Köpare som vill köpa häst som ej är ua på besiktning

rebus

Trådstartare
Ja, det kanske är ett ovanligt "problem". Hästen är 5 år, röntgad enligt försäkringsbolagets förbehåll att få försäkra hästen över 100.000 kronor inför ev. försäljning i mars i år, inom normala gränser står det på intyget på allt. Han har aldrig varit halt vad jag märkt, och i dag besiktigade jag hästen eftersom jag fått en köpare, säljaren var med på besiktningen. Hästen är då ej helt ren på ett bakben efter böjprov, han visar dock inget vid longering, och enligt veterinären är det troligen en lättare sträckning. Nu då till "problemet", köparen tyckte att det var så lite att denne vill köpa hästen ändå. Vad kan hända om köpet går igenom? Jag har aldrig sålt en häst som inte varit ua på besiktning förut. Kan jag råka illa ut i förlängningen om jag säljer hästen i det skick den nu är i? Veterinären vill att vi kommer tillbaka om 10 dagar för att se om det försvunnit, under tiden skulle hästen arbetas lättare pass under ryttare. Köparen vill helst köpa hästen direkt ändå och kolla den själv efter 10 dagar.

Sv: Köpare som vill köpa häst som ej är ua på besiktning

Besiktningen är ju till för att hästens befintliga skick och hälsa dokumenteras, inte för att nödvändigtvis "friskförklara" allt som ska säljas. Blir det köp så godkänner helt enkelt nya ägaren hästens nuvarande skick. Varken mer eller mindre.
Tvivlar på att du kan råka illa ut pga det och tillsammans med ett vettigt kontrakt borde du kunna friskriva dig ev. framtida problem.

Jag tycker att du ska gå på din känsla - varför vill köparen ha hästen direkt och inte vänta 10 dagar för att se vartåt utvecklingen går? Prata med veterinären om vad h*n anser.
Jag skulle också sälja en häst som vid böjprov visade i o f s 2-gradig hälta, alltså betydligt mer än din. Köparen var ändå beredd att ta hästen men jag sa nej. Jag ville veta varför min häst haltade vid böjprov men inte vid ridning/longering. Dels för att jag vill lämna ifrån mig en "bra vara" och dels för hästen skull. Jag ville att han skulle få den behandling han ev behövde och inte börja ridas innan vi visste varför han var halt. (ps hästen hade en vrickning som behandlades och sedan var han frisk och är det fortfarande efter 3 år)

Men om du väljer att sälja så se till att det står TYDLIGT i köpekontraktet att köparen vet om det men ändå väljer att köpa hästen.

Tack för input. Ja, magkänslan säger att jag ska vänta med att sälja tills hästen är helt OK. Å andra sidan känner jag köparen sedan tidigare, och jag tror nog att hon gör som veterinären säger. Nu har det redan gått en dag, så vi ska bara vänta i nio dagar till, så jag kommer att säga det till köparen så får vi se vad som händer. Jag vill sälja en på papperet fullt frisk häst, det känns bäst för mig så. Är han inte OK om nio dagar så är det troligen något annat än en lättare sträckning, och då får jag ta itu med det problemet då. Jag tror mest att köparen var så inställd på att ta hem hästen direkt efter besiktningen och ha honom hemma hos sig. Hon har hjälpt mig att rida honom den senaste tiden, men det är ca 5 mil enkel resa för henne att köra. Hästen skulle joggas lite lätt under ryttare nu, och det kan jag göra även om jag vet att hon gärna vill göra det.

För min del tycker jag att det är minst lika viktigt att köra med raka rör och tydlighet även om man känner köparen. Det är ju klart en fördel, men för allas skull ska det inte vara lite halvluddigt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka