Blåst på ägarbytet

Veronika

Trådstartare
En kompis till mig köpte för ett tag sen ett vbl-sto. Säljaren är dansk o hästens härstamning likaså men den är reggad hos stc o säljaren bor/bodde i Sverige.
Hur som helst så skickade säljaren in ansökan om pass + ägarbyte (sa hon)
Passet kom långt om länge till min kompis (skickat av säljaren) men där står fortfarande säljaren som ägare.
Min kompis har försökt få tag i säljaren utan resultat (hemtelefonen avstängd o svarar ej på mobilen)
Hon kontaktade stc som sa att de aldrig fått in något papper om ägarbyte och att säljaren har en skuld hos dem för att hon inte har betalt passet, detta medför då att hästen har startförbud (vilket inte spelar så stor roll då hon är ridhäst nu)

Min kompis har ett köpeavtal med underskrift av säljaren men stc har ju ett speciellt papper man ska fylla i ang. ägarbyte men det måste väl räcka med ett köpeavtal?

Vad kan man annars göra eftersom säljaren inte går att få tag på för en eventuell underskrift om ägarbyte (har troligtvis flyttat tillbax till Danmark)
Vad kan allt detta leda till i förlängningen? Min kompis kan ju betala passet, det är inga problem men hur gör man med ägarbytet? Stoet är dessutom betäckt och kan det då bli några problem med den biten (registrering o dyl) om inte min kompis står som ägare till stoet?
Lite rörigt men hoppas nån kan hjälpa :bow:

Sv: Blåst på ägarbytet

Köpeavtalet gäller rent juridiskt, men vet inte hur det blir vid registrering av avkomman (är det betäckt med en travhingst?) det kan ju bli som så att f d ägaren blir reggad som uppfödare:crazy: . Kolla helst med STC hur det ska behandlas. Förstår inte riktigt vad den gamla ägaren har för intresse av att stå som ägare???? Om din kompis tar hästen till ATG-klinik t ex så blir det automatiskt så att fakturan går till den registrerade ägaren, inte så kul att betala veterinärräkningar för en häst man inte äger kanske???:crazy:

Tack för ditt svar :bow:
Ja, det var vad jag sa till min kompis oxå-att köpeavtalet gäller rent juridiskt.
Inte så skoj om förre ägaren blir reggad som uppfödare ju.. Jepp, hon är betäckt med en travhingst.
Jag vet inte heller vad förre ägaren skulle ha för intresse att stå som ägare.. Men det verkar ju som att hon inte är intresserad av att betala sin skuld till stc i alla fall o som det verkar bor hon ju inte kvar i Sverige heller :crazy:
Naturligtvis ska vi kolla med STC hur detta ska lösas men de hade stängt igår kväll :D

Du kan skicka in en kopia på köpebrevet till STC och göra ägarbytet den vägen.
Det verkar finnas ett enormt motstånd att göra ägarbytet när travhästar säljs som ridhästar. Jag vet inte varför det är så. Om 500-lappen spelar så stor betydelse?

Leoni skrev:
Det verkar finnas ett enormt motstånd att göra ägarbytet när travhästar säljs som ridhästar. Jag vet inte varför det är så. Om 500-lappen spelar så stor betydelse?
Tror inte det är 500-lappen som besvärar...mer om hästen mot förmodan skulle vakna till och bli duktig som travare igen och kanske kunna tjäna pengar. Det svider nog mer enligt det jag erfarit genom åren;)

ingen fara, kopiera kontraktet och skicka till stc tillsammans med en notering att du försökt kontakta förre ägeren utan resultat.

jag ställde nämligen denna fråga till stc och fick detta som svar.

kontraktet är giltigt och ägarbyte kan göras utan förre ägarens medverkan om det skulle vara nödvändigt!

Femhundringen kan det inte handla om med tanke på att det är ju den nya köparen som får betala det när ägarbytet är utfört.

Detta verkar mest konstigt. Vill de inte bli av med hästen helt?

Ang fölunge så blir säljaren uppfödare på fölunge då denne beställt betäckningen och var ägare vid tidpunkt för denne. Man kan överlåta uppfödareskapet på travare till annan men då är det papper som ska skrivas under och då säljaren ej ens kan skicka in ägarbyte så tror jag det är kört.

Om hästen är betäckt med annan hingst så borde ny ägare kunna stå som uppfödare.

sessna skrev:
Ang fölunge så blir säljaren uppfödare på fölunge då denne beställt betäckningen och var ägare vid tidpunkt för denne. Man kan överlåta uppfödareskapet på travare till annan men då är det papper som ska skrivas under och då säljaren ej ens kan skicka in ägarbyte så tror jag det är kört.

Om hästen är betäckt med annan hingst så borde ny ägare kunna stå som uppfödare.

Vet inte om det är det du menar, men jag förklarar lite i alla fall. :)

Den som äger stoet när fölet föds blir uppfödare oavsett vem som bokade hingsten och betäckte stoet (om man inte har kommit överens om något annat). :)

Helt fel

Den som ÄGDE stoet när betäckningen gjordes blir uppfödare på fölet. Men kan överlåta uppfödarskapet till annan men då krävs underskrift från den som ägde stoet vid tid för betäckning.

Vissa raser kan man ej byta uppfödare på utan den som stod som ägare vid betäcknings tillfället är den som blir uppfödare.

sessna skrev:
Helt fel

Den som ÄGDE stoet när betäckningen gjordes blir uppfödare på fölet. Men kan överlåta uppfödarskapet till annan men då krävs underskrift från den som ägde stoet vid tid för betäckning.

Vissa raser kan man ej byta uppfödare på utan den som stod som ägare vid betäcknings tillfället är den som blir uppfödare.

Nej, det är inte alls fel. Jag köpte själv en dräktig fölmärr (travare) i våras och hon fölade en månad senare och jag har fått språngsedeln hemskickad och är registrerad som uppfödare utan att det har varit någon överlåtelse av uppfödareskapet. Däremot hade det behövts en överlåtelse om den gamle ägaren till stoet skulle stå som uppfödare!

jag pratade med stc och det går inte att göra ett ägarbyte om inte den gamla ägaren skriver under för att hästen e i den åldern att den får tävla i travet.. men jag får väl vänta med att göra ägarbyte tills 2008 för då e hon 11 år och då får hon inte tävla i travet mer...

Får väl göra några besök på ATG-klinik... Då blir det nog ägarbyte lite kvickt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 916
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 461
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur