Sv: Köpa varmblod
De varmblodstravare som jag och brorsan har/har haft har alla vart ohanterade, inte inkörda eller ridna utan vi har fått börja helt från noll.
Sedan har våde jag och brorsan hjälp till att rida till ett antal travare som gått på banan.
Det är betydligt enklare att rida in och utbilda än att skola om bantravare. Allra värst är att skola om bantravare som har blivit ridna men inte skolade. Det bästa man kan göra där är at ställa av en period och sedan börja om från början.
Det är viktigt att komma ihåg att det tar längre tid att skola om än lära in från början, allting måste repeteras fler gånger för att befästa det nya. Tränare redan tidigt i utbildningen är att föredra, vi har ridit lektioner/träningar med våra redan tidigt i utbildningen just för att det ska bli rätt direkt.
Det krävs kunskap att skola/ skola om en travare till ridhäst. Minst lika mycket som för att rida in en annan häst. Tränare är viktigt! Tålamod är jätteviktigt. Det får ta tid, det SKA ta tid.
Vad menar du med hyfsad dressyrhäst? Att placera sig i LB är inte svårt med en välriden travare som rör sig hyggligt, det finns det säkert flera travare som gör i dagsläget, min egen går utan problem godkända LB, skulle förmodligen ha gått godkända LA också om någon tävlat honom men varken jag eller brorsan är tävlingsintresserade.
Min travare har utvecklat mig som ryttare, han är välriden, lyhörd och börjar bli en bra utbildad häst, vi jobbar fortfarande med att galoppombytena ska flyta dock, mitt fel - inte hans.
Som fälttävlanshäst på hobbynivå tror jag att många travare skulle passa bra. De tänker framåt, är orädda, markvinnande, ofta bra hopphästar som är rädda om benen och bra på att lösa problem om de hamnar fel på hinder.
Viktigast av allt är ändå att välja rätt häst. Långt ifrån alla travare är / har möjlighet att bli bra ridhästar. Allt för många envisas med att rida på travare som har alla förutsättningar emot sig samtidigt som de ylar att travare visst är bra ridhästar...
Kontrollera exteriören. Halsansättning, rygg (både längd och form, för kort rygg är inte heller bra), vinklar i bakdel och bakben, har den fysiska förutsättningar att göra det du tänker be den om? Benställning, vanligt att travare är lite kassa i benställningen.
Kan ärligt säga att jag hade gnisslat tänder om jag skulle köpa häst idag och hade närstuderat Mulles benställning. Aningen X-bent fram det är såpass lite att det inte stör, brorsans förra häst var däremot ordentligt X-bent, inte lämplig som hopphäst... Mulle är både kohasig och krokhasig bak. Dock är han bra i exteriören utöver detta och rör sig bra. Han är en bra ridhäst.Brorsans förra likaså, bra exteriör bortsett benställningen, rörde sig bra, plus för traven men inte fullt lika bra galopp som min.
Brorsans nuvarande travare skulle ingen av oss sälja som ridhäst, hon är övertagen från en kompis och stannar hos oss tills hon ska till himlen. Att sälja henne som ridhäst vore bara elakt. X-bent fram, extremt hjulbent bak, hon vrider och skruvar bakhovarna. Till detta överbyggd, lättfödd och små ynkliga pinneben. Håller inte för normal ridning utan fixar ca 20 - 30 min ett par ggr i veckan, rids korrekt, hade hon ridits ur balans, på bogarna var hon trasig inom några veckor.
Amerikanskstammade hästar har oftare problem med passgång. Och det är inget roligt problem. Man kan få bort passen ur skritt och trav men hästar med passanlag har ofta en sämre, passgångsaktig galopp som är ett evighetsjobb att stärka och träna, blir sällan helt ok heller.
Extremt långt svar. Välj rätt häst och du kommer ha mycket nöje och lära dig massor! Lycka till!