Köpeavtal

C

Chebban98

Hej, visste inte helt var jag skulle lägga tråden, men hoppas på svar här.
Jag har en fd travare: dealen har vart med förra ägaren (som är lite bekanta med vår familj) att de har stått som ägare ett par år för att vi inte skulle sälja honom vidare. Nu tycker jag det är dags att skriva över honom på oss och jag grubblar lite på hur man går tillväga. (vill vara lite påläst innan jag kontaktar henne)

Han är ju registrerad i STC, använder man deras ägarbyte blankett eller man beställer typ köptekontrakt? Eller både och?
Han är ju inte travhäst idag, men han är ju det på pappret.

Är lite förvirrad och hoppas på hjälp.
Tack på förhand

Sv: Köpeavtal

men om man bara skulle använda sig utav blanketten från STC, då är jag väl på pappret ägare till hästen? Har hon skrivit på där så har hon ju godkänt ägarbytet.

Så för mig känns ju köpeavtal lite väl, jag har ju haft hästen i många år och vet hur han är, vad jag har så att säga, köpekontrakt är väl mer för att hon inte ska lura mej om han skulle ha skador osv?

Har du lånat/haft på foder eller köpte du hästen för något år sedan? Om köpte och betalade honom för nått år sen skrev ni vanligt köpekontrakt då?
Om ni redan har skrivit ett köpekontrakt räcker det med att beställa blanketter från stc. On dom fortfarande skulle vilja stå som ägare på stc trots du betalat honom och ni har ett bra köpekontrakt kan du fylla i blanketten och bifoga kopia på det gamla köpekontraktet.
Personligen skulle jag inte vilja vara registrerad ägar på en häst i stc som inte är min. Så jag förstår inte varför dom inte ville skriva över honom på dig:( Vet dom som sålt gamla travare och inte brytt sig om att fixa ägarbyte på stc, det har hänt att gamla ägaren fått vet räkning från atg kliniken:(

Jag har även ett svagt minne att det är olagligt att inte göra ett ägarbyte vid försäljning.

Skriv över hästen på STC då står du som företrädare men skriv ett köpeavtal er emellan också.
Den som står söm ägare på STC behöver inte vara hästens rätta ägare då många inte skickar in dit, då är de köpekontraktet som gäller.

Hoppas allt fint med er annars :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästmänniskan En kompis till mig köpte för ett tag sen ett vbl-sto. Säljaren är dansk o hästens härstamning likaså men den är reggad hos stc o...
Svar
15
· Visningar
1 784
Senast: lil-sis
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur