna binda fast det i lite allt möjligt för att ha hundarna uppbundna.

LillaMy84, något sådant vore perfekt! Men... just det där hade den där typen av hake som jag absolut inte vill ha.

Jag vill inte ha något annat än ungefär en sån här hake:
product_thumb.php

Men det måste ju gå att byta hake på nåt sätt? Finns kanske andra tillverkare också..
Varför vill du förresten ha just den typen av hake?

När mina föräldrar är hundvakter sommartid brukar de binda hundarna i longerlinor, de håller!

En gick förvisso av häromdagen, men den var 10 år gammal och det var sömmarna vid haken som hade lösts upp. Slog ett par knutar och nu används den igen...

Så vill du ha kortare så köp grimskaft i samma variant. Annars är vajern hållbar såklart.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 523
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V