Koppel som inte går sönder?

Sv: Koppel som inte går sönder?

Jo, det går ju helt klart. Sen är det ju lite skillnad på styrka hos en salukitik och en rottishane;)

Problemet med starka linor är ju att spännen och fästen går sönder istället... Så kolla på en som är kraftig och håller ifall hunden brukar slita sig.

Hööks har ju en markskruv med plastklädd vajer till. Iofs pistolhakar i bägge ändar...

Artikelnr 041056 på hemsidan.

*kl*
Var på *hjärnsläpp* fd Huveröds idag och dom hade en ganska kraftig variant vajer med såna hakar som du vill ha, tänkte tyvärr inte på att kolla priset

edit: Arken Zoo var det ju dom hette nu:)

Men det måste ju gå att byta hake på nåt sätt? Finns kanske andra tillverkare också..
Varför vill du förresten ha just den typen av hake?

Anledningen till att jag inte vill ha pistolhake är för att jag inte litar på dem. Om något (tex ringen på halsbandet/selen som haken är fastknäppt i) hamnar fel, då är hunden lös på en halv sekund. Jag har även en bekant vars hund lekte i kopplet och då fastnade haken i ögonlocket(!) på hunden... De enda hakar jag inte haft några som helst problem med är just såna där... bgb(?)-hakar, så det är det enda jag vågar ha.

Till alla:
Har hittat ett ställe nu som säljer billiga grimskaft i sånt där kanalband och med bgb-hake, så jag börjar köpa sådana och ser hur de fungerar :)

Jaså? Har du lust att förklara det mer? Jag utgår bara från mina egna erfarenheter där pistolhaken varit betydligt mer opålitlig.

En BGB-hake som fastnar gräver sig fast snabbare o djupare i huden o är svårare att få loss när den fastnat.
Sen har jag helt enkelt sett mkt fler o fulare skador från BGB än från pistol.
Men visst pistolhaken lossnar lättare av misstag o går lätt sönder.
PL

Jag gick in på en bygghandel och köpte plastad wire i önskad längd, 2 vajerlås (som man har för att göra öglor i ändarna) och ett par brandkårshakar. Kostade inte många kronor (tror jag betalade typ en hundring) och jag fick en 5 meter lång lina som kan sättas fast kring träd osv på flera olika sätt.
Supersmidigt, går inte att gnaga av och är lätt att rulla ihop och lägga i väskan. 40 kg hund har inte en chans att komma loss...

Hah! Vilken bra tråd:D Min borzoi rycker med lätthet av läderkoppel, samma sak hästgrimskaft. Räcker att morfar stannar med traktorn och hunden vill hälsa:o Vintisar accelerar ju ganska fort :o

Så läder går bort för att dem brister där det är "flätat". Nylon, grimskaft och annat brister i hakarna.

Nu har jag ett döfult men rejält nylonkoppel vid lantpromenader bland folk och hundar han älskar (:D) men sådann hake du vill ha köpt på b*rjes och vid uppbindning en plastklädd vajer som man borrar ner i marken med skruv.

På finpromenader och på träning används läderkoppel, han kan ju gå fint så ingen tror nåt annat nu:p

Lycka till och säg till om du hittar något idiotsäkert:D

Som Kira2002 skrev så finns det du behöver på vilket byggvaruhus som helst, eller typ Biltema och liknande. De har vajrar i massa olika tjocklekar, välj den hake du vill ha och sätt ihop med vajerlås - håller garanterat! :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 523
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V