Kopparspiral

jerseyko

Trådstartare
Kostar den? Hur mycket då? Är det "värt" att sätta i en om man planerar att ta ut den efter 1 år?


Jag skulle kunna bli gravid nu på en gång men vi tänke (försöka) ha 2-2½ år mellan Rasmus och nr.2 för att jag ska behålla samma ersättning på mina föräldradagar ;)
 
Sv: Kopparspiral

Kostar den? Hur mycket då? Är det "värt" att sätta i en om man planerar att ta ut den efter 1 år?


Jag skulle kunna bli gravid nu på en gång men vi tänke (försöka) ha 2-2½ år mellan Rasmus och nr.2 för att jag ska behålla samma ersättning på mina föräldradagar ;)

Min bästa kompis betalade 1000 spänn har jag för mig.

Tänk dig alla pengar du sparar in på kondomer--------då är det nog värt det.;)
 
Sv: Kopparspiral

Kondomer är ju svindyra :eek: Å något vi inte gillar heller. Sambon tycker tiden fram till återbesöket för "efterbesiktningen" går väldigt långsamt just nu.

1,000:- är det ju absolut värt, trodde den skulle kosta mycket mer, är ju t.om billigare än p-piller om man räknar på 1 år.
 
Sv: Kopparspiral

Jag satte i min vid efterkontrollen. Fick mens efter 9 mån. Hade lite mellanblödningar i början och mer värk men INTE mer mens. Så småningom avtog smärtorna till pyttelite känningar som jag bara tyckte var kul veta när man har ÄL osv. Och mensen blev mindre än innan! Tog ut den när sonen var 2 år. Dvs nyligen och blev gravid direkt efter :eek:
 
Sv: Kopparspiral

Min var gratis.

Har haft den sen efterkontrollen. Vet inte när vi ska försöka oss på tillverkningen men det lär inte dröja så väldigt länge.
 
Sv: Kopparspiral

Kopparspiralen är gratis, hormonspiralen kostar.

Jag är rätt nöjd med min, har haft den i 3 månader. Sen jag satte in den har jag inte haft nån mens, bara rosa flytningar, i två veckor varje månad. men nyss fick jag riktig mens.
Det sägs ju att man kan börja blöda mer än vad man gjorde innan, å de stämmer!!!
Den stora fördelen är att man slipper tänka på att ta piller osv, dessutom slipper man massa hormoner
 
Sv: Kopparspiral

Mera mens och ev menssmärta tar jag i så fall 1 ggr i månaden.

Jag mådde väldigt dåligt av p-piller och min mamma har bröstcancer, är nu 1 år sen hon började sin behandling efter att hon fick veta det.


Att dessutom ha koll på ÄL är ju ett stort plus, vi ska verkligen försöka oss på ett syskon inom 30 månader som gränsen är för att behålla samma ersättning, speciellt då jag aldrig (på många många år) kommer tjäna lika bra som jag gjort fram till nu och 2 år mellan barnen är väldigt lagom.

Det svåra är ju att man inte vet hur lång tid det tar att bli gravid.
 
Sv: Kopparspiral

Jag hade bara min ett halvår, då vi sedan bestämde oss för att försöka skaffa syskon lite tidigare än vad det var tänkt från början. Men jag har varit väldigt nöjd med den. Gratis var den också! :)
 
Sv: Kopparspiral

Jag hade koppar-T mellan 2an och 3an.
Men den gick inte att sätta in medan jag ammade.
Min livmoder var för sammandragen av amningen för att spiralen skulle få plats.
Så man kan inte vara säker på att man kan använda spiral efter att man har fått barn.

Tiden efter ett barn är knepig rent preventivmedelsmässigt.
Jag har dock 3½ år helt på naturlig väg mellan mina 2 första barn.
Så du kanske inte skall skjuta upp på det hela då det i sådana fall kan bli för lång tid mellan barnen.
 
Sv: Kopparspiral

Ja det sägs ju att amning ger ett 100%igt skydd men vissa kommer ju igång med ÄL och mens på en gång trots hel amning!

Jag känner nu att jag kan va gravid å föda barn resten av livet om allt är som med Rasmus ;)
 
Sv: Kopparspiral

Jag är jättenöjd med min kopparspiral. Den kostade inte mig någonting, men ligger i vanliga fall runt 1000 kronor.

När man har satt in den så ska man vänta i cirka 1.5 - 2 veckor innan man har sex. Det är för att se så att inte spiralen vill komma ifrån kroppen. Det är trots allt ett främmande ting i ens kropp. Sen är det bara till att köra på. Min mens är superregelbunden och jag trivs jättebra med spiralen!
 
Sv: Kopparspiral

Min var gratis. Så det borde det vara för dig också eftersom vi tillhör samma landsting (om det inte är ändrat de senaste åren?).
 
Sv: Kopparspiral

uppsala betalar du ingenting, möjligtvis vanlig patientavgift.
 
Sv: Kopparspiral

Jag tillhör också Uppsala och det var gratis i april i år i alla fall.
 
Sv: Kopparspiral

Ja det sägs ju att amning ger ett 100%igt skydd men vissa kommer ju igång med ÄL och mens på en gång trots hel amning!

Det hade jag! ca:3 veckor efter avslaget var helt borta kom mensen och ÄL som vanligt! :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
1 074
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
Fordon Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är...
2
Svar
20
· Visningar
1 326
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp