Köpa ut till 17-åring?

För mig räcker det med de kulinariska och sociala positiva effekterna.

Jag skulle iofs säga att även rökning har sådana fördelar, men dels är skadorna av rökning vanligare och värre, dels verkar det vara svårare att röka måttlig än att dricka måttligt. (Jag klarar tex inte att röka en cig i veckan eller så.)
Det räcker helt klart för mig också. Även om jag blir lite kallsvettig när jag tänker på de studier som visar att även en ganska måttlig alkoholkonsumtion höjer cancerrisken.

Cider? Mina föräldrar gav mig möjligen en flaska knastertorrt vitt vin.
Jag fattar inte att så många vuxna dricker sig fulla på cider och alkoläsk. Mina föräldrar har aldrig druckit sådant och jag har nog aldrig druckit cider med alkohol. Jag gissar att mitt val av drycker automatiskt gjorde mig lite mer återhållsam än om man blir kalas på läsk.

Det räcker helt klart för mig också. Även om jag blir lite kallsvettig när jag tänker på de studier som visar att även en ganska måttlig alkoholkonsumtion höjer cancerrisken.
De studierna har jag lyckats missa helt!

Jag bedömer faktiskt rökning som den farligare grejen. Det är mycket mer troligt att en person som har ett någorlunda välfungerande liv i övrigt, får skador av tobak än av alkohol. Själv är jag mycket mer försiktig med tobak av det skälet, och har varit hårdare mot barnen när det gäller tobak.

Jag tänker att det finns mer än en faktor som avgör hur mycket alkohol som ungdomarna får i sig. OCH det handlar om sannolikheter. Sannolikheterna för att din avkomma utvecklar cancer ökar också om hen äter korv men jag misstänker att de flesta inte begränsar korvintaget hos sina barn för man tänker att korsätande är en av många faktorer som till att människor utvecklar cancer.

Det är det jag menar med en nypa salt.
Jag tycker inte att det är jämförbart eftersom att det även är olagligt att köpa ut, det är liksom ingen godtycklig riktlinje.

De studierna har jag lyckats missa helt!

Jag bedömer faktiskt rökning som den farligare grejen. Det är mycket mer troligt att en person som har ett någorlunda välfungerande liv i övrigt, får skador av tobak än av alkohol. Själv är jag mycket mer försiktig med tobak av det skälet, och har varit hårdare mot barnen när det gäller tobak.
Jag har en bekant som är rådgivare på kommunen när det gäller alkoholkonsumtion och han hade ett test som han använde för att avgöra om en person hade ett skadligt bruk av alkohol. Det är ett rätt stort spann mellan det som kanske är ofarligt, och det som är direkt riskfyllt.

Jag tycker inte att det är jämförbart eftersom att det även är olagligt att köpa ut, det är liksom ingen godtycklig riktlinje.
Jag pratar inte om att köpa ut, utan att smaka hemma. Jag har flera gånger skrivit att jag inte är säker på hur jag kommer göra. Det finns t ex en annan förälder också som jag gärna vill vara överens med.

Dels så tror jag att de vuxna som dricker måttliga mängder alkohol är lyckligare än de som inte dricker alls. Eller tror och tror. Det finns forskning som stöder mitt påstående, artiklar som jag faktiskt HAR läst.

Dels så är det så min familj fungerar. Jag kommer från en kockfamilj, mat och vin är en central del i vårt umgänge. Om ungen växer upp och föredrar ”tacos” och coca cola framför nämnda ostron med bubbel så kommer jag faktiskt att bli lite ledsen.

Jag har alltså inte som mål att uppfostra en nykterist utan en som kan njuta av alkohol i lagom mängd.
Så du tänker lära barnet att uppskatta alkoholhaltiga drycker för att du tror hen kommer bli lyckligare då?
Om ditt barn skulle välja att avstå alkohol (bli nykterist?) så skulle det vara lite av ett nederlag?

Wow. Så himla obegripligt. Och det liksom bara osar förakt.

Personligen så tror jag att dessa barn lka gärna kan bli de som dricker mest. Men folk får ju ta vilka chanser de vill med egna ungar.

Dels så tror jag att de vuxna som dricker måttliga mängder alkohol är lyckligare än de som inte dricker alls. Eller tror och tror. Det finns forskning som stöder mitt påstående, artiklar som jag faktiskt HAR läst.
Men är det ett orsaksamband, eller bara samvariation?
Jag tror mycket på det senare att t.ex. vilket socialt umgänge en har är det som påverkar både lyckan och drickandet. Om det inte finns belägg i studierna för att det verkligen är alkoholen som orsakar lyckan?

Så du tänker lära barnet att uppskatta alkoholhaltiga drycker för att du tror hen kommer bli lyckligare då?
Om ditt barn skulle välja att avstå alkohol (bli nykterist?) så skulle det vara lite av ett nederlag?

Wow. Så himla obegripligt. Och det liksom bara osar förakt.

Personligen så tror jag att dessa barn lka gärna kan bli de som dricker mest. Men folk får ju ta vilka chanser de vill med egna ungar.
Jag förstår inte. Vad menar du med att det osar av förakt? Förakt mot vad/vem?

Dels så är det så min familj fungerar. Jag kommer från en kockfamilj, mat och vin är en central del i vårt umgänge. Om ungen växer upp och föredrar ”tacos” och coca cola framför nämnda ostron med bubbel så kommer jag faktiskt att bli lite ledsen.

Jag har alltså inte som mål att uppfostra en nykterist utan en som kan njuta av alkohol i lagom mängd.
Har också en del kockar "i familjen" och jag kan aldrig tänka mig att någon av dessa någonsin skulle peppa någon till att dricka vin i stället för cola. Där kommer orden "läsk finns där, vin har vi här och öl står där", alla alternativ kommer fram på borden, trots att mat är ett sätt att umgås. De väljer vad de vill dricka, jag väljer vad jag vill dricka och jag har aldrig varit med om konstiga blickar av det (tack och lov :D ).

Har också en del kockar "i familjen" och jag kan aldrig tänka mig att någon av dessa någonsin skulle peppa någon till att dricka vin i stället för cola. Där kommer orden "läsk finns där, vin har vi här och öl står där", alla alternativ kommer fram på borden, trots att mat är ett sätt att umgås. De väljer vad de vill dricka, jag väljer vad jag vill dricka och jag har aldrig varit med om konstiga blickar av det (tack och lov :D ).

Dessutom finns idag en myriad av alkoholfria drycker förutom läsk () som är minst lika bra eller bättre än ett glas rött/vitt.

Så är det säkert. Jackie Arklöv tycker nog inte brottsbalkens skrift kring våld är något att förmedla till barnen heller.

Jag tycker att gemensam lagstiftning och respekt för den processen som en av demokratins hörnstenar är viktig att förmedla.

Observera att jag skrev förhålla sig till, inte lyda blint.

Precis, så imorgon ska vi planera bankrån ihop, som en kul familjeaktivitet.

Så är det säkert. Jackie Arklöv tycker nog inte brottsbalkens skrift kring våld är något att förmedla till barnen heller.

Jag tycker att gemensam lagstiftning och respekt för den processen som en av demokratins hörnstenar är viktig att förmedla.

Observera att jag skrev förhålla sig till, inte lyda blint.
Nu tar du väl i, ändå.

Men visst: jag tycker nog inte att det starkaste argumentet mot våld och mord är att det är förbjudet

Dessutom finns idag en myriad av alkoholfria drycker förutom läsk () som är minst lika bra eller bättre än ett glas rött/vitt.

Det har vi olika åsikter om. Öl, ja men vin... alkoholfritt vin är enligt mig odrickbart.
Jag anser det finns viktigare saker att bråka med tonåringar om än nåt glas vin eller två. Men det är väl för att det fungerar väl i min familj än så länge, det ser så olika ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka