Re: Köpa & sköta fångponny?
Eftersom du inte har någon erfarenhet av fång så köp inte till dig problem.
Som en del säger så upplevs det inte som ett problem, det tycker inte jag heller, MEN det krävs stort tänkande kunskap och kännedom för att minimera risken eller se OM ett nytt anfall är på G.
Det handlar inte bara om bete. En fånghäst KAN gå på vanligt bete om man är uppmärksam och kan sin sak. Sedan finns det ju en hel uppsjö av olika fång. Vilken fång är det till att börja med. Vid foderfång handlar det om att man skall veta exakt vad man stoppar i sin häst, hur man skall göra foderförändringar hur man kan skydda magen, veta hur hästens kropp reagerar, ha en träning som är anpassad till foderstaten, för man kan inte svälta en fånghäst. Ha koll på hästens signaler som kan vara lite olika allt från stel i kruppan till halt, vilka åtgärder är bäst för just den hästen m.m.
Är man väl insatt i allt detta och lite till så är det inga problem att ha en fånghäst, men varför köpa till sig problem när de ändå kan komma.
Tackade nej till en underbar häst som äntligen kunde blivit min, men efter att ha haft fånghäst i fyra år så backade jag när jag fick reda på att även denna häst haft det tidigare. Det är inte värt all energi som går åt till att behöva vara så uppmärksam på signalerna. Problem av ett eller annat slag får man förr eller senare ändå.
Om du absolut måste ha denna häst så köp den inte innan du vet vilken fång, när det kom och varför och läs ALLT du kan komma över gällande fång både svenska och utlänsk litteratur genom att söka på nätet, kanske bättre för hästen att komma till en ägare som älskar den och som vill sätta sig in i problemet än att komma till en som inte bryr sig att inskaffa kunskap.
Fång på svenska och Laminitis på engelska.
MVH/