Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 696
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Koppel runt magen?

En HALTI, precis som alla andra redskap kan skada hunden väldigt mycket, nacken tar väldigt mycket stryk om den trots allt gör utfall.
En halti är inte ett sätt att hantera hundars utfall/dragande, däremot kan det vara till hjälp när man tränar, eller man själv tillfälligtvis har för ont i nacke/axlar etc..

knapplån
jag använde halti när min förra var unghund, jag vande henne inte vid den utan satte på den när hon drog, efter 5 min tog jag av den igen, detta pågick i en vecka, sen drog hon aldrig mer:). Så tycker jag alla hjälpmedel ska användas, att lära hunden något. Jag var tvungen att göra så då jag har kraftig värk och hunden var stor och i slyngelåldern när dom inte lyssnar.

fast man måste ju ha kontroll på hunden när man är ute och går bland folk, annars kan det ju bli farligt. Jag har den kontroll som krävs för tillfället, och har alltid sagt att jag inte placerar mig i facket om hur det ska vara eller inte. Det är som det är. En halter gör inte ont, och är väldigt skonsam. Bättre än stryp enligt mig. Låt nu stackars TS ha sin tråd ifred, och gör det inte till en tråd där jag ska förföljas. Du kanska kan starta en egen tråd för det ändamålet? Finns nog många som hänger på här inne:grin:

Det är så intressant att så fort man inte är enig i en åsikt eller ifrågasätter en annan användare mer än 1 gång så börjar denne genast leka martyr. Du är åtminstone expert på att undvika att svara på frågor.

Nej, en halti är inte ett skonsamt redskap. Det är väldigt dubbelmoraliskt att hojta om att man inte använder spö eller sporrar och helst inte bett (utom om i nödfall?) på sin häst för att det är elakt och maktmissbruk (för det har du sagt) men att det är helt okej att använda grimma på sin hund som kan vara väldigt skadlig om hunden skulle göra ett utfall.

TS styr inte heller över trådens utveckling som för övrigt är helt relevant i och med att det handlar om att lära hunden att gå ordentligt i koppel. Koppel om något är väl maktmissbruk? Du är väldigt snabb med att döma andra för att de tränar lydnad med sina hundar så att de kan springa lösa. Att begränsa hundens frihet med koppel och grimma är dock helt okej.

Jag undrar om du verkligen läser vad du själv skriver.

Fast min hund har inte halti och har aldrig haft. Vet andra som har använt det en period när dom varit tvugna och det har i de fall jag sett endast resulterat i att hunden börjat backa för att det drog åt lite om näsan, och utfallet tappade plötsligt hela sin kraft. Som sagt så har jag alltid sagt att man måste ha en viss kontroll i dagens samhälle på vissa ställen. Det är ofrånkomligt. Det är för mig stor skillnad att tvinga hunden till sitt, ligg och rulla runt, samt gå fot, stå, ligg osv. Att dessutom ha det som sitt stora intresse att hunsa andra levande varelser tycker jag är lite osmakligt. Jag håller mig alltså till den lydnad jag måste ha för hundens, min och andra människors säkerhet i de situationer som kräver det. Inget mer. Jag förstår inte riktigt vad i det du inte förstår? För det är ju inte första gången jag försöker förklara detta? För mig är det inte si eller så. jag har inte bestämt mig för att allt måste vara på ett visst sätt.

Du läser tydligen inte det som skrivs!
Halti kan orsaka stora skador på hundens nacke!
Är hunden så mjäkik att den backar så behöver man med största sannolikhet inte använda halti.
:idea:

Min hund har länge haft problem med tonsillerna och är nu precis opererad. Jag fik rådet att ha halti på honom istället för halsband, för att skona hans hals. Jag tycker det känns helt ok

Det är för mig stor skillnad att tvinga hunden till sitt, ligg och rulla runt, samt gå fot, stå, ligg osv. Att dessutom ha det som sitt stora intresse att hunsa andra levande varelser tycker jag är lite osmakligt. .

Du är ju bara för mycket. Du kan aldrig ha sett en glad hund svansa runt sin ägares ben och bara LÄNGTA efter ett roligt kommando?

DU tycker att jag är för mycket. Jag vill inte att min hund ska svassa runt mig och tigga och be om att jag ska hunsa den. Det är min personliga åsikt att tycka att överdriven lydnad är osmakligt, och det har jag all rätt att tycka. Man kan skoja och leka fram vissa tricks, ja, för att det är kul. men det är långt ifrån samma sak som "tävlingslydnad" vilket jag inte är road av. Varför måste jag tycka samma som du?

Jag har aldrig tidigare hört att ett halti skulle kunna orsaka dessa skador, och förstår inte riktigt hur det skulle gå till rent praktiskt. men du kanske har några bra källor? För om det verkligen är så farligt så vill jag ju absolut inte sitta här och rekommendera det som en sista utväg vid eventuella problem.

Det är för mig stor skillnad att tvinga hunden till sitt, ligg och rulla runt, samt gå fot, stå, ligg osv. Att dessutom ha det som sitt stora intresse att hunsa andra levande varelser tycker jag är lite osmakligt.

Och jag tycker att du är så full med dubbelmoral att jag tappar hakan.
Kan du förklara för mig hur man tvingar en hund att sitta? På dig låter det som att man med sin fysiska kraft pressar ner arslet på hunden och drämmer till den om den inte fattar. Normalt sett brukar folk höja en godis ovanför huvudet på hunden så att den sätter sig självmant och därefter får den godisen och ett glatt beröm. Hunden kan välja att gå när den vill. Varför gör den inte det om den upplever ett tvång?

Lära hunden ligg? Lägg en godis mot golvet och ge den till hunden när den självmant lägger sig och ge beröm.

Lära hunden gå i koppel. Sätt på den en grimma på huvudet som snör åt när den gör fel?

Jag håller mig alltså till den lydnad jag måste ha för hundens, min och andra människors säkerhet i de situationer som kräver det. Inget mer. Jag förstår inte riktigt vad i det du inte förstår? För det är ju inte första gången jag försöker förklara detta? För mig är det inte si eller så. jag har inte bestämt mig för att allt måste vara på ett visst sätt.

Minne? Du har upprepade gånger inklusive i detta inlägget sagt att folk utövar maktmissbruk för att de tränar sina hundar! Det ÄR en åsikt! :idea:

Jag har aldrig tidigare hört att ett halti skulle kunna orsaka dessa skador, och förstår inte riktigt hur det skulle gå till rent praktiskt. men du kanske har några bra källor? För om det verkligen är så farligt så vill jag ju absolut inte sitta här och rekommendera det som en sista utväg vid eventuella problem.

Vad som kan hända är att om hunden gör ett utfall och sitter fast med sitt huvud kan detta kraftiga knyck orsaka något som liknar whiplashskada.

DU tycker att jag är för mycket. Jag vill inte att min hund ska svassa runt mig och tigga och be om att jag ska hunsa den. Det är min personliga åsikt att tycka att överdriven lydnad är osmakligt, och det har jag all rätt att tycka. Man kan skoja och leka fram vissa tricks, ja, för att det är kul. men det är långt ifrån samma sak som "tävlingslydnad" vilket jag inte är road av. Varför måste jag tycka samma som du?

Ursäkta? Nu börjar jag fundera på om du ens sett tävlingslydnad och hur gammal du är? Måhända att lydnad på 60 talet ofta bestod av hårda ord och hitlerfasoner. Men kom igen. De allra flesta som tävlar lydnad högt kör klickerträning numera vilket går ut på lek och positiv attityd. Att sedan enstaka personer fular sig med sina djur, det kan du inte beskylla alla för.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga att jag inte är road av den överdrivna lydnadsträningen. I många fall anser jag det vara mektmissbruk, ja. Jag utövar alltså bara precis den lydnad som krävs i situationer där det måste finnas kontroll. Inget mer, jag gillar det inte, jag behöver det inte och jag anser att det överdrivs för mycket,man anser liksom att en lycklig hund är en hund som har en ledare som bestämmer över den i alla situationer, och det anser inte jag. Jag får faktiskt lov att ha en åsikt som skiljer sig från din och andras. Vi lever i ett fritt land.

MrsScabtree har svarat på dina frågor om halti.

Själv har jag flera frågor till dig:

1) Är det maktmissbruk att använda sina jakthundar i praktisk jakt?
2) Är det maktmissbruk att utbilda o hålla S&R hundar o lavin hundar?
3) Är det maktmissbruk att använda vallhundar för djurhantering?
4) Är det maktmissbruk att använda Polarhundar till drag?
5) Är det maktmissbruk att utbilda o hålla blind/service/terapihundar?
6) Är det maktmissbruk att utbilda o använda hundar som sniffar till sig Diabetes o Cancersvulster etc..
7) Är de maktmissbruk att utbilda o använda tjänstehundar av olika slag?

O sist men inte minst, är det maktmissbruk att ha hundar domectiserade öht?

Ursäkta? Nu börjar jag fundera på om du ens sett tävlingslydnad och hur gammal du är? Måhända att lydnad på 60 talet ofta bestod av hårda ord och hitlerfasoner. Men kom igen. De allra flesta som tävlar lydnad högt kör klickerträning numera vilket går ut på lek och positiv attityd. Att sedan enstaka personer fular sig med sina djur, det kan du inte beskylla alla för.

De flesta jag har sett som tävlar i tävlingslydnad är för hårda enligt mig, tillrättavisningar är vanligt, nolltolerans är ett vanligt förekommande ord, samt ledarskap används flitigt. Det är också vanligt med skarpa ord och fysiska tillrättavisningar, speciellt på de större hundarna, för att "annars tar dom över" och "så stora hundar blir farliga annars". Det finns absolut bra folk också, men jag roas fortfarande inte av idén att man har som hobby att hunsa hundar faktiskt. Klicker förstår jag mig inte på alls. Jag fattar helt enkelt inte meningen.Men jag fattar ju som sagt inte meningen med det hela alls. Och jag vill inte bli övertalad, jag har det bra som det är. Det går faktiskt inte att övertala mig i den här frågan. Jag anser att man kan säga nej till en hund som bits, tar saker som den inte får ha osv. Man gör det man måste för att hunden inte ska bli farlig. men jag anser inte att det är roande med diciplin för övrigt. Jag är 29 år, tro det eller ej.

Det är intressant att du tar upp detta. Dessa hundar tjänar ju ett viktigt syfte, inte sant? Vad tjänar tävlingslydnads hunden för syfte förutom att hunsas för husse/mattes hobby? Jag är ju inte totalt dum i huvudet, jag förstår ju att vi kan ha nytta av djur i vissa fall för att rädda liv osv. Men det gör ju inte att all annan lydnad måste vara okay. jag har mina djur så naturligt som möjligt, jag tror dom har det bättre hos mig än i det vilda, eftersom dom inte längre är anpassade för det. Så ett bra mellanting, där dom leva ganska naturligt, med någon som tar hand om dom är ganska bra tycker jag.

Det är intressant att du tar upp detta. Dessa hundar tjänar ju ett viktigt syfte, inte sant? Vad tjänar tävlingslydnads hunden för syfte förutom att hunsas för husse/mattes hobby? Jag är ju inte totalt dum i huvudet, jag förstår ju att vi kan ha nytta av djur i vissa fall för att rädda liv osv. Men det gör ju inte att all annan lydnad måste vara okay. jag har mina djur så naturligt som möjligt, jag tror dom har det bättre hos mig än i det vilda, eftersom dom inte längre är anpassade för det. Så ett bra mellanting, där dom leva ganska naturligt, med någon som tar hand om dom är ganska bra tycker jag.

De flesta hundar som utbildas till servicehundar med mera är avlade för att ha ett sörskilt högt aktiveringsbehov. Tyvärr kan inte alla dessa hundar i kullarna som föds bli servicehundar, och då måste det finnas ett alternativ.

Säg att det föds en kull med schäfrar (10 st) och när de är mogna säljs tre av
dem som polis eller tjänstehundar. Resterande hundar i kullen kommer därför inte brukas i "samhällsservice". Samtidigt är ju uppfödaren noga med att avla fram en viss typ av hund som duger åt just dessa ändamål, och hundarna kommer inte att må bra om de bara får gå promenader och sedan ligga på soffan i och med det framavlade höga psykiska aktiveringsbehovet+ att denne gärna vill se om hela kullen är bra. Då är det perfekt att sälja till folk som vill och kan aktivera dem. Hundar som är avlade med högt aktiveringsbehov påverkas negativt av att inte få använda sin hjärna ofta. De utvecklar olater som att tugga sönder möbler, bits och mycket mer.
Är det inte djurplågeri att inte tillgodse deras behov!?

De flesta jag har sett som tävlar i tävlingslydnad är för hårda enligt mig, tillrättavisningar är vanligt, nolltolerans är ett vanligt förekommande ord, samt ledarskap används flitigt. Det är också vanligt med skarpa ord och fysiska tillrättavisningar, speciellt på de större hundarna, för att "annars tar dom över" och "så stora hundar blir farliga annars". Det finns absolut bra folk också, men jag roas fortfarande inte av idén att man har som hobby att hunsa hundar faktiskt. Klicker förstår jag mig inte på alls. Jag fattar helt enkelt inte meningen.Men jag fattar ju som sagt inte meningen med det hela alls. Och jag vill inte bli övertalad, jag har det bra som det är. Det går faktiskt inte att övertala mig i den här frågan. Jag anser att man kan säga nej till en hund som bits, tar saker som den inte får ha osv. Man gör det man måste för att hunden inte ska bli farlig. men jag anser inte att det är roande med diciplin för övrigt. Jag är 29 år, tro det eller ej.

Vad du i denna och den förra tråden helt enkelt säger är att:

Du tror inte på forskning och genetik

Du tror inte på psykologi, och särskilt inte vad gäller djur.

Du vill enbart framföra dina åsikter om att folk är elaka mot sina djur och utövar maktmissbruk, medan du själv är en optimal djurägare som låter dina djur leva utan begränsningar i sitt liv (förutom koppel). Du är inte intresserad av att kolla upp den fakta som finns och vill inte försöka se saker ur en annan synvinkel än din egen. Du VILL inte förstå.

Du tycker inte att det är okej att ge en hund som är avlad för det den stimulans den behöver.

Det är din syn på det hela. Jag tror att det finns andra sätt att få en hund lycklig. Din synvinkel är konstig och har inget med att göra hur jag ser på saken. Jag har sett massor av hundar som är av dessa raser, och som enligt dig är framavlade för detta behov, som mår alldeles utmärkt utan den dressyr du pratar om. Inte bits dom heller. Och bara för att dom inte tränas i lydnad behöver dom för den sakens skull ligga på en soffa hela dagarna. Långa skogspromenader, en tur bland folk då och då samt att springa lösa hemma på gården verkar fungera utmärkt på desa individer, så dessa bitande bestar måste ha hamnat hos underliga människor. Inga som jag känner i alla fall. Lika bra att säga " I agree, to disagree." Jag vill förså dig, lika mycket som du vill förstå mig, så det är väl lika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 731
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
460
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 038
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka