Köpa sadel till medryttarhäst

T

Toxic

Är medryttare på en travare, han är byggd mer som en ridhäst eftersom han är mer riden än körd, dock inte så som tex ett halvblod..

Ägaren har en vanlig allroundsadel till honom, men jag tycker att den känns lite liten i sitsen, jag är dock normalbygd, men det känns som att jag sitter för mkt på bakvalvet..
Funderar på att köpa en egen sadel till hästen, men jag vet inte vilken..
Har ridit i flera olika sadlar; engelsk, western, bomlös och hector.
Är förtrjust i bomlösa, men tycker att jag får fel sits i dem.. hamnar i bakåtlutning och drar därmed upp knäna..
Har kollat mkt på Australian stocksaddle och sett flera trådar om sådana här, men jag tror den kan vara för står och tung för en travare?
Sen funderar jag på hectorsadel som jag vet fungerar bra på travare.. red en unghäst med en hectorsadel vilket fungerade utmärkt!
Westernsadar är ju bara så underbara, men mkt dyrare som jag förstått det hela....

Min fundering. Är det värt att lägga utt flera tusen på en sadel till en häst som inte är min (man borde ju visserligen kunna använda den på anda hästar, tänker någon gång i framtiden köpa mig en egen ridtravare) och vilken sadel kan tänkas passa bäst?
Rider mest långa uteritter, men även lite dressyr och något enstaka hinder då och då (kan ju helt enkelt använda allroundsadeln då).

Någon med tips/råd?

Sv: Köpa sadel till medryttarhäst

Jag skulle aldrig lägga ut pengar på en sadel till en häst som inte är ens egen.
Iallafall inte om man bara är skötare/medryttare på den.
Oki om man har hästen på foder

Men nåväl om man nu vill lägga pengar på en sadel till sin medryttarhäst så skulle jag köpa en prestige

westernsadel hade jag inte köpt.
dom är svårsålda sen.
(har själv haft 2 westernsadlar)

allround hade jag ej köpt.

hade i så fall köpt antingen en hopp eller dressyrsadel.
beroende på vad som passar hästen.

Mjo.. är inte helt säker på om jag vill spendera de pegarna heller... men man kan ju alltid sälja sadeln om man slutar rida den hästen.
Dessutom så känns det inte så superskoj att rida med en sadel som man inte trivs med eller tycker är obekväm..

Ta ut en utprovare som hjälper dig hitta en bra sadel, sedan kan du isf hitta en begagnad.
Jag hade dock inte köpt en sadel till en medryttarhäst....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 611
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 719
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar