Köpa ut till 17-åring?

Jag pratar inte om att köpa ut, utan att smaka hemma. Jag har flera gånger skrivit att jag inte är säker på hur jag kommer göra. Det finns t ex en annan förälder också som jag gärna vill vara överens med.
Jag försökte få dig att inse att det finns en rad goda skäl att lita på forskningen, vi vet helt enkelt att uppmuntran till att smaka alkohol oftast stjälper mer än hjälper.

Jag har fö aldrig förstått varför det jämt ska proklameras att man minsann aldrig dricker för att bli berusad, att man minsann bara tar ett glas vin till maten, bara dricker dyra/fina drycker etc.

Jag dricker allt från billig cider till dyrare bubbel - ibland för att bli berusad och ibland bara lite för att det är gott. (Och ibland är jag inte sugen alls på alkoholhaltiga drycker). Jag ser alltihopa som ett sätt att förhöja min livskvalitet liksom.

Jag har fö aldrig förstått varför det jämt ska proklameras att man minsann aldrig dricker för att bli berusad, att man minsann bara tar ett glas vin till maten, bara dricker dyra/fina drycker etc.

Jag dricker allt från billig cider till dyrare bubbel - ibland för att bli berusad och ibland bara lite för att det är gott. (Och ibland är jag inte sugen alls på alkoholhaltiga drycker). Jag ser alltihopa som ett sätt att förhöja min livskvalitet liksom.

Nja, det är väl så, kanske, att "ett glas vin till maten" har blivit ett slags uttryck för måttlighetsdrickande, att man inte går in för att supa sig redlöst berusad utan dricker i måttliga mängder för att det är gott. Skall jag analysera mitt eget alkoholdrickande så kan nog "ett glas vin till maten" lika gärna betyda "ett glas rosé på balkongen en sommareftermiddag helt utan något att äta till". Men det jag dricker, det dricker jag för att det är gott - smakar det inte gott så låter jag bli! Och i min värld är det lite blandat vad som är gott - fin champagne eller billig rosé kan vara jättegott, precis som fin Bordeaux och tjusigt IPA-öl oftast inte är det i min smak.... :D

Men jag inser också att det är olika för olika människor. Pratade vid något tillfälle med min svägerska om detta, och hon blev JÄTTEFÖRVÅNAD när jag sa att jag egentligen inte gillar känslan av att vara berusad, utan dricker just för att jag tycker att det smakar gott. För henne var berusningen det viktiga, och smaken sekundär, det som begränsade hennes intag var att hon inte gillade att vara bakfull dagen efter... Och då pratar vi INTE om någon med alkoholproblem, utan en "normalkonsument" (dock med högre konsumtion än jag, då, som slutar dricka när jag börjar känna mig berusad).

För mig är det här inte en svartvit fråga. Jag började "festa" som 15-åring, och jag fick cider utköpt. Vill minnas att det var typ 4-5 stycken per kväll, och jag höll mig oftast till det. Har alltid haft respekt för alkohol, och för mig fungerade det bra. Jag hade aldrig kontakt med någon som langade fulsprit, och tyckte att det var skönt att "slippa". Blev aldrig för full på de där ciderflaskorna. Sen minns jag att jag såklart smakade på andras också ibland, men fick aldrig någon snedfylla när jag var under 18. Eller jo en gång när en kille skulle ge mig ett glas vatten men istället gav mig ett glas ren sprit :angel:
.

fast 4-5 starkcider är en rätt ansenlig mängd för en 15åring. Jag hade blivit salongs på det även idag.

Jag är förvånad över folks övertro på sina tonåringar, att de resonerar klokt och bra oavsett situation.

Mina föräldrar har alltid haft ett måttligt drickande, jag har sällan sett dem berusade. Däremot har de gärna tagit ett glas vin/öl till maten, en snaps till sillen osv. Vi har fått smaka en mun vin/öl om vi frågat, men inte fått egna glas. Vi har alltid kunnat ringa dem om det varit något, vilket vi också gjort. De köpte ut till både mig och min bror när vi fyllt 18.
Jag gick på naturbruksgymnasium (internat) och tillgången på fulsprit och fulöl var stor, flera av de äldre killarna brände eget. Vi festade nog rätt mycket för den åldern, vilket har gjort att jag i mina unga 20-år varit rätt mätt på festande.
Jag tycker att de hanterade det bra, och siktar nog på att göra likadant med mina egna barn i framtiden. Kanske kommer tänka en vända extra om de vill börja på internat dock :D

fast 4-5 starkcider är en rätt ansenlig mängd för en 15åring. Jag hade blivit salongs på det även idag.

Jag är förvånad över folks övertro på sina tonåringar, att de resonerar klokt och bra oavsett situation.

4-5 cider från systemet till en 15-åring är jättemycket!

Jag hade aldrig köpt ut till en 15-åring. En 15-åring hade på sin höjd fått smaka ett halvt glas cider hemma vid middagen om vi vuxna drack. Men inte ens chans att en 15-åring hade fått mer än så av mig.

Att mitt barn festar ser jag inte som ett stort OMG!! Snarare tvärtom är jag glad om han har en vänskapskrets och får känna på "att vara ung". Festa är kul! om det inte går överstyr såklart.

Jag hoppas däremot sätta lite gränser i honom, typ hoppa inte från tak, rök inte heroin. Och ring alltid mamma när det skiter sig.

Mina föräldrar har alltid haft ett måttligt drickande, jag har sällan sett dem berusade. Däremot har de gärna tagit ett glas vin/öl till maten, en snaps till sillen osv. Vi har fått smaka en mun vin/öl om vi frågat, men inte fått egna glas. Vi har alltid kunnat ringa dem om det varit något, vilket vi också gjort. De köpte ut till både mig och min bror när vi fyllt 18.
Jag gick på naturbruksgymnasium (internat) och tillgången på fulsprit och fulöl var stor, flera av de äldre killarna brände eget. Vi festade nog rätt mycket för den åldern, vilket har gjort att jag i mina unga 20-år varit rätt mätt på festande.
Jag tycker att de hanterade det bra, och siktar nog på att göra likadant med mina egna barn i framtiden. Kanske kommer tänka en vända extra om de vill börja på internat dock :D

Jag var alltid fascinerad över de som gick på lantbruksskolan för typ tredje generationen :D Det var där jag hade min första fylla och det var då mamma köpte ut åt mig :p

Att mitt barn festar ser jag inte som ett stort OMG!! Snarare tvärtom är jag glad om han har en vänskapskrets och får känna på "att vara ung". Festa är kul! om det inte går överstyr såklart.

Jag hoppas däremot sätta lite gränser i honom, typ hoppa inte från tak, rök inte heroin. Och ring alltid mamma när det skiter sig.

Jag undrar bara:
Varför är alkohol och berusning en "given" del av "att vara ung"?

Gillar inte att känna mig berusad, nej.

Det snackas oerhört mycket om att man själv ska dricka ansvarsfullt men det där med att respektera andras val är i mina ögon en lika viktig aspekt och fastän jag numera är vuxen så händer det fortfarande att (vuxna!) människor försöker pracka på mig alkohol. Jag är så förbaskat trött på det att jag brukar skylla på att jag kör bil - det ses konstigt nog som en mer legitim anledning än att jag helt enkelt inte tycker om smaken.
Så vanligt!

Jag tackade nej till drink hos vän för ett tag sedan, bad om alkoholfritt alternativ. Fick glaset, smuttar och känner att jovisst var det en del vodka i... "Oj, jag tror jag fick fel, det är sprit i den här!" "Äh, bara lite ju!" svarar värden och tycker att jag är otacksam som inte vill ha.

Men att sumpa alla sorters vin för den? Det blir ju en rätt drastisk inskränkning.
Det beror väl på hur ofta man dricker vin? Jag tycker det är gott med ett kraftigt rödvin, men dricker ändå kanske 1-2 halvflaskor om året. Det skulle inte vara en enorm uppoffring att byta det mot blåbärsjuice (eller vad det nu var ni pratade om).

Jag har aldrig druckit så mycket på en kväll, misstänker att jag varit askalas på det. Blir bra lullig på ett litet glas vin efter maten och kan tom känna av en liten burk folköl :o Så mycket alkohol till en 15-åring låter helt galet!

Fast då duger inte argumentet att alkoholfritt inte smakar lika gott till maten. För då är det mest alkoholen man vill åt och det är väl OK, även om det för mig är något främmande - att man vill få i sig alkohol oavsett vad det smakar. Friheten och riskerna är liksom större med alkoholfritt, så det avgör ofta till dess fördel. Men det kanske mest är vi lantisar som tänker så.

Det måste inte varit givet men jag ser det inte som en katastrof att mitt barn testar det som tonåring. Jag har haft väldigt kul på fyllan och nej, nykter är inte lika kul.

Jag vill säga att nykter är inte lika kul, därför att det helt enkelt inte är roligt med kraftigt berusade personer som sällskap. Jag har inget som helst utbyte av medmänniskor som är kraftigt neddrogade och lämnar alltid sådana tillställningar tidigt, där det barkar åt det hållet. Har lidit tillräckligt av skiten som ungdom och en full 45-åring är inte "roligare" än en full 15-åring.

Det är nog det enda som är tristare (och mer tragiskt) än att titta på när färg torkar.

Däremot kan man ju göra annat när man är hyfsat nykter, i hyfsat nyktert sällskap, som är så in i norden roligt och tillfredsställande så det vinner alltid över fyllefest.

Det finns många nivåer mellan nykter och fyllefest. :)
Exakt! De flesta människor som inte har missbruksproblem blir gladare, lättsinnigare och roligare att prata med efter ett eller ett par glas vin/ en eller två öl/ en eller två drinkar. Och det är inte bara smaken av den alkoholhaltiga drycken som ger den effekten. Även när jag är helnykter trivs jag bättre och har roligare i ett sällskap som tagit de där två glasen.

Jag försökte få dig att inse att det finns en rad goda skäl att lita på forskningen, vi vet helt enkelt att uppmuntran till att smaka alkohol oftast stjälper mer än hjälper.
Så du tycker att den är nyanserad och tar hänsyn till individernas skilda förutsättningar? Och hjälper vad?

Jag försöker från mitt håll belysa att det är inte svartvitt. Det går inte att leva riskfritt och det går inte att undvika cancerogener via kosten. Man får titta på riskerna och väga fördelar mot risker. Jag väljer t ex ekologiskt vin i så stor utsträckning som möjligt, och kommer under inga omständigheter att uppmuntra mitt barn att dricka alkoläsk ens när han är myndig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning