Köpa ut till 17-åring?

Jodå, jag tror nog visst att det lönar sig att läsa själv om man har någon liten utbildning i hur man läser vetenskapliga artiklar. Vilket nog rätt många här har. Nu var det så att jag ställde en fråga till de som faktiskt är insatta OM man har korrigerat för andra faktorer eller om alla klumpas ihop. Det är inte relevant ur ett folkhälsoperspektiv, men för mig är det intressant att veta exakt vilka faktorer som ökar sannolikheten för att tonåringen ska dricka mer. Så mycket förstår jag nämligen, att det är inte en fråga om likhetstecken på individnivå.

Jag är inte helt förtjust i att du talar om mina motiv för mig. För mig handlar inte alls ifrågasättandet om att jag vill köpa ut, det kommer jag förmodligen inte att göra. Utan om att jag tycker att bilden är för onyanserad. Ungefär som med samsovningen.

De två faktorer som ökar sannolikheten mest för att ungdomar dricker mer är i flera forskningsrapporter föräldrars förhållningssätt samt kompisars bruk.

Är det svar på din fråga eller har jag missuppfattat?

Är det inte umgänget i sig som är det väsentliga? För mig känns det helt absurt att någon skulle bli ledsen om hens barn föredrar läsk framför alkohol. Eller kan er familj inte umgås utan vin till maten?
Nu tänker jag att mitt barn är vuxet vid det här laget. Och nej jag kommer inte tvinga mitt barn att dricka alkohol. Jag vill att han har lite kunskap om vin, men väljer han att inte dricka vin eller inte dricka alls så är det givetvis okej. Jag äter som sagt inte heller kött, men tycker att det är bra att jag har förmågan att tillaga kött och att olika styckningsdetaljer ska tillagas på olika vis.

Men coca cola till mat blir inte bra. Varför inte dricka vatten då? Vatten är aldrig fel. Coca cola kan man dricka till chips eller något om man väldigt gärna vill ha det.

Men coca cola till mat blir inte bra. Varför inte dricka vatten då? Vatten är aldrig fel. Coca cola kan man dricka till chips eller något om man väldigt gärna vill ha det.

Men vadå "cola till mat blir inte bra"? Vem är det som bestämmer vad som blir bra och inte?
Blir så trött på mat- och alkoholsnobberi. Jag bryr mig inte ett dugg om vad du eller nån annan äter eller dricker, men när man uttrycker sig nedlåtande om andras val blir jag så sjukt provocerad.

Jag kommer alltid tycka att vegoburgare och köpt klyftpotatis med cola till slår ostron och dyrt vin, alla dagar i veckan. Men jag ser inte ner på de som väljer ostron och dyrt vin, bara för att JAG tycker det är äckligt. Lika lite som jag tycker att mina preferenser är "mindre fina" eller "mindre bra", för att någon slags matsnobberi-norm säger att det är så.

(Btw så får den här urspårningen mig att tänka på en tråd jag läste på FL häromdagen, om att äta korv med bröd till middag, helt absurt hur starka åsikter folk kan ha om andras matvanor alltså!)

Men vadå "cola till mat blir inte bra"? Vem är det som bestämmer vad som blir bra och inte?
Blir så trött på mat- och alkoholsnobberi. Jag bryr mig inte ett dugg om vad du eller nån annan äter eller dricker, men när man uttrycker sig nedlåtande om andras val blir jag så sjukt provocerad.

Jag kommer alltid tycka att vegoburgare och köpt klyftpotatis med cola till slår ostron och dyrt vin, alla dagar i veckan. Men jag ser inte ner på de som väljer ostron och dyrt vin, bara för att JAG tycker det är äckligt. Lika lite som jag tycker att mina preferenser är "mindre fina" eller "mindre bra", för att någon slags matsnobberi-norm säger att det är så.

(Btw så får den här urspårningen mig att tänka på en tråd jag läste på FL häromdagen, om att äta korv med bröd till middag, helt absurt hur starka åsikter folk kan ha om andras matvanor alltså!)
Men varför tar du åt dig? @Milosari pratar om kulturella normer hen gärna vill föra över till sina barn. Det är väl inget problem för dig?

Vi vill väl alla ge våra barn tillgång till sådant som vi själva har glädje av, och dela det med dem.

Jag pratar fortfarande om MIN familj och MITT barn. Vad du gör rör mig inte ryggen. Vi har helt enkelt olika matkultur och det är okej men problematiskt om vi ska umgås i ett sammanhang där maten har en central roll.

Tja, hur mycket påverkar 2-4 månader utveckligen?
-Från o med 18 årsdagen får du gå på krogen o supa.
-Men nu min lille unge är du bara 17 år 8 månader och 29 dagar så det går absolut inte.
-... om 3 timmar går det bra för då fyller du 18.

Ja, så där är det ju med absoluta gränser. Myndighetsåldern är en sådan. En av mina bästa kompisar i ungdomen fyllde 18 år dagen efter ett riksdagsval. Och då fick hon inte rösta. Vad är det konstiga med det?

Ja, så där är det ju med absoluta gränser. Myndighetsåldern är en sådan. En av mina bästa kompisar i ungdomen fyllde 18 år dagen efter ett riksdagsval. Och då fick hon inte rösta. Vad är det konstiga med det?
Vetefan om jag sa något om konstigt? Såg du nåt?

Den senaste forskningen visar inte på några positiva effekter, se t ex systembolagets hemsida (fattar inte hur man copy pastar med mobilen).
För mig räcker det med de kulinariska och sociala positiva effekterna.

Jag skulle iofs säga att även rökning har sådana fördelar, men dels är skadorna av rökning vanligare och värre, dels verkar det vara svårare att röka måttlig än att dricka måttligt. (Jag klarar tex inte att röka en cig i veckan eller så.)

Personligen så föredrar jag lätt cola före vin till vilken mat som helst och då kan man ju kanske tycka att jag som a la carte-kock borde vara mer mat och dryck-snobbig :D

Dricker sällan något alkoholhaltigt och ännu mer sällan vin och då i väldigt sparsam mängd.

Min pappa skulle nog skruva lite obekvämt på sig i sin grav om han visste hur utför det gått för hans dotters smaklökar :angel: Inte just med drycken kanske då han var alkoholist så det var lite "allt eller inget" där (mest inget, iallafall när jag var med) men apropå matsnobberi och sådär.
Fast han var duktig på att laga mat, det var han :up: Hade han varit kvar i mitt liv längre hade jag kanske till och med kunnat behärska starkare smaker än santa marias milda tacosås :D

Artikeln jag länkade till är inte ens ett år gammal. Hur ny är den senaste forskningen?

Studierna på systembolagets hemsida är från 2014 och 2015 och behandlar främst hjärt-och kärlsjukdomar, diabetes och demens där man inte kunnat hitta några positiva effekter utan tvärtom negativa effekter i många fall.
Den du länkade till handlar endast om alkohol och endorfinhöjning vad jag förstår. Jag vet inte vad du tänkte på för andra positiva effekter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka