Köpa sadel, hur gör ni?

eliis

Trådstartare
Nu vill jag veta hur ni på buke gör när ni köper sadel. En massa frågor, men jag vill ha reda på allting. :bump:

Har nämligen en häst på foder som behöver en ny sadel. Jag och den andra fodervärden har inte råd med värsta nya märkessadeln, men vill ha kvalitet och något som passar bra. Hon är ganska omusklad nu, och kommer förmodligen bredda sig rejält.

Vill ni helst ha en ny eller "räcker" en begagnad?

Vad är erat maxpris, för ny resp. begagnad?

Provar ni ut sadel själv, i sådana fall hur mäter man osv?

Eller tar ni ut en sadelutprovare, i sådana fall hur går det till när man tar ut en sadelutprovare?

Ungefär hur mycket kostar det att ta ut en sadelutprovare?

Hur gör ni med omusklade hästar? De behöver ju en sadel som passar så att de utvecklar ryggmusklerna, men samtidigt vill man ju inte lägga ut en förmögenhet på något som inte kommer passa när hästen fått muskler.

Hur vet man vilken storlek på sitsen man ska ha? Påvekar detta av hästens storlek också?

Lägg till allt ni kommer på om sadelinköp!

Sv: Köpa sadel, hur gör ni?

Jag har nästan alltid köpt nya sadlar, rekomenderar att köpa beg. När du väl ska sälja den sadeln kan du nästa få ut lika mycket som du gav för den.

Senaste sadeln låg på 16500, plus sadelgjord för 1500kr. Kände knivhugg i ryggen, men jag gillar den sadeln enormt. Min första nya sadel gick på 10000 kr. Andra sadeln jag köpte var begagnad, den betalade jag 12 000 kr för. Alltså: Det beror på vad det är för märke ochhur gammal sadeln är.

Aldrig att jag skulle prova ut sadel själv.

Eller tar ni ut en sadelutprovare, i sådana fall hur går det till när man tar ut en sadelutprovare?
Jag har åkt till sadelutprovare. Först förklarar de hur sadeln ska sitta, varför den har en bom, hur påfrestningarna blir på bommen, osv. Sedan tar de fram ett par sadlar som de tror kan passa hästen och så för man rida i de. Då kollar sadelutprovaren även hur sadeln ligger på hästen är den rör sig.

Vi åkte till en som tog 500kr. Har även tagit ut en för 750 kr (inkl mil ers.)

Hur gör ni med omusklade hästar? De behöver ju en sadel som passar så att de utvecklar ryggmusklerna, men samtidigt vill man ju inte lägga ut en förmögenhet på något som inte kommer passa när hästen fått muskler.
Köp en begagnad sadel, använd den tills den inte passar hästen längre, sälj förhoppningsvis till samma pris och köp en ny (beg.) sadel för de pengarna.

Hur vet man vilken storlek på sitsen man ska ha? Påvekar detta av hästens storlek också?
Du får prova dig fram, en sadel kan faktiskt bli för lång för hästens rygg, se upp med det!

När jag skulle köpa sadel till min foderhäst hittade jag en begagnad dressyrsadel, för 6000:- av ett bra märke.
lånade hem den och tog även dit en sadelutprovare och när hon sa att den passade så köpte jag sadeln, den behövdes stoppas om och fixas lite som hon oxå gjorde.

Nu visade sig att sadeln låg riktigt illa på min pålle och fick ta tit equiterapeut. Hon sa att min häst hade stark rygg och om hon inte haft det skulle hon varit het försörd nu....

har nu lärt mig massaor mer om sadlar o hur de ska ligga.

Men råder dig verkligen till att ta dit en sadelutprovare, och referenser är ju alltid bra. Var säker på att de kan det de håller på med. Finns helg-kurs i sadelutprovning, och hur mkt lär man sig på en helg??? så kolla att de har erfarenhet. Kolla runt med andra hästägare och fråga om de vet någon som är bra!

Sen att hästen är omusklad, köp en vidare sadel än vad som passar just nu och ha en fråskinnspadd så länge tills den musklar sig.

Det finns ju billiga kvalittetsadlar. Som Globus och Pfiff, och tror att de är ganska bra. Så något sånt eller en begagnad av ett bra märke! Det tycker jag!

Angående stl, så är det vanligaste 17", men är du liten så behövs mindre och om du har lite större bak så kan det behövas en större.
Har även hört att det behövs oftast större stl i dressyr än i hoppsadel. Sen så skiljer det mkt mellan olika märken!

Lycka till! Att hitta sadel är inte det lättaste så ha tålamod! Den ska passa både dig och hästen!

Om man har en yngre häst eller en omusklad häst som kommer och bredda sig och ändra sig flera gånger om tycker jag personligen att det är meningslöst att lägga ut flera tusentals kronor på att köpa värsta märkessadeln som är ny för typ 25 000 och som hästen kanske ändå bara kommer kunna ha ett par månader.

Själv väljer jag då bättre begagnade sadlar av hyfsad kvalité, försöker ha hyfsad koll på prislägen på begagnade sadlar, köper en sadel som kanske kostar max 7000 kr begagnad, då har man ändå ett ganska brett utbud och man kan troligen, om man har lite koll även få tillbaka en relativt stor del av summan om man sedan säljer sadeln efter ett par månader. Men jag tror då också på att man ska se till och köpa en sadel som är hel och välvårdad utan skavanker och sedan att man är rädd om den och ser till att sköta den ordentligt. Man får inte snåla för mycket heller anser jag för det är ändå viktigt att sadeln passar hästen från början och att även ryttaren trivs bra i sadeln, annars blir det svårt att komma någon vart i ridningen om ryttaren inte får till en bra sits eller om sadeln inte passar hästen, då blir det bara "pannkaka" av alltihop.

Och jag köper hellre en sadel som är lite för vid (tycker inte att det är hela världen) och som man då kan lägga en vanlig padd under tillfälligt tills hästen har fått mer muskler (för att så småning om - om den är under uppbyggnadsstadiet - även få byta sadel igen).

Själv anser jag i regel att det är totalt onödigt att slösa massa pengar på en helt sprillans ny sadel om man har en häst som ändå kommer att ändra sig flera gånger om och som ändå sedan kommer växa ur sadeln, om man möjligtvis inte har en tjock plånbok och gott om pengar, för sadlar sjunker ganska mycket i pris - dvs. andrahandsvärdet sjunker rätt rejält oftast.

Jag har hittills inte använt mig av sadelutprovare, då jag är lite skeptisk mot sådana (t.ex. finns det de som är ganska bra på och "prakka på" och bara vilja sälja sina egna sadlar etc.). Jag ser ju själv om en sadel skulle ligga hel tokigt och absolut inte passa hästen sedan brukar jag ta hjälp av kunniga stallkompisar som har mer erfarenhet en mig inom ämnet och som hjälper mig och titta lite närmare på hur sadeln ligger på min häst. Vi resonerar lite om det skulle kunna vara en sadel som passar eller om den är för vid och då ev. kan passa inom en relativt snar framtid, ser till så att den inte klämmer etc.

Hur mycket en utprovare tar är väldig olika, beror dessutom på hur lång tid det tar och hitta en passande sadel till hästen. Vissa tar t.ex. 500:-/timmen och andra har fasta priser för en utprovning.

Ang. sitsen så tycker jag det är svårt och skriva ihop en vettig förklaring, det är nog lättare att du tar hjälp av en vettig ridsportbutik som kan hjälpa dig inom området alt. någon stallkompis som kan hjälpa dig och förklara närmare, där du även kan få det förklarat genom att vara med och titta på hur den ryttaren sitter i sin sadel och när sadeln ligger på hästen etc..

Om su ska ha en sadel som ska passa din häst både när den är omusklad saom musklad, så tycker juag att du ska testa en Wintec. Det är en syntetsadel där du kan byta ut bommen mot bredare/smalare. du köper bommarna löst, tror väll att dom kostar någon hundralapp eller två.
Sadeln kostar ny drygt 10.000:- tror jag, men det är bra kvalité så jag skulle rekomendera att köpa beg. iaf du får tag på det.
Personligen gillar jag inte syntetsadlar, tycker dom är ganska hala, men det är ett alternativ ifall du ska muskla om hästen.
Finns i hopp, allround och dressyrmodell, svart och mbr.

Fast en Wintec är ju inte svaret på alla problem om hästen ska muskla om sig anser jag. För visst är de så att de blir mer svängda i bommen ju bredare järn man sätter i? (Eller är det tvärt om? )

Jag brukar försöka hitta begagnat, man sparar MASSOR med pengar på det. En beg kvalitetssadel kan man få i stort sett få igen pengarna på om/när man säljer den efter något/några år. En ny sadel har tappat flera tusen redan efter några månader, den har sjunkit redan den är provad på hästen i stort sett...
Köper man beg ökar man sin kvalitetsnivå för samma pengar, för t ex 10.000 får man en vettig sadel ny, men en otroligt bra begagnad...

Egentligen vill jag inte lägga mer än 10.000 på den sadel och då som sagt helst beg för runt 6-7.000, men har man häst med jobbig rygg så har man inte så mkt val... Jag har köpt westernsadel för 13.500 (den fick jag sålt för knappt halva priset när den var använda ca 3 månader, det är jag fortfarande ledsen över) och min bomlösa Startrekk som kostade strax över 11.000 med frakt. Maxpriset avgörs ju av plånbokens storlek ( i alla fall för min del, hade jag haft råd hade jag köpt hoppsadel för typ 15.000, men de pengarna har jag inte...) och sadelns skick.

Ja, jag brukar kika på sadlarna själv, på schabraken när jag riodit och på hur min häst ser ut/ uppför sig när jag rider. Min magkänsla brukar funka och har även funkat bättre än när experter har hjälp mig vid tillfälle. Ber dock alltid någon kunnig stallkamrat slänga ett öga också, två par ögon ser ofta bättre än ett par...
Tänker dock inte ge mig in på hur man kan se det, i och med att du frågar så bör du be om hjälp...

Till omusklade hästar brukar jag välja en sadel som är något vid i bommen och låta hästarna växa i sadeln, kan ju lägga en pad under första tiden. DOck pratar vi om lite för vid inte på tok för stor. Och sedan räknar jag med att behöva byta om ca 6 månader igen... Åter igen fördelen med begagnat, du får igen pengarna när du säljer :D för att köpa en annan sadel.

Vilken storlek på sadel du ska ha varierar på hur stor du är, hur du är formad och även mellan olika märken och modeller.

Jag köper begagnat tills jag är helt säker på vad jag vill ha och vad som kommer att fungera för mej och hästen LÄNGE!

Men jag köper hellre en dyr sadel och ser till att den ligger bra på hästen och att jag trivs bra i den än lägger pengar på en massa annat skräp som folk brukar köpa till sina hästar/sej själv. :crazy:

Hittar jag en fin beg. kan jag ta en sån men om jag håller på med hoppning så köper jag helst en ny hoppsadel och en gamal dressyrsadel, eller tvärtom om jag håller på med dressyr

När jag skulle köpa ny sadel till min häst hade vi egentligen sagt ett maxpris på 12.000 kr, kanske lite mer eftersom vi var inne på o köpa en pessoa. Sadeln vi köpte kostade dock bara ca: 7000 kr och det var ju bra:p På beg. är det helt beroende på hur sadeln är i skicket.

Har alltid tat hjälp av sadelutprovare. Testade först lite själv på ponnyn men kände en tjej som var sadelutprovar så hon kom ut och mäta gratis och rekomenderade sedan en sadel.

Till ponnyn tog jag ut en sadelutprovare som mäte och sedan rekomenderade den sadeln som vi köpte. Dock kollade hon aldrig om den passade men hon var väldigt säker på att den skulle passa. Ponnyn fick ju aldrig ngr problem så det passade.
Stora hästen åkte vi till en sadelutprovare med som mäte och sedan testade massa sadlar som hon hade med sig. När en sadel passade fick jag prvorida i den (i detta fallet var det bara en sadel som passade och den köpte vi)

Har för mig att det var gratis för ponnyn och för stora hästen kostade det mellan 400 och 500 kr

Köpte en sadel från stället där jag köpte min stora häst som då var väldigt omusklad. Ca: ett år sedan åkte vi till en sadelutprovar som provade ut en sadel som han kunde utbildad dom musklarna som inte var helt klara i, så fram tills dess måste jag ha en padd, men ngn ny sadel igen kommer jag nog inte köpa då denna är framprovad för att sedan passa perfekt när muskelrna är helt klara.

För mig var det självklart att ja skulle ha en 17" sadel till stora hästen, det påverkas ju lite av hästen oxå. Min ponny var tvungen att ha en ganska liten sadel eftersom han hade så kort rygg.

Beror på vilken modell som passar hästen. Helst en sprillans ny:) Men är det en 30.000:- modell blir jag tvungen att leta upp en begagnad.

Beror som sagt på vad som passar hästen - men har väl en smärtgräns vid 15.000:- ny / begagnad.

Letar själv upp de modeller som troligtvis passar hästen (Rätt bomvidd/gradantal, rätt stl. på säte samt form på bommen)- men provar ut tillsammans med sadelkunnige equiterapeuten.

Satsar då gärna på en äldre begagnad sadel, som provas ut, gärna lite för vid så att man kan padda upp med fårskinnspad till hästen breddat sig lite, och som man kan byta in utan större förlust (ibland med vinst;) ) när man ska köpa den "riktiga" sadeln.

Prova! Man ska inte halka omkring = för stor, men man ska heller inte sitta trångt vare sig med rumpan eller benen. Storleken på sitsen påverkas inte av hästens storlek, men sätets storlek kan påverka längden av sadeln och i sin tur påverka hästen!

Lägg till allt ni kommer på om sadelinköp!
Satsa på en välsittande sadel med kvalitet! Är plånboken liten och ingen begagnad sadel passar - satsa på syntet istället för billigt läder!

[/QUOTE]

Efter att ha förlorat massor med pengar på bomsadlar som passar 2 månader och sedan måste bytas ut har jag nu beställt en bomlös sadel. Den följer hästens utveckling så det enda jag behöver se till är att pommeln är i rätt vid och att ryggraden går fri.

Nu har vi förmodligen hittat en sadel. En rödbrun hubertus 16,5". Jag tror det kan vara en Hubertus Kosack, efter att ha kollat på bilder på nätet. Den sitter bra på hästen och vi märkte dirkek skillnad på hur hon gick, mycket mer avslappnat och hon gjorde det man bad om utan problem.

Sadeln är en 16,5", kanske på gränsen till för liten men jag fick nästan plats med en hand bakom, det var bara tummen som hamnade utanför. Man satt som gjuten och halkade inte runt.

Kan man ha en sadel som är en halv tum för liten?

Kan lägga in bilder här ikväll så ni kan få se. Jag kanske är helt ute och cyklar, men den verkade bra på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar