Köpare vill läna tillbaka häst pga stress?

Samtidigt är det ju inte kärnfysik precis, att det kan vara precis hursomhelst och ingen kan veta vad som gäller. Har man inte kommit överens om något annat, så torde det ju i vilket fall vara det som står i lagen som gäller. Och här verkar de ju inte gjort några extra överenskommelser?

Och det måste väl visst gå att säga något om hur grundligt en köpare ska titta på varan, rimligen finns det väl massor av rättspraxis på området?
Det är just det det gör och dessa säger att det varierar från fall till fall. Speciellt i Köplagen för den är väldigt öppen och det går t ex att avtala om befintligt skick. Men också vad det är för typ av vara och inte minst priset på varan är avgörande. Plus säljarens utfästelse över varans skick.
I det här fallet vet vi inget mer om hästen än att den sålts för 5 000 kronor. Är det t ex en shettis kan det vara ett ganska normalt pris beroende på ålder, utbildning och stam. Är det en f d travhäst är det verkligen ett normal pris. Är det ett halvblod kan det vara ett kraftigt underpris om det inte är en mycket gammal eller sjuk/skadad häst o s v.
Köplagstiftningen är inte lika rak som t ex brottslagstiftningen utan väldigt mycket beror på fakta i det enskilda fallet.
 
Det verkar inte vara avtalat om ångerrätt, alltså är det den nya ägaren som äger hästen och behöver ta ansvar för situationen.
TS har sålt hästen, hästen är hämtad.
Dessvärre beter sig hästen oroligare och den nya ägaren blir bekymrad (inte jättekonstigt men orutinerat).
TS behöver inte ta tillbaka hästen.

Håller helt med, detta är den rimliga slutsatsen.
 
Knapplån :)

Tänker att det här är en rätt vanlig orsak till reklamation från köpare.

De har provridit och träffat hästen i sin invanda miljö. När den flyttar kommer andra sidor fram. Så är det såklart, hästar är levande djur som påverkas mycket av en flytt.

Men jag kan tycka att säljare borde vara ärligare/noggrannare att berätta hur det var när de köpte hästen. De beteenden som kommer fram vid flytt har säkert de brottats med också. Bättre att vara ärlig med både bra och dåliga sidor som hästen har, då slipper man förhoppningsvis en missnöjd köpare som vill reklamera.

Ingen häst genomgår en total personlighetsförändring vid flytt, däremot kan beteenden som försvunnit i en invand miljö komma fram vid en flytt.

Tibben, som både sålt och köpt hästar. :)
 
@Tibben what ? Jag blir beklämd över resonemanget att säljaren på ngt sätt skulle bära skuld att hästen i sammanhanget Beter sig annorlunda första dagarna osv . Jösses .
Hur menar du att en säljare skulle kunna redovisa /förutspå hur en häst trots att den är allmänt generellt trygg osv utifrån säljarens erfarenhet , hur den sen möjligen kan bete sig hos köparen om det dessutom är en köpare som inte verkar vara särskilt van öht ?
 
Senast ändrad:
vad skulle säljaren till min häst säga? Den var uppfödd på gården.
Ponnyn innan dess blev plötsligt svårlastad när vi skulle hämta den, var skitvidrig att hantera första månaden efter köp, efter det har den klarat stallbyten och flytt till fodervärd utan att balla ur. Känns inte relevant idag att berätta att "för tio år sedan blev den tråkig att lasta av att flytta, så verkade den bli hingstig också... men senaste nio åren har vi låtit dagisbarn hantera och det har gått bra"

Likadant flera häromkring, tar hem en jättelugn snäll läromästare som inte alls är lugn och snäll första veckan för att nya fodervärden själv är ängslig och blir skrämd och så är spiralen igång. De som har lätt för att tas med stressade hästar brukar "mirakulöst" ha mindre problem med att nya hästar blir stressade än de som själva blir lite rädda när hästarna stissar upp sig. det är ju inget säljaren kan garantera eller ens fullt ut förutspå, hur hästen kommer ta flytten...
 
Men jag kan tycka att säljare borde vara ärligare/noggrannare att berätta hur det var när de köpte hästen. De beteenden som kommer fram vid flytt har säkert de brottats med också. Bättre att vara ärlig med både bra och dåliga sidor som hästen har, då slipper man förhoppningsvis en missnöjd köpare som vill reklamera.

Jag kan inte alls se vad detta har med ärlighet att göra. Inte alls.

Jag kan köpa en häst som jag inte alls upplever några problem med vid flytt, medan det blir jättestor omställning när den flyttar till nästa ägare. Vad är det då rimligt ska ligga på mig att upplysa?!

Är man så oerfaren att man inte förstår att hästar är djur och att de kan tycka det är jobbigt med en flytt till ny miljö, tror jag man ska vänta med att bli hästägare.
 
Jag kan inte alls se vad detta har med ärlighet att göra. Inte alls.

Jag kan köpa en häst som jag inte alls upplever några problem med vid flytt, medan det blir jättestor omställning när den flyttar till nästa ägare. Vad är det då rimligt ska ligga på mig att upplysa?!

Är man så oerfaren att man inte förstår att hästar är djur och att de kan tycka det är jobbigt med en flytt till ny miljö, tror jag man ska vänta med att bli hästägare.
Det finns också många olika parametrar kring varför hästen blir stressad vid en flytt, flyttar man till ett stall med en atmosfär som passar hästen väldigt bra så kanske den inte stressar alls, medan andra stall kanske har rutiner som inte passar lika bra och som gör hästen mer stressad.
Unghästen jag har nu har flyttat två gånger på ett år och jag tycker absolut att jag ser skillnad på honom hur han reagerat vid de olika flyttarna.
 
Jag kan inte alls se vad detta har med ärlighet att göra. Inte alls.

Jag kan köpa en häst som jag inte alls upplever några problem med vid flytt, medan det blir jättestor omställning när den flyttar till nästa ägare. Vad är det då rimligt ska ligga på mig att upplysa?!

Är man så oerfaren att man inte förstår att hästar är djur och att de kan tycka det är jobbigt med en flytt till ny miljö, tror jag man ska vänta med att bli hästägare.
Precis och dessutom. Alla hästar har heller inte flyttat tidigare eller flyttat tillsammans med kompis(ar) eller bytt stall och behållt ägaren. Och som sagt reaktioner vid liknade flytt kan variera mycket.
 
Buke strular rejält här hos mig och skrev ett inlägg som bara försvann, så blir nåt dubbelt trots att jag isåfall inte ser det så vet man varför ...

@Mabuse precis som @Masse kommenterat väldigt insatt så är det otroligt olika hur "lagarna" bedöms i en sån här fråga då ett levande djur faller under samma konsumentköpslag som döda ting .
Detta problem har ju legat i topp bland veterinärer, jurister och säljare/köpare sista årtiondet och utreds aktivt just pga problematiken .

Kan ju exempelvis nämna känd bloggprofil som nu nyligen "fått rätt" i domstol trots att denne i rätt stor okunskap köpte en häst i "befintligt skick" enligt "lagen" . Det domslutet har fått många att höja ögonbrynen rejält och visar ytterligare på problematiken som existerar utifrån hur märklig och lös "lagen" blir när den ska appliceras på en levande varelse.
 
Senast ändrad:
Om man som köpare inte förstår och har verktyg att hantera att en häst stressar upp sig i ny miljö är man faktiskt inte kunnig nog att ha egen häst alls. Mest synd är det ju om hästen lider även m TS måste kännas skrutt att ha sålt till en sån person och inte ha möjligheten att ta tillbaka och sälja till nån mer lämplig. Men rent juridiskt borde köpet inte gå att häva för säljaren om det inte finns annat som inte framgår i tråden.
 
Det har nu gått en vecka på dagen sedan hästen flyttade. Det har gått fem dagar sedan jag pratade med nya ägaren och den lovade att ge det ytterligare sju dagar innan vi hördes igen.

Än så länge har det varit tyst och hästen är inte utlagd på annons hos någon av de större sidorna. Jag vet inte vad jag hoppas på eller det vet jag ju. jag hoppas ju på att lilltösen kommit till ro och han får se henne så som hon är. Men jag oroar mig konstant för att han ska ringa och börja ställa krav. En del av mig hoppas att han hör av sig på lördag när "fristen" går ut så att jag kan få någon form av avslut på historien.

Det är ingen höjdare att gå omkring och inte veta hur de går eller vad som ska hända . . . .
 
Det har nu gått en vecka på dagen sedan hästen flyttade. Det har gått fem dagar sedan jag pratade med nya ägaren och den lovade att ge det ytterligare sju dagar innan vi hördes igen.

Än så länge har det varit tyst och hästen är inte utlagd på annons hos någon av de större sidorna. Jag vet inte vad jag hoppas på eller det vet jag ju. jag hoppas ju på att lilltösen kommit till ro och han får se henne så som hon är. Men jag oroar mig konstant för att han ska ringa och börja ställa krav. En del av mig hoppas att han hör av sig på lördag när "fristen" går ut så att jag kan få någon form av avslut på historien.

Det är ingen höjdare att gå omkring och inte veta hur de går eller vad som ska hända . . . .
Lider med dig och hoppas att köparen reder ut det hela.
 
Förstår inte varför du är så beklämd alls?

Om en säljare haft en häst i flera år så har de lärt känna varandra och ridit ihop sig. De har kämpat igenom den första perioden av "lära känna".

Det jag menar är att säljaren borde vara ärlig i hur hästen var när de köpte den. De har säkerligen fått rida ihop sig. Var den svår att rida ut på? Spänd? Svår i hantering? Allt det som de jobbat sig igenom.

Jag pratar inte om första dagarna utan om första tiden. Jag vet att det är svårt att sälja hästar idag, men bäst är att vara så uppriktig som möjligt gentemot köparna. Jag tror inte att "uppstoppade Brunte" blir "Brunte vilddjuret" hos nästa ägare.
 
Jag tror inte att "uppstoppade Brunte" blir "Brunte vilddjuret" hos nästa ägare.

Det kan definitivt ske. En av mina ponnyer skulle för flera år sen lägga ner tävlandet och bli hobbyponny hos en tonåring. Men se det gick inte alls. Ponnyn blev stökig, bockade, sparkade bakut, stack iväg vid ridning i skogen, gick inte att fånga i hagen, högg mot den som hanterade den och liknande saker.
Ponnyn fick istället flytta hem till mig och har sen dess varit sitt vanliga jag. Lätt att hantera för alla och envar, trygg att rida ut på, inga olater.

Så jodå, det kan hända att hästar blir som förbytta.
 
Det kan definitivt ske. En av mina ponnyer skulle för flera år sen lägga ner tävlandet och bli hobbyponny hos en tonåring. Men se det gick inte alls. Ponnyn blev stökig, bockade, sparkade bakut, stack iväg vid ridning i skogen, gick inte att fånga i hagen, högg mot den som hanterade den och liknande saker.
Ponnyn fick istället flytta hem till mig och har sen dess varit sitt vanliga jag. Lätt att hantera för alla och envar, trygg att rida ut på, inga olater.

Så jodå, det kan hända att hästar blir som förbytta.
Ja jag har haft en mycket trygg farbror när han var i sin hemmamiljö, men om han flyttades så blev han som förbytt. Lite av Dr Jäkel och Mr Hyde, man kunde helt enkelt inte förstå att det var samma häst. Jätte stressad, spänd, springig, skrikig osv. Man var tvungen helt enkelt att låta honom landa, och det tog lite tid i anspråk.
 
Ja jag har haft en mycket trygg farbror när han var i sin hemmamiljö, men om han flyttades så blev han som förbytt. Lite av Dr Jäkel och Mr Hyde, man kunde helt enkelt inte förstå att det var samma häst. Jätte stressad, spänd, springig, skrikig osv. Man var tvungen helt enkelt att låta honom landa, och det tog lite tid i anspråk.

I just det här fallet hade det väl inte gått mer än några dagar så det känns helt rimligt att hästen är annorlunda än tidigare.
 
Det jag menar är att säljaren borde vara ärlig i hur hästen var när de köpte den. De har säkerligen fått rida ihop sig. Var den svår att rida ut på? Spänd? Svår i hantering? Allt det som de jobbat sig igenom.

Men det behöver ju inte alls vara något man som ny ägare upplever. Jag har haft väldigt lugnt litet stall, och innan dess ett otroligt lugnande stall där miljön fick stressade tävlingshästar att gå ner i varv från dag 1. Jag har inte upplevt att hästar går upp i varv. Att upplysa om att det KAN kanske bli så känns helt overkligt för mig.

Är man redo att köpa och äga häst vet man att en flytt kan förändra en häst från noll till tio, om det vill sig illa. Det kan bli ett stressat monster, utan att f d ägaren sett den sidan.

Det är djur. Det finns ingen manual och inga garantier.
 
Knapplån :)

Tänker att det här är en rätt vanlig orsak till reklamation från köpare.

De har provridit och träffat hästen i sin invanda miljö. När den flyttar kommer andra sidor fram. Så är det såklart, hästar är levande djur som påverkas mycket av en flytt.

Men jag kan tycka att säljare borde vara ärligare/noggrannare att berätta hur det var när de köpte hästen. De beteenden som kommer fram vid flytt har säkert de brottats med också. Bättre att vara ärlig med både bra och dåliga sidor som hästen har, då slipper man förhoppningsvis en missnöjd köpare som vill reklamera.

Ingen häst genomgår en total personlighetsförändring vid flytt, däremot kan beteenden som försvunnit i en invand miljö komma fram vid en flytt.

Tibben, som både sålt och köpt hästar. :)

Jo, vissa hästar gör faktiskt det.
Jag köpte en välhanterad trevlig ridhäst. Den fann sig tillrätta på en gång hos mig. Det var inga skuggor öht. Testade mig aldrig och var klockren i allting. Inte så mycket utbildad men var underbart positiv i all träning och utvecklades snabbt. En klippa att ha med sig på tävling. Jag lastade själv, hovslagarens favorit osv

Den bockade hos mig en gång. Fick ta i lite i en kombination och laddade ut med en bock efter och tvärnitade för att inte fortsätta in i staketet. Jag druttade av eftersom staketet kom snabbare än jag han reagera :p Hästen blev nog lika förvånad som jag för det hände aldrig mer, inte ens en liten tendens till brall. Detta upplyste jag självklart köparen om.

Efter tio månader såldes den till en familj som provade flera gånger och som var med på besiktningen som utfördes på klinik med fullständig röntgen. Allt var ua.

Kablam sa det så var hästen helt förändrad. Skickar av folk, svår att sko, svår att lasta osv osv.
Hur skulle jag kunna förberett dem på detta när inga av dessa tendens fanns här what so ever?
Hästen går inte att känna igen alls.
 
Om man som köpare inte förstår och har verktyg att hantera att en häst stressar upp sig i ny miljö är man faktiskt inte kunnig nog att ha egen häst alls. Mest synd är det ju om hästen lider även m TS måste kännas skrutt att ha sålt till en sån person och inte ha möjligheten att ta tillbaka och sälja till nån mer lämplig. Men rent juridiskt borde köpet inte gå att häva för säljaren om det inte finns annat som inte framgår i tråden.

Många svar här om att köparen är olämplig o.s.v (det citerade svaret är bara ett exempel, jag skriver alltså inte bara till dig Meggan).
Vad vi vet är väl egentligen bara att han inte är nöjd med hästen. Man behöver inte vara olämplig eller inte redo att ha häst o.s.v. för det. Alla hästar stressar inte alls upp sig så vid en flytt. Vi vet inte hur pass mycket hästen stressat upp sig heller, säljaren/TS har ju inte heller sett hur hästen är i den nya miljön. Så jag tycker det är synd att kasta för mycket åt köparen. Håller i övrigt med om att hästen såklart är hans ansvar nu efter köp.
 
Många svar här om att köparen är olämplig o.s.v (det citerade svaret är bara ett exempel, jag skriver alltså inte bara till dig Meggan).
Vad vi vet är väl egentligen bara att han inte är nöjd med hästen. Man behöver inte vara olämplig eller inte redo att ha häst o.s.v. för det. Alla hästar stressar inte alls upp sig så vid en flytt. Vi vet inte hur pass mycket hästen stressat upp sig heller, säljaren/TS har ju inte heller sett hur hästen är i den nya miljön. Så jag tycker det är synd att kasta för mycket åt köparen. Håller i övrigt med om att hästen såklart är hans ansvar nu efter köp.
De flesta har nog svarat just utifrån din sista mening . Det är liksom kärnan och i detta fallet har köparen kontaktat säljaren och åberopat reklamation . Det är kärnan av problemet och trådens ämne .
Det är inte rimligt att en säljare ska försöka föreställa sig en häst reaktioner efter försäljning om hästen inte på något sätt betett sig så hos säljaren . Därav ytterligare som de flesta responderat ang i tråden .

Jag personligen som köpare hade undrat vad det är för säljare om denne typ börjat svamla om något i stil med "tänk på att jag inte kan garantera att hästen beter sig som jag alltid känt den".

Jag hade gravt funderat på om säljaren tror att jag är en idiot , dvs om denne tror jag behöver en förklaring att djur är djur, och även börjat undra om det är ngt märkligt med hästen trots allt med en sån säljarkommentar , för så märklig skulle en sån kommentar te sig .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 737
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 254
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp