Hej igen och tack för fler svar..
Det som gör mig lite halvt ledsen/arg/irriterad på försäljarna och mellanhanden att de läst mina meddelanden men valt att INTE svara. Och anledningen till varför vi köpte henne därifrån var just för att 4 andra hästar har varit enligt beskrivning. Att då köpa en femte häst från samma ställe borde inte ha varit ett stort problem (tänkte jag. Det jag känner mig allra mest frustrerad och "lurad" över är inte hur hästen i sig beter sig i denna miljö med en annan ryttare. Det är mer att när jag försökte kontakta försäljningstallet och be om hjälp läste de mina meddelanden men svarade aldrig tillbaka. Det jag vet nu är att ja, när det går bra och att hästarna är ok som kommer hem är allt "frid och fröjd". Men när man stöter på problem så får man inte mycket hjälp. Jag frågade om inbyte och var även villig att lägga pengar emellan. Men inget svar som sagt.
Som sagt, tack för era svar. Tråkigt när det blir som det blir, och jag vet numer att jag aldrig kommer köpa en osedd häst igen från det stället. Men även om man provat hästen i holland kanske det hade blivit tokigt med miljöbyte/ryttarbyte osv.
Ska tillbaka till veterinär om ett par veckor för att de ska se när jag rider henne. Kan återkomma om veterinären kommer med förslag eller om det är fysiskt fel på henne eller om veterinär tror det sitter i huvudet