Köpare vill läna tillbaka häst pga stress?

Wildchild_84

Trådstartare
Hejsan!

Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom såg ju även hästen i stallmiljö, på väg till hage osv.

Hästen är en lugn individ men outbildad vilket jag var tydlig med. Hästen provreds därför endast i skritt samt trav eftersom galopp ej är påbörjat (detta fick köpare info om)

Köparen bestämde sig för att köpa hästen och kom upp med transport och hämtade den. Inga problem med lastning. Ägarbyte skrevs, pass samt betalning bytade händer. Inget köpeavtal eller besiktning.

Nu har köparen hört av sig till mig och menar att hästen är helt annorlunda än den var när dom tittade och att de inte alls var detta han var ute efter. Han var ute efter en lugn individ som den han såg/upplevde vid provridning. Han säger att nu är hästen nervös och stressad vid hanteringen.

Jag menar på att han måste ge hästen tid (han ringde 1,5 dag efter att han fått hem hästen) att komma till ro då det är en stor omställning, nya människor, rutiner, flock m.m. Men han vill att jag tar tillbaka hästen.

Boxplatsen är redan uppsagd och jag har ingen möjlighet att ta hem hästen men vem har rätt här? Kan tillägga att köpeskillingen ligger på 5000:-.

Oj, vilken soppa. Påminner när jag var och provred min häst. Världens lugnaste och coolaste, köpte och tog hem, hästen blev som förbytt, tog några månader innan hon landat och återgick till den där lugnaste och coolaste.
Vissa har nog alldeles för bråttom.

Hoppas du får hjälp med det juridiska, det är inte jag någon hejjare på.

Låter nästa som att köparen själv har fått ångest.
Många hästar påverkas givetvis när de byter hem, inget konstigt med det. Du kan ju försöka be köparen att ge det lite tid så hästen får tid att acklimatisera sig.
Trist situation, jag hoppas att det löser sig.

En tråkig, men gissningsvis inte helt ovanlig, situation. Jag är ganska säker på att du har rätten på din sida och jag håller såklart med om att köparen måste ta ett par djupa andetag och låta hästen landa. Många hästar reagerar ju som du själv säger på miljöombyten och det är väl kanske snarare en regel än ett undantag.

Som sagt tråkigt om det blir tjafs kring detta, men jag tycker att du verkar ha informerat om det du vet och har ditt på det torra, oavsett avsaknad av skriftligt avtal.

Önskar att fler läste här på Buke om alla hästaffärer som gått åt h-vete, det är guldgruva verkligen.
Man ska ju lära sig av andras misstag då man inte hinner göra alla själv.
Hur eller hur, hästen är såld, köparen har undersökningsplikt. Sen kan man alltid reklamera, men det är ju svårt att bevisa nåt som inte finns på pränt.

Jag hade tagit hem hästen för hästens skull, men skulle nog hålla med övriga och säga att köparen inte kan häva köpet utan att låta hästen åtminstonde få några veckor på sig - tyvärr tror jag att köparen kommer att påverka hästen och att läget inte kommer förbättras. Det känns dömt att misslyckas när köparen redan är inställd på att hästen inte är så lugn som de förväntade sig.

Bor köparen långt bort du kan inte åka och se om du kan ge honom lite hjälp i hanteringen?

Hejsan!

Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom såg ju även hästen i stallmiljö, på väg till hage osv.

Hästen är en lugn individ men outbildad vilket jag var tydlig med. Hästen provreds därför endast i skritt samt trav eftersom galopp ej är påbörjat (detta fick köpare info om)

Köparen bestämde sig för att köpa hästen och kom upp med transport och hämtade den. Inga problem med lastning. Ägarbyte skrevs, pass samt betalning bytade händer. Inget köpeavtal eller besiktning.

Nu har köparen hört av sig till mig och menar att hästen är helt annorlunda än den var när dom tittade och att de inte alls var detta han var ute efter. Han var ute efter en lugn individ som den han såg/upplevde vid provridning. Han säger att nu är hästen nervös och stressad vid hanteringen.

Jag menar på att han måste ge hästen tid (han ringde 1,5 dag efter att han fått hem hästen) att komma till ro då det är en stor omställning, nya människor, rutiner, flock m.m. Men han vill att jag tar tillbaka hästen.

Boxplatsen är redan uppsagd och jag har ingen möjlighet att ta hem hästen men vem har rätt här? Kan tillägga att köpeskillingen ligger på 5000:-.
Kan säkerligen inte lämna tillbaka hästen, frågan är väl mera om du kan komma till ro och släppa att hästen förmodligen är på ett ställe som inte är jättebra för den. Antagligen var det en hastig ogenomtänkt affär och nu har han fått lite panik över hästägandet och vill lämna tillbaka hästen.

Vill han ändå ha den men blivit osäker pga stressen så erbjud att hjälpa till om dom inte bor långt bort. Många är inte beredda på hur mycket en häst kan förändras vid stallbyte och blir lite överrumplade.

Jag hade tagit tillbaka hästen för hästens skull, nu finns det ju även bete och sådant ifall boxplats är svårt att hitta igen.

Det går inte att säkert säga vad som gäller utan att veta i vilken lagstiftning man hamnar.
Det jag tycker är positivt är att köparen hör av sig tidigt och säger att det inte fungerar. Som säljare hade jag med glädje antingen tagit tillbaka hästen eller åkt dit och försökt hjälpa till med få rätt på problemen oavsett vad lagen säger.

Samma som någon skriver om undersökningsplikt om den finns eller inte beror på vilken lagstiftning som gäller. Det finns ingen generell sådan bara för att man köper något.

Köpet har skett mellan två privatpersoner. Att ta hem hästen igen finns de ingen möjlighet till. Hon är såld pga jag hastigt fick en reservplats till en utbildning jag sökt och fått flytta tillbaka till mina föräldrar.

Det är alltså tyvärr inget alternativ. Jag bor numera ca 50 mil ifrån häst och köpare vilket gör de svårt att svänga förbi och hjälpa till.

Jag bad honom att ge hästen mer tid att vänja sig och att lägga lite extra fokus på att göra likadant hela tiden vid uttag/insläpp osv för att hästen lättare ska komma in i detta.

Han gick motvilligt med på detta och vi skulle höras av om en vecka men undertonen var "detta var jobbigare än jag tänkt mig kan du inte hämta henne"

Köpet har skett mellan två privatpersoner. Att ta hem hästen igen finns de ingen möjlighet till. Hon är såld pga jag hastigt fick en reservplats till en utbildning jag sökt och fått flytta tillbaka till mina föräldrar.

Det är alltså tyvärr inget alternativ. Jag bor numera ca 50 mil ifrån häst och köpare vilket gör de svårt att svänga förbi och hjälpa till.
Du vill inte helt enkelt vilket är helt okej också, det är inte alltid lätt att "bli av" med en häst och hittar man väl någon som tar hästen är det ju inte jättekul att ta tillbaka den.

Dock som sagt så är det mycket beten nu, det är ingen panik med en uppstallning osv på det sättet om det är en "normal" häst vill säga, ifall du skulle ta tillbaka hästen. Då skulle du ha sommaren på dig mer eller mindre att hitta en mer passande köpare. Är jobbigare när det är vintertid eller hösten osv.

Men nu är det som det är och det är ju bara att hoppas att den nya ägaren tar sitt förnuft till fånga och inser att det inte fungerar och säljer hästen vidare innan hästen blir svår på något vis eller att hästen faktiskt lugnar ner sig relativt snabbt och han börjar tycka om och uppskatta den.

Tyvärr var det nog inte en så lämplig köpare, antagligen inte tillräckligt kunnig för att känna till att en häst kan påverkas mycket av miljöombyte.
Jag kan inte tänka mig att det finns grund för dem att häva köpet, det låter väl bra att de gått med på att avvakta en vecka, men det är långt ifrån säkert att det löser sig på en vecka, särskilt om köparen är lite grön själv och kanske inte klarar att hjälpa hästen att komma till ro.

Jag skulle nog rekommendera dem att ta hjälp av någon kunnig och rådfråga lite, någon som kan hjälpa dem på plats.
Du får väl bara förklara ditt läge och att du inte kan ta tillbaka hästen och att den kommer att bli sitt lugna jag igen när den fått den tid den behöver.

Jobbigt läge oavsett :(

På hallakonsument.se finns information. Köparen har ingen ångerrätt om ni inte avtalat det. Så nej, du behöver inte ta tillbaka hästen.

Däremot hade nog jag som säljare velat göra det men tanke på att köparen verkar väldigt okunnig. Men kan man inte så kan man inte.

Min häst vart likadan. Superlugn i stallet hos säljaren, gick inte ens att sko hemma hos oss. Han har otroligt svårt med flyttar har jag fått lära mig i efterhand. Och han behöver en människa som kan litar på. Säljaren visste antagligen inte att han skulle bli så, hos henne var han lugn. Men han landade till slut hos mig också. :)

Tja varför inte, ingen har tid för hästen ingen har råd med hästen. :devil::wtf::cautious::wtf: De har inte ens ett avtal. Juridiskt räcker väl inte passet , vid ev ägarbråket, men om ingen bråkar, so what?

Jodå, de har ett avtal dock muntligt.
Pass, pengar och häst har bytt ägare, man kom överens om affären.
Det är ett avtal.

Det verkar inte vara avtalat om ångerrätt, alltså är det den nya ägaren som äger hästen och behöver ta ansvar för situationen.
TS har sålt hästen, hästen är hämtad.
Dessvärre beter sig hästen oroligare och den nya ägaren blir bekymrad (inte jättekonstigt men orutinerat).
TS behöver inte ta tillbaka hästen.

Det är inte jättekonstigt att TS, som sålt sin häst, inte vill ta den tillbaka. Eftersom TS nämligen pga studier och ändrad bostadsort behövde sälja sin häst.

Inte svårare än att jag tolkar in att Ts inte vill ha tillbaka hästen helt enkelt vilket är helt okej men då kan man skriva det. Att skriva anledningar till att det inte går ser jag inte någon mening till då det faktiskt går om man vill. Speciellt under sommaren om hästen då inte behöver specialgrejer och inte kan gå på vanliga beten.

Och jag undrar lika mycket vad som föranleder dig att svara så konstigt på kommentarer du inte har med att göra. Du behöver inte fundera över mina svar till en tråd. Jag har mina anledningar du inte behöver veta om.
Det är inte bete över allt än i landet, på många ställen fortfarande snö.

Samma som någon skriver om undersökningsplikt om den finns eller inte beror på vilken lagstiftning som gäller. Det finns ingen generell sådan bara för att man köper något.

Det finns väl köplagen och konsumentköplagen, vad skulle det annars kunna vara för lag? Ingetdera är särskilt krånglig att läsa.

Det finns väl köplagen och konsumentköplagen, vad skulle det annars kunna vara för lag? Ingetdera är särskilt krånglig att läsa.
Nej men ingen av dom lagarna har någon direkt specificerad bit om undersökningsplikt och vad som ska räknas som det. Man ska titta på varan när man tar emot den, men hur grundligt man ska göra det går inte att säga. I Konsumentköplagen finns inget som helst krav på köparen att "undersöka" där ligger ansvaret på säljaren att "upplysa". I Köplagen är mycket upp till vad man kommer överens om i samband med köpet och det går att helt avtala bort. Men här på Buke är folk väldigt snabba att hänvisa till just undersökningsplikten. Speciellt om det är en köpare som vill häva ett köp, vilket då inte allt är rätt.

Nej men ingen av dom lagarna har någon direkt specificerad bit om undersökningsplikt och vad som ska räknas som det. Man ska titta på varan när man tar emot den, men hur grundligt man ska göra det går inte att säga. I Konsumentköplagen finns inget som helst krav på köparen att "undersöka" där ligger ansvaret på säljaren att "upplysa". I Köplagen är mycket upp till vad man kommer överens om i samband med köpet och det går att helt avtala bort. Men här på Buke är folk väldigt snabba att hänvisa till just undersökningsplikten. Speciellt om det är en köpare som vill häva ett köp, vilket då inte allt är rätt.

Samtidigt är det ju inte kärnfysik precis, att det kan vara precis hursomhelst och ingen kan veta vad som gäller. Har man inte kommit överens om något annat, så torde det ju i vilket fall vara det som står i lagen som gäller. Och här verkar de ju inte gjort några extra överenskommelser?

Och det måste väl visst gå att säga något om hur grundligt en köpare ska titta på varan, rimligen finns det väl massor av rättspraxis på området?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 265
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar