Köpa tillbaka häst man en gång sålt.

Sv: Köpa tillbaka häst man en gång sålt.

Oj...det blev felskrivning där.... Menade självklart att det inte skulle stå under övrigt! :o

Visst kan du skriva in i ett säljkontrakt att du har återköpsrätt, men köparen har ingen juridisk skyldighet att följa det.
Så vill köparen sälja till vem som helst utan att ens kontakta dig så har h*n rätt till det. Många ggr har detta kommit upp i "fråga jurister" och sådant.

Men oftast så går ju köparen med på det ändå för den anser den ska vara juste, så fel är det ju inte att skriva in det i kontraktet.

Visst kan du skriva in i ett säljkontrakt att du har återköpsrätt, men köparen har ingen juridisk skyldighet att följa det.
Så vill köparen sälja till vem som helst utan att ens kontakta dig så har h*n rätt till det. Många ggr har detta kommit upp i "fråga jurister" och sådant.

Men oftast så går ju köparen med på det ändå för den anser den ska vara juste, så fel är det ju inte att skriva in det i kontraktet.

Ett avtal är alltid bindande, men tyvärr missar man oftast att skriva in en påföljd om VAD som ska ske om kontraktet inte följs, och därför är de avtalen nästintill verkningslösa.

Ett undertecknat avtal är inte alls alltid juridiskt bindande. Det där är jag säker på att du fattat fel. Det beror på vad som skrivits. Att skriva in en återköpsrätt vid ev. försäljning gäller definitivt inte, det hjälper inte att man skriver in en påföljd som att dom får betala 30% av förs.summan annars, det behöver dom inte alls göra som jag fattat det. Är hästen såld övergår alla rättigheter på den nya ägaren. Det går ej att ställa krav på nya ägare om man sålt sin häst till 100 %. Då gör den nya ägaren som den vill. Om man däremot säljer en eller flera delar av hästen (ekonomiskt och kvarstår som delägare) blir det en annan sak.

Enligt de jag frågat så gäller det...:confused: (har bl.a. visat avtalet för en juridiklärare (högskolenivå), som ansåg det vara bindande.)

Ska se om jag kan kolla upp det...

Ett undertecknat avtal är väl snarare alltid juridiskt bindande? Annars skulle väl alla sorter av köpesavtal oavsett om det gällde bil, häst eller båt vara verkningslösa? Eller? :confused:

Till TS:
Eftersom försäljningen redan är genomförd så kan du endast skriva med det som ett önskemål och inte ett krav. Det skulle du i så fall gjort från början som båda parter var överens om, annars skulle man ju kunna komma med tillägg hipp som happ. Prata även med köparna om det här och se vad de säger.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, är det därför sådana avtal i kontraktet oftast är värdelösa. Visste att det var så men inte varför.

Men just när det gäller kontrakt och avtal har jag av egen (sur...) erfarenhet lärt mig att trots att man skrivit solklart, så är det inte säkert att kontraktet gäller ÄNDÅ om ena parten bestämt sig för att ljuga. Jag hamnade i en härva där en person jag hade ett skriftligt avtal med ljög och sa att hon inte behövde betala mig pengarna, för vi hade även ett muntligt avtal vilket var en ren lögn.
Men lagmannen som hade "förhöret" ansåg då att det fanns rimligt tvivel eller hur man säger, så det hade blivit rättegång om jag fortsatt kräva pengarna i fråga.
Ruggig upptäckt! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023