Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 696
Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Breakdown

Har stött på det här ett par gånger senaste veckan där ägaren är ute och går med sin hund och har kopplet fast i halsbandet och sen på något sätt runt midjan på den. Jag har inte kommit mig för att fråga dem så tänkte höra om någon här vet varför man har kopplet så?

Sv: Koppel runt magen?

Sannolikt gör de så för att hunden inte ska dra i kopplet. Eller åtminstone inte dra lika mycket. Om man sätter kopplet i en sån snara om magen på hunden så drar det åt kring magen varje gång hunden lägger sig framåt i kopplet = obehagligt.
Kan säkert fungera och vara ok att använda som nödlösning någon gång, men det finns betydligt bättre hjälpmedel att använda om man inte orkar hålla hunden.

Emda gångerna jag sett koppel/lina fäst i midjan har varit med joggingtur med alaskan malamute.
Perfekt draghjälp!:idea:

Fast då har man ju kopplet fäst vid sin EGEN midja, och inte i en löpsnara runt hundens buk!:idea:

Sager som Kira, antagligen som en "antidrag" losning.. det var sa jag blev bekant med det i alla fall. Ska tydligen vara effektivt.

ett par, medelålders plus, som brukar gå förbi stallet har alltid flexikopplet så :crazy: på sin landseer för att kunna hålla den. Jag har faktiskt inget emot flexikoppel om de används på rätt sätt, men att ha det runt midjan på hunden lär ju kännas rejält, särskilt eftersom det är så smalt! Sorgligt att de ska ha det så istället för att träna sin hund eller från början skaffa en som passar dem bättre i storleken...

en bekant har ofta så på sin staffe eftersom hon inte kan hålla honom vid hundmöten annars :crazy:

jag har sett det mkt.
Värst var när en cyklade med det och hunden blev till sig när jag gick förbi med min hund och hussen ryckte lite i kopplet och hunden skrek rätt ut som om någon klev på den.
Hemskt.
Jag har hört att folk kallar det för tortyrredskap, men jag vet inte riktigt hur dom funkar.

Som tillfällig lösning kan jag tycka att det är ok som t.ex när en hund har kommit på att man kan krypa ur halsbandet. Då är det i min värld ok att dra kopplet runt magen tills man kommer hem.
När man kommer hem åker man och köper en ändamålsenlig sele istället.

Att ha det som lösning på dragproblem får mej att fundera på om hundägaren är totalt inkompetent vad gäller anatomi eller om denne är helt empatilös.

har också hört att det ska vara som nån slags nödbroms.. som nödlösning enstaka gånger, fine, men jag tycker att man borde lägga mer tid på träning istället ;)
har dock sett en annan variant som verkar mer skonsamt, man har kopplet framför hundens framben (jag ritade en skitsnygg bild för att jag suger på att förklara haha)

nja man får väl hålla koll :p kanske hålla emot mer bakåt än uppåt så att säga. jag har testat det en gång, det funkade rätt okej faktiskt. det känns iallafall snällare än att dra kopplet runt magen :)

jag har bara testat den metoden på min bild i kanske 5 min totalt, så jag vet inte egentligen hur pass bra och effektiv den är :p men som med allt annat i anti-drag väg så är det ju en ytterst tillfällig lösning :)
och den känns ju iallafall mycket mer skonsam än kopplet runt magen.

..den kan jag erkanna att jag faktiskt anvant. Veka hander och halvdov unghund som Prompt skulle kasta sig efter lov....... Funkade ok. Ingen som helst smartindikation fran hunden, verkade inte heller tycka att det var direkt obehagligt.

Vallhund: det akte aldrig upp i halsen, men sa hade iofs jag en ganska stor unghund.. ehum, pa mindre modeller kan jag tanka mig att det inte funkar sa bra.

Tipsa dom om att köpa en halter grimma istället, fungerar mycket bättre:)

Inte för att vara sån. Jag blev väldigt förvånad över att du skrev denna rekommendation. Ett verktyg där man styr hundens huvud (och om den kastar sig faktiskt kan ta skada), är inte det vad du i en tidigare tråd ville kalla maktmissbruk?Jag blir nyfiken på hur du tänker här!

KL

Nu använder jag mig inte av detta, men häpnar när jag läser hur smärtsamt det är! Diskuterade med min veterinär om min odåga till hund, då blev jag rekommenderad att ha kopplet just runt magen på hunden. :o

fast man måste ju ha kontroll på hunden när man är ute och går bland folk, annars kan det ju bli farligt. Jag har den kontroll som krävs för tillfället, och har alltid sagt att jag inte placerar mig i facket om hur det ska vara eller inte. Det är som det är. En halter gör inte ont, och är väldigt skonsam. Bättre än stryp enligt mig. Låt nu stackars TS ha sin tråd ifred, och gör det inte till en tråd där jag ska förföljas. Du kanska kan starta en egen tråd för det ändamålet? Finns nog många som hänger på här inne:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 731
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
460
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 038
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka