Köpa/sälja osedd?

Piruette

Trådstartare
vad tycker ni om att köpa lr sälja häst osedd?
där varken säljare lr köpare eg vet vem den andre är annat än på telefon?

har ni egna erfarenheter åt något håll?

kude vara lite inressant o veta...:bump:

Sv: Köpa/sälja osedd?

Hej där!
När vi köpte vår ungponny, 3-årig ridponny, köpte vi henne osedd. Ägarna körde upp och lämnade henne hos oss utan att vi hade gjort mer än pratat med ägarna och sett bilder.

Jag gillar egentligen inte alls detta sätt att köpa häst, även om det blev väldigt bra nu. Tror iofs att det är en smula "säkrare" med en unghäst, eftersom man formar den själv på ett annat sätt. Dock är det ju fortfarande läskigt - man vet ju inte alls vad som kommer hem... :grin:

Det är alltid en chansning när man köper eller säljer häst, sedd eller osedd. Hur trevlig och rätt köparen eller säljaren än verkar så kan det ju i alla fall bli fel.
Jag köpte mitt varmblod osedd. Men där är det lite annat på det sättet att det var försäljning (snabbt) eller slakt. Och travverksamhet är lite annat än vanlig hobbyridning. Jag hörde mig för och kollade starter och strykningar på STC. Säljaren nämnde alla dessa och varför hästen blivit struken vid den och den starten. Hymlade inte med att hästen varit halt och vad hältan bestod i. Vi kom överens om att hästen skulle komma till mig på prov, om det inte funkade skulle vi sälja vidare från mig. Jag älskar lite knepiga hästar, så även om hästen varit problemhäst så var jag ganska säker på att jag skulle behålla henne ändå, och hästen var inte tänkt att i första hand bli någon tävlingshäst utan mest ut i skogen och träna på hemmaplan.
Nu gick allt jättebra och jag älskar verkligen min lilla tjej, och hon verkar nöjd med mig också, men att köpa osedd rekommenderar jag ändå inte.

Det skulle aldrig falla mig in att vare sig köpa eller sälja en häst osedd. Det är så mycket kemi som skall stämma mellan köpare och häst och gärna mellan köpare och säljare också (men det ser jag mer som en bonus).

Jag har köpt häst osedd två gånger pga stort avstånd. Har medicinska problem med att resa för långt. Första gången slutade i tingsrätten med hästen, andra gången blev bättre än förväntat. Hästen var så mycket mer än säljaren sagt.
Naturligtvis är det alltid bäst att träffa hästen för stämmer inte kemin mellan häst och människa har man ju inga grunder att bygga vidare på.
/Sessiagh

Skulle ALDRIG sälja en häst utan att ha träffat köparen, inte under några som helst omständigheter... Man kan bli lurad så det räcker även öga mot öga med spekulanter, vilket jag vet av egen erfarenhet tyvärr, (sålde en häst till helt fel person, sådana som h*n ska inte ha häst alls!!)

Samma sak när jag köper, vill bilda mig en uppfattning om hur hästen är irl, hur den har blivit hanterad osv, och sådant märker man mkt bättre på plats.

Jag köpte min häst "osedd" från Spanien. Hade fått bilder och film på honom och bestämde mig utefter det. Köpte dock genom en välkänd förmedlare.

Jag är mer än nöjd med vad jag fick hem, det kunde bara inte blivit bättre :love:

Jag köpte ju min genom en välkänd förmedlare som det finns bra referenser på. Jag personligen hade inte velat köpa osett genom okänd privatperson.

Däremot skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att sälja till någon som inte kommit och tittat.

jag har köpt osedd flera ggr.

har aldrig sålt osedd dock.

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

De sista hästarna jag har köpt har jag köpt osedda. Det handlar då om avelsston där jag istället kunna kolla upp saker från tidigare bedömningar och avkommor.

Men tidigare har också köpt hästar osedda. Men det hänger väldigt mycket i vilken prisklass man är och hur många andra spekulanter det finns. Ibland får man vara snabb om man ska kunna göra fynd.

köpte min ungponny osedd som 2-åring. Det var sjukt nervöst när vi åkte för att hämta henne men oj vad bra det blev! Men skulle nog inte våga köpa häst osedd nån mer gång, då det lika gärna kan bli fel ju. Och absolut inte en äldre häst som är inriden.

både och. jag har krävt bilder och oftast skickat bild + film

Jag har faktiskt mer eller mindre köpt ja.. många hästar osedda just nu.
första va ett sto. ägarna ja verade super osv, men hör nu inte av dem längre o kan inte få dem att skicka in ägarbytet!
andra gången var en hingst. ägaren där är helt underbar. skall hämta hem honom i helgen och vi har bra kontakt redan nu.

tredje gången ja köpte jag o en kompis en häst tillsammans som hon har. den åkte de o hämtade. på ett stort stuteri så de va inte direkt ngt personligt där utan hästen skänktes bort.

Sista gången för min del är ja en valack på snart 6 år. Ägarna körde hit honom och jag är såååååååååå kär i denna häst! Ägarna är även här helt underbara.

Så första är åt skogen tredje är ja som sagt stort stuteri så verkade inte bry sig så mycket :(
Men de andra två!!
Skulle dock ALDRIG våga sälja osett. OAvsett vad de är för en häst.

Jag gick in på google, sökte på "Showjumping horses for sale" och hamnade på en hemsida från tjeckien. Jag la ner en förmögenhet på unghingsten som jag sett uppsuttet på 2 bilder samt på en film där han sprang lös i ett ridhus. Det var den bästa hästen jag någonsin suttit på och även nu, 2 år senare, får jag kommentarer som "jag får verkligen gratulera till ett lyckat köp". Min postorderhäst från östeuropa. Man kan oftast göra en hyfsad analys av hur hästen är att rida bara genom att studera den på bild & film. Sen beror det ju på vad man är ute efter och hur stora möjligheter man har att forma hästen.

Det beror ju också på vilka förväntningar man har på den blivande hästen och vilken ambitionsnivå man ligger på , samt även vilken prisklass man är beredd att lägga sig på. Jag som Uppfödare och tävlingsryttare, skulle aldrig köpa en häst osedd, inte ens ett föl! Jag skulle heller aldrig sälja en häst till någon som jag inte sett, träffat eller pratat med, om det inte var en förmedlingsaffär utomlands för väldigt mkt pengar, där förmedlaren är känd och etablerad

Jo självklart, men det jag förväntade mig i det fallet var precis det jag fick hem. Jo, prisklassen spelar stor roll men den berättar även en hel del om vad man får hem för något. Ted Nätterqvist gratulerade mig säkert 5 gånger inom loppet av en helg, helt omedveten om priset. Något jag har mindre förståelse för är hur människor kan lägga ner 25' på en häst medan de köper en hästtransport för dubbla summan. Men man prioriterar väl olika. Varför skulle du inte köpa en häst utan att ha suttit på den? Jag menar, ett föl kan du ju ändå inte sitta på innan?:)

Vart har jag skrivit att jag inte skulle köpa en häst utan att jag suttit på den? Om jag köper ett föl så köper jag enbart på stammen och hur den ser ut och hur den rör sig, tror nog att alla vet att dom inte är ridbara i den åldern:grin:

Ett föl skulle jag kunna tänka mig köpa osedd för den kan man ju förhoppningsvis forma själv. Men en äldre ponny/häst tro jag inte att jag skulle våga,det är så mycket som ska stämma emellan människa och häst. Sen vet man ju inget om hästen bakgrund - sjukdomar mm;)

Min man och jag fick ett treårigt kallblodstravarsto hösten 2006. Det enda vi hade sett av henne var ett foto och en tvåminuters videosnutt där hon reds i skritt och trav.
Vi tog hem henne, och vi föll direkt. Hon är en riktig gräddbakelse :) men det tog några månader innan vi fick henne att se människor, i början gick hon över oss.
Nu är hon fem, har växt till sig ordentligt och längtar efter att få bli ridhäst :cool:

Immer

Nej, det jag menade var att den markanta skillnaden mellan att se en häst på film och att se den i verkligheten innan eventuellt köp är oftast att man provrider. Eftersom, som du just skrev, man inte kan sitta på dem i den tidiga åldern så var jag nyfiken på varför det inte gick lika bra att titta på en film? Varför den överlägsna tonen förresten? Jag är inte ute efter att gräla, är bara nyfiken..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
751
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV