Köpare saknar hyfs, respekt och vett

Sv: Köpare saknar hyfs, respekt och vett

Jag tycker bara det är okej att ta betalt om man tex måste hyra paddock/ridhus och sen kanske transport för att ta sig dit. Inte annars.

Ja men när du haft 20 spekulanter på en häst och 19 har varit oseriösa, då vill man börja ta betalt, det lovar jag

På vilket sätt är dina spekulanter oseriösa då?? För att de visar sig inte vill ha just den hästen du har att erbjuda, att den inte var vad de förväntade sig?

Jag hade en som provred min häst, gillade henne jättemycket, men sedan kom det fram att hon inte skulle få några pengar om hon inte flyttade hem till sina föräldrar och det tänkte hon inte göra så pengarna fanns inte där men hon åkte och provred iaf. Sedan hade jag en annan som skulle ha henne på foder först och jag hade tydligt sagt att jag INTE llämnade ut henne.

Kram Favina :bump:

kan dra några ex på en oseriös köpare.

* kommer försent utan att meddela sig
* Kommer inte alls
* Kan inte rida för fem öre utan bör gå på ridskola en lång tid framöver
*Barnet vill inte rida utan föräldern får tvinga upp ungen
* föräldrar som kommer och låter barnet skritta 1 varv för sen räcker det
* folk som inte har en aning om någonting
* folk som när det kommer till kritan inte har pengar
* folk som verkar 110% säkra på att köpa,och aldrig hör av sig igen
mm mm mm

Men då bör man väll rimligen tala om att man tänker ta betalt för provridningen innan spekulanten kommer! Annars så är säljaren lika oseriös. Det är väll överhuvudtaget inte säkert att man har kontanter på sig. Jag har ofta bara mitt kontokort.

Om jag ska köpa en ny häst iframtiden så kommer jag troligen räknas som en mycket oseiös köpare av många här om man ska tro er.

För det första så kommer jag troligen provrida en del hästar innan jag hittar rätt på den fronten.

För det andra så vill jag ha en prövotid, jag ska ha en livskamrat och vill då kunna se att det inte är en knäppgök till häst hemma i stallet. Jag är inte intresserad av att tvingas annonsera och sälja den hästen jag ev inte kommer sams med själv.

Dessutom så blir jag säkert nervös av att provrida då ägaren ska granska en så jag kommer säkert någon gång sitta på fel sittben och annat :eek: , då klassas man väll som en som skulle fortsatt på ridskolan i flera år till.

En sak är dock säker. Jag är övertygad om att jag kommer hitta en bra häst till mig, och att den hästen som det blir kommer få det bra hos mig är jag också övertygad om, trots alla dessa "oserösa" tilltag.....

*lånar knapp*

Har "peppar peppar" bara haft diverse annat strul med mina köpare..
Men att kalla dem oseriösa är inte riktigt rätt ord... Tycker ordet "seriös" ger fel signaler i fråga om ett köp...
Om jag ringer runt till olika butiker och kollar om en vara finns och vad den kostar MEN inte åker och köper den är jag då oseriös ???
Jag kanske bara kommer underfund med att jag inte behöver varan eller nåt annat händer som gör att jag inte åker å köper varan...

Om en köpare meddelar att
* jag tycker om din häst MEN (å nån ursäkt)
* jag ska titta på fler hästar i veckan
* återkommer med besked (och aldrig gör det)
så anser jag inte att de är oseriösa...
Vad som helst kan hända en köpare under "tidens gång"
(smällar man får ta, köparen kunde kanske inte säga "nej tack" i ansiktet på en)

En köpare som
* kommer försent (utan att meddela)
* ringer och ändrar tid hela tiden
* inte kan rida
är inte oseriös utan KÖPAREN tror nog verkligen att den är seriös medans mitt ordval skulle vara nåt helt annat men STRULIG är snällt sagt och inte alltid säkert att den skulle FÅ köpa min häst om det ens passade köparen.

När jag köpte min senaste häst så lade jag en handpenning och resterande fick hon efter en vecka pga av att jag ej hade fått pengar från förs.bolaget ännu från min förra häst då jag skulle ta hem henne...
Det va aldrig något tjafs, utan det finns en rad om det som man kan fylla i , i köpekontraktet...jag är ingen oseriös köpare för det!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det du räknar upp gör dig till en oseriös spekulant, OM du redan vid telefonkontakten hör dig för vad säljaren säger om prövotid, jag skulle aldrig lämna prövotid på en häst jag skulle sälja så det är vara "waist of time" för mig att en sådan spekulant ens kom och kollade.

Lånar knapp.

Det låter som om väldigt mycket strul skulle kunna undvikas om paterna tog sig lite längre tid att diskutera i telefon innan ett besök!? Så svårt är det faktiskt inte att pejla av en persons kunskaper, om man nu t.ex. inte vill sälja till en "okunnig" köpare. Om man pratar lite generellt om hästen och hur man fodrar och sköter den plockar man ganska snart upp om motparten har kunskaper inom området.

Man kanske skulle utarbeta något slags standardformulär för säljare/köpare? : )

Säljarens frågor:
1. Har du pengar, kryssa ja eller nej.
2. Åker du runt och nöjesrider utan att vara avlägset intresserad av en affär, kryssa ja eller nej.
3. Hur bra är du på att rida, kryssa för följande alternativ:
a) Kan styra i nästan alla gångarter.
b) Har ridit en klubbtävling, men då ramlade jag av.
c) Grand prix

Köparens frågor:
1. Kommer hästen vara halt, oriden eller oförsäkrad när jag kommer och tittar, kryssa ja eller nej.

O.s.v...

Och sen få rman förmodligen sålla potentiella köpare i omvänd ordning. Dvs de som svarat bäst på alla frågor är förmodligen de oseriösa, eftersom de är oärliga och vill framställa sig själv i så bra dager som möjligt.

arabidopsis skrev:
Hjälper till att sälja en STOR hblval. I annonsen finns tydligt angivet mankhöjd,170++, att han har riktigt stor gång osv, samt en bild där han är korrekt uppställd, tagen från sidan. Tillsammmans med ytterligare tydlig info på telefon borde göra att man förstår att detta är ingen ponny!

Ändå kommer folk långväga och tittar och talar om att han är (för) stor! .

Fast det är skillnad på stor och stor häst.
Jag kan ju ta de två jag rider och har hemma i stallet.Den ena är kompakt i kroppen men ser i övrigt ut som en gammal bryggerihäst ;) ,168 cm i mkh
Den andra är bra byggd,lite mer vaken i uttrycket,170 cm i mkh.
Och det är en mils lång skillnad i att rida dessa två.
Den förstnämda är lätt,känslig och med gångarter som gör att man kan rida honom.
Den andra är det mkt motor i,men också stooooor,stark vilja,vilket gör att han känns attans så mkt mera tungriden än den förstnämnda,och kikar man på Bröderna Bäver tillsammans så skulle man verkligen gissa tvärtom..

Jag får nog oxå räkna mig själv till vad ni verkar kalla oseriös... Jag har nu varit och tittat på snart 20 hästar (varav 4 jag tyckt om men de har inte gått igenom röntgen..) utan att hitta min så kallade "ögonsten". Är mkt noga när jag tittar på häst och vet vad jag vill ha - och tänker därmed inte nöja med med något annat! Jag frågar mkt bestämt i telefonen de saker jag anser är viktiga egenskaper hos min blivande livskamrat och får alltid till svar att deras hästar är "helt fantastiska" - om ni förstår vad jag menar..

Jag vill ha en häst med bra gångarter! Och säger detta tydligt i telefonen - ändå har minst 10 av de hästarna jag tittat på rört sig mkt dåligt (och inte haft några utvecklingsbara gångarter - har med mig min tränare som är domare i dressyr/eller har hon tittat på film jag filmat), inte ens en 6:a på gången.. Då anser jag att säljaren ljuger om sin häst (eller tycker så mkt om den att hon/han inte inser dens brister) och att jag inte har någon anledning att ringa upp säljaren och berätta detta. Jag säger dock inte till säljaren när jag är och tittar att jag är intresserad eller ska höra av mig. Utan jag brukar säga att jag ska visa detta för min tränare (de gånger hon inte har varit med) och att jag hör av mig om hon anser att hästen är intressant!

Och jag åker absolut INTE ut och försöker få en gratis ridtur! Har hästar i stallet jag rider - behöver inte lura mig till en ridtur..

När jag har sålt mina hästar (enbart 2 stycken så jag har inte mkt att gå på..) så har den 2 som varit och tittat köpt hästen båda gångerna. Jag har däremot varit väldigt ärlig i telefonen och berättat både för och nackelarna med resp häst. Har bett min tränare om lite kött på benen för detta då det är lätt att bli hemmablind då det faktiskt är ens ögonsten man "bedömmer".

Slutsats: Om alla var ärliga (givitvis både köpare och säljare) så hade det varit lättare för oss alla! Både säljare och köpare..

PS. Det är ingen av er som har problem att sälja som har ett sto med bra gångarter till salu?

glömde klassikern.
Nej hästen är nog ändå för liten
(detta handlar om när ungen är 180 lång och promt skall rida smäcker d ponny) :smirk:

Tyvärr är bestämd på sto punkten oxå.. Vill så småningom kunna avla + att jag trivs bäst med ston.. :smirk:

Jag ska väl kanske egentligen inte lägga mig i, för jag har varken köpt eller sålt häst.

Men som jag uppfattar en seriös säljare är någon som åtminstonde dyker upp på avtalad tid! Man visar väl bara intresse för hästar som kan kan/vill köpa, det är något befängt som jag hörde att folk skickat efter video på en hopphäst som kostade 100.000 när de i verkligheten var ute efter en promenadhäst för 20.000. Pruta :smirk:? Jag har hört otaliga historier om hur folk bokar tid och sedan inte dyker upp. Ett ställe hörde jag, tog betalt för provridningen (?).

Är man intresserad på riktigt av en häst, ringer man väl och kollar om den verkligen är till belåtenhet och bokar därefter tid. Dessutom kollar man väl efter INNAN man bokar, att man verkligen har pengar/tid/stallplats etc, INNAN man förbereder för köp. För jag har också hört från folk som har köpen färdiga och sedan får köparen problem med lån etc. Man lånar väl pengar INNAN köpet eller gör man det dagen innan man ska köpa hästen :confused:?

Jag tycker nog att det var ganska oförskämt att ringa 2 timmar innan. Begär man så pass mycket av en säljare som inte har material på hemmaplan, får man ha en ganska god ursäkt till att man inte ska dyka upp.

Lycka till med hästförsäljningen!

/Ziri

Tänkte på det där med att åka och kolla på MÅNGA hästar innan man bestämt sig. Det tyder ju mest på att man verkligen vet vad man vill ha och vill hitta en häst som man ska ha kvar i MÅNGA år. Inget fel med det.
Sen det där som någon nämnde om att få hästen beskriven för sig över telefon. Man kanske är lite tveksam över något angående hästen, men om man ändå är i krokarna eller inte har allt för långt att åka kan man ju åka och titta ändå. Man kan ju ha ganska olika uppfattning om en och samma häst som säljare och köpare.
Om säljaren tex tycker att hästen är lite tungriden (Enda exemplet jag kom på nu) betyder ju inte det att köparen tycker samma sak.
Om man dömmer ut en häst över telefon rakt av kan man ju faktiskt missa något bra! Det bästa är ju att titta och provrida själv.
Det är ju en annan sak med gångarter. Antingen har den bra gångarter eller inte. Svårt att ha personliga åsikter där, det är ju inte riktigt en smaksak.

Oxxx skrev:
Antagligen har h*n råkat ut för många s.k. Gratis ridare
jag är en som är ute och letar häst, det är svårt att hitta rätt, jag kan inte tänka mig att köra ex. 10-30 mil eller längre för en gratis ridtimme.. det är en "hyffsat" dyr ridtimme....

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar