Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 696
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Koppel runt magen?

Många som går långt inom tävlingslydnaden tränar på ett sätt som hundarna tycker är JÄTTEKUL, det är ju det domarna vill se - en hund som är jättetaggad och nästan spritter i hela kroppen för att det är så djäkla KUL att göra det matte/husse ber om.

Titta på min rottis, vi är lika usla på att spåra bägge två så tävla kommer vi aldrig göra, men tar du fram spårselen och linan så går han igång så att han lätt kan tänka sig dra omkull matte och ha henne som en dragg i slutet på linan. (Tjötas splittnya bil var milimeter från att få en buckla från mitt huvud när jag stöp i backen...)

Där gav du ett jättebra sätt att aktivera hunden. Min Rottis älskar att spåra. Jag eller en kompis går ut först och gömmer oss i skogen. Sen säger jag sök och han sätter genast ner näsan och letar rätt på den försvunna personen. Inget vi tränat fram, utan det kom helt naturligt. Inget tvång. Han har alltid älskat att spåra och leta. Men inte fasen måste han kunna tricks eller vara hunsad för det.

Där gav du ett jättebra sätt att aktivera hunden. Min Rottis älskar att spåra. Jag eller en kompis går ut först och gömmer oss i skogen. Sen säger jag sök och han sätter genast ner näsan och letar rätt på den försvunna personen. Inget vi tränat fram, utan det kom helt naturligt. Inget tvång. Han har alltid älskat att spåra och leta. Men inte fasen måste han kunna tricks eller vara hunsad för det.

Det är ju DU som påstår att hunden nödvändigtvis måste vara hunsad:confused:eller att man tvingar dom.
Inte jag.

Många hundar tycker att det ÄR skitkul att lära sig tricks och lydnad.

Det är din syn på det hela. Jag tror att det finns andra sätt att få en hund lycklig. Din synvinkel är konstig och har inget med att göra hur jag ser på saken. Jag har sett massor av hundar som är av dessa raser, och som enligt dig är framavlade för detta behov, som mår alldeles utmärkt utan den dressyr du pratar om. Inte bits dom heller. Och bara för att dom inte tränas i lydnad behöver dom för den sakens skull ligga på en soffa hela dagarna. Långa skogspromenader, en tur bland folk då och då samt att springa lösa hemma på gården verkar fungera utmärkt på desa individer, så dessa bitande bestar måste ha hamnat hos underliga människor. Inga som jag känner i alla fall. Lika bra att säga " I agree, to disagree." Jag vill förså dig, lika mycket som du vill förstå mig, så det är väl lika.

Nej. Min syn är baserad på vad jag har erfarat och läst mig till i genetik och ur etologisk lära. Din syn är baserad på vad du har sett. Du visste inte ens att en halti kan orsaka skada och anser att det är mindre maktmissbruk att använda ett sådant redskap än att i frihet aktivera sin hund med något den faktiskt tycker är kul, och som den dessutom får belöning för. Du har dessutom inte svarat på min fråga hur hundarna tvingas? (och jag pratar inte om folk som slår sina djur) Du har ingen aning om hur klickerträning fungerar och att den är ytterst modern. Men vågar påstå att de flesta som tränar lydnad skäller på och slår sina djur.

Din argumentation känns tvär "bara för att". Strunt samma om någon annan skulle ha en poäng, du vill inte se det. Du är dessutom oerhört dömande. Folk är maktmissbrukare, och du är unik och konstig för att du tror på homeoteapi.
Sedan blev det skumt när jag också trodde på det och då hette det att "varför måste man ha argument" medan du fortsätter argumentera för att folks hundar är trycka individer utan egen vilja.

Men förklara hur folk folk tvingar sina djur till lydnad? Hur går det till?

Vad gör du om hunden inte lär sig ett trick? Skiter i att låta den göra det? Gör den det för beröm? Godis? kan du lära in det helt utan godis? Hunden gör ju tricken av en anledning. JAG roas inte av det, och ser mycket jag inte gillar inom lydnaden. Som sagt så är vardagslydnad för att hunden ska fungera i samhället en helt annan sak. Du får gärna roas av att härska över dina djur. Jag gör det inte.

Vad gör du om hunden inte lär sig ett trick? Skiter i att låta den göra det? Gör den det för beröm? Godis? kan du lära in det helt utan godis? Hunden gör ju tricken av en anledning. JAG roas inte av det, och ser mycket jag inte gillar inom lydnaden. Som sagt så är vardagslydnad för att hunden ska fungera i samhället en helt annan sak. Du får gärna roas av att härska över dina djur. Jag gör det inte.

Så du har dåligt samvete när du tränsar din häst och rider? Du mår dåligt när du sätter på din hund ett koppel? Kliv ner från dina höga hästar och sätt fötterna på jorden. Tror du att det du gör med dina djur inte är maktmissbruk är du naiv. Att du ens anser dig ha rätten att äga en hund eller häst och bruka den för ditt eget höga nöjes skull (som så det är för sällskap eller ridning) är bara DET ett sätt att missbruka sin makt som människa. Dina djur är hos dig för att DU ville ha dem och för att du köpte dem.

Om mina djur inte lär sig ett trick (vilket aldrig hänt, men det har tagit olika lång tid) har jag funderat över hur jag ska göra istället för att få dem att förstå. Oftast är det mycket enkelt. Beroende på hunden övar jag olika länge.
Schäfertiken får jag själv bryta för annars ska hon efter mig och bara göra mer mer mer! Hon kan inte få nog av att hitta på något kul med sin matte vare sig om hon får godis eller att jag bara busar/leker med henne som beröm.

Terriern tycker oftast att det är skitkul att träna, men har vid ett par tillfällen visat ointresse och då har han sluppit. Man får inte ut något av att tvinga djur i lydnadsträning. Visar sig en hund vantrivas på tävling eller ser hunsad ut kan man uteslutas eller få kraftigt poängavdrag. Detta skedde med ett ekipage när jag gjorde mitt BH prov. De fick inte godkänt för att hunden så tryckt ut.

Jag använder godis,leksak och beröm. Vill inte hunden ändå, så skiter vi i just det tricket. Det handlar inte om att "Härska" utan att göra något som både hund och människa tycker är ROLIGT.
http://s91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/?action=view&current=Video25.flv
Här håller jag på att lära Ceasar apportera - han tycker det är så DJÄKLA kul att göra det där och dessutom få godis för det att får dra ner på det muntliga berömmet (godis är lugnare belöning än muntligt beröm)
Ser han hunsad ut? Eller ser han ut som "KOM IGEN matte ro hit den där pinnen nu så att jag kan visa hur duktig jag är".
Vill den hunden inte göra något så finns det ingen som kan tvinga honom till det - med vare sig oxfile eller våld....

Sitter jag och är tråkig så händer det ibland att han hoppar upp och stjäl apporten ur korgen i hallen för att springa in till mig och "kräva" beröm.

Senast ändrad:

har dock sett en annan variant som verkar mer skonsamt, man har kopplet framför hundens framben (jag ritade en skitsnygg bild för att jag suger på att förklara haha)

Sådär kan jag ha kopplet vid vissa hundmöten för att få extra kraft samt för att om hon hoppar fram så blir det ett tryck mot bogen istället för ett ryck i halsbandet. Dock mest i förebyggande syfte då det är sällan själva rycket sker.

Runt magen har jag aldrig testat och tänker inte heller göra då det vid drag borde orsaka för mycket obehag/smärta.

Spännande att du kan så mycket om allt och inget. När du uppenbarligen inte ens kan skilja på "spår" och "sök". Eller att du måste ha direktretningar för din hund.

Vad spelar det för roll om jag använder ordet spår eller sök till min hund? Vi är inte intresserade av att använda det i kretsar där ordet spelar roll. Du verkar ha missat hela min poäng.

Vid ett enda tillfälle har jag använt mig av "milt tvång" vid delinlärning av ett trick, det var ett experiment och där alla andra metoder gått bet. Det handlade kanske mer om att se hur en annan metod fungerade än själva tricket.

Hunden hade helt enkelt fått en fix ide om vad poängen med tricket var och ville inte lära om. Det tog en annan hundförare fem minuter att lösa det på - trots att två instruktörer tidigare misslyckats med att få oss att lyckas. När enkronan trillat ned så tyckte hunden det var jättekul eftersom vi då kunde utveckla tricket.
http://s91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/?action=view&current=filmer008.flv Ser du hur nöjd han är över att ha fattat att poängen är att hålla fast den?(I sex år trodde han att poängen var att hugga den och spotta ut den så fort som möjligt!) Svansen går och den går högt. "Jag och matte gör saker ihop" Han får TÄNKA (vilket inte alltid är så lätt för den hunden som inte är den skarpaste kniven i lådan) det är helt enkelt en utmaning och något man gör tillsammans.
Visst är en skogspromenad härlig, men det ger ju inte riktigt samma sak som att leka ihop.

Senast ändrad:

Vad spelar det för roll om jag använder ordet spår eller sök till min hund? Vi är inte intresserade av att använda det i kretsar där ordet spelar roll. Du verkar ha missat hela min poäng.

För att kunna allt och inget så borde man väl iallafall vara insatt i hela hunderiet.

Men jag kan uttala mig som en expert gällande avel på häst och inte ens kunna några avelshingstars namn. Alt säga; "Ja, honhästen ska nu in till stället där hon får sperma. Fast inte av en riktig hanhäst då."

Jag säger fortfarande inte att man ska undvika all slags lek, man kan leka, apportera, leka fram tricks osv. Det behöver inte vara fel. jag ser skillnaden. Jag leker med min hund på massor av sätt. Jag gitter faktiskt inte hålla på och stånga mig blodig mot en vägg här. Ni vill inte förstå, och det är okay, det gör mig faktiskt inget alls.

Kunna allt och inget?? expert?? Nu hänger jag inte med. Vad är jag expert på? Det jag gör verkar fungera och mina djur mår bra, men jag har verkligen inte utnämnt mig till expert i något. Men jag har aldrig behövt låsa in mina hundar i bur för att dom inte ska äta upp huset, så aktiveringen verkar inte vara något problem i alla fall. Trots brist på lydnad.

Senast ändrad:

Jag kan ta Sally som exempel. Skulle jag försöka lära in något lydnadsmoment/trick genom tvång så får jag en hund som inte gör någonting. Hon stänger av totalt och på det sättet blir inget inlärt. Så de tricks hon kan har lärts in med klicker, godis, lek och beröm och då får jag också en hund som i princip kan stå och pipa av förväntan på vad matte ska be om nästa gång.
Lär hunden sig inte det trick man tänkt så får man tänka om och testa en ny metod, kanske dela upp momentet eller helt enkelt vänta med det ett tag.

Det är samma sak som att träna lydnad och trix eller annat.

Din hund strävar emot ett mål, belöningen i sig är personen eller uppgiften att hitta personen.

Min hund som tränas i lydnad strävar emot sin belöning, som är i form av att jag blir glad. Klappar om henne, leker med henne, kampar med henne eller ger henne en köttbulle. Vad är skillnaden?

Jag säger fortfarande inte att man ska undvika all slags lek, man kan leka, apportera, leka fram tricks osv. Det behöver inte vara fel. jag ser skillnaden. Jag leker med min hund på massor av sätt. Jag gitter faktiskt inte hålla på och stånga mig blodig mot en vägg här. Ni vill inte förstå, och det är okay, det gör mig faktiskt inget alls.

Men det är ju du som inte vill förstå. Vi försöker förklara för dig att år 2010 leker faktiskt de flesta fram lydnaden i sina hundar och tillför ej tvång. Jag vågar inte påstå att de gör det i vardagslydnaden, men i i "lydnadslydnaden" som den på tävling.

Nyss sa du att det var fel att lära hunden att "rulla runt"..men det är väl ett tricks? Eller vad menar du då är ett trix? "Fot" är också ett tricks. En lydnadstävling går ut på att visa upp ett antal tricks man lärt hunden!

Du har alltså bestämt dig för att du tycker att det är okej då?

Senast ändrad:

Men vad är det du är så upprörd över? De allra flesta som tävlar tränar på så sätt att hunden tycker det är roligt, även folk som tävlar SM. Oavsett gren.

Visst en del är tävlingsidioter och gör vad som helst för att komma till en prispall, men de allra flesta håller på för att både de OCH hunden tycker det är det absolut roligaste som finns.
Speciellt om man har en hund som är avlad för att faktiskt GÖRA saker och inte bara lufsa runt, som rottweilern tex.

När din hund kommer ner i matchvikt så kanske han får lite mer livslust och vill göra mer än att bara lufsa runt i skogen, han kanske behöver mer utmaning för hjärnan? Du kanske borde gå en "aktiveringskurs" så att du ser hur mycket kul man kan göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 731
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
460
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 038
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka