Köpeavtal

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag har min häst ute på foder och nu vill fodervärden köpa honom.
Undrar om det är nån som har ett bra köpekontrakt som vill dela med sig av det?
Jag vill ha förköpsrätt på hästen om nåt skulle hända i framtiden, detta är ett krav.
Sen undrar jag om man kan skriv in i kontraktet att nya ägaren måste göra en grundlig undersökning på ett av hästens ben, detta ben har varit svullet en längre tid och jag misstänker att hästen har ont även om vi inte kan se nån hälta eller markering.

Sv: Köpeavtal

Jag rekommenderar starkt att köpa ett färdigt avtal. Har sett ett par varianter som glada människor snickrat ihop hemma, och det har verkligen varit.... ja, kreativt. Men långtifrån något som är hållbart juridiskt.

Med standardkontrakt som grund finns det en del att utgå från, så ingen viktig punkt glöms bort.

Vill du ha hästen undersökt, se till att det görs innan du säljer. När det är köparens egendom kan du inte längre ställa krav.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 526
Senast: Smedholt
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka