Köpa raskatt

Sv: Köpa raskatt

När jag hör britter tänker jag alltid på den här

128935348227189266.jpg


men de finns i en speciell vit färg, med svart kajal och gröna ögon tror jag? Äsch minns inte riktigt hur färgen är men de katterna är vackra som smycken!
 
Sv: Köpa raskatt

Shell (chinchilla även kallad)och shaded silver heter dom.

BRI ns 12, "chinchilla" eller shell som dom heter.
582301.jpg


BRI ns 11, shaded silver
alex%20(8).jpg
 
Sv: Köpa raskatt

Jag kan säga att som uppfödare älskar man dom där mailen och fotona man får!!:love:
Har rätt tät kontakt med de som köpt av mig och det är så kul!
 
Sv: Köpa raskatt

Ja, det är väl inget fel med att ta kontakt tidigt om man orkar vänta så länge.

Den som väntar på nåt gott ;)

Folk som skaffar barn väntar ju oftast minst 9 månader, så jag förstår inte varför det skulle vara så himla mycket konstigare att vänta på en katt. Att köpa katt är ju ändå något man planerar i god tid och inget impulsköp, så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man åker runt och hälsar på hos uppfödare. De gånger vi haft kattungar så har det alltid varit viktigt att träffa föräldrarna, åtminstone mamman, för att se så att det är en katt man tycker är trevlig i sättet.

Visst kan man träffa föräldrar och så även om kattungarna redan är födda. Men är det en populär förälder och en restriktiv avel så är det klart att det blir kö. Jag skulle hellre ta en kattunge från föräldrar jag träffat och gillar än att bara köpa första bästa på annons.
 
Sv: Köpa raskatt

En kattungeköpare väntade i ca 5 månader på sin prins från mig.
Det är roligt när dom är villiga att vänta för att få en kattunge just från mig :)

En annan har väntat sen i april eller när det nu var jag gick ut med planerad parning. Det är fortfarande en månad kvar tills kattungarna är födda. Nu har hon ju visserligen inte köpt ngn än eftersom dom inte finns. Men är rätt säker på att hon kommer köpa en :) Hon kommer då att ha väntat i 8-9 månader!
 
Sv: Köpa raskatt

Jag gör en liten knapplån då jag efter lång betänketid beslutat mig för att köpa min första ragdoll : ).

Förhoppningen är att jag ska kunna ställa ut lite i framtiden samt gärna skapa mig ett litet katteri. Jag har en ganska klar bild över vad det är för katt jag vill ha, och har mailat ett antal uppfödare till rasen. Flera av dem jag mailat är erfarna inom rasen men ingen av dessa har någon kull på gång riktigt än utan det är ett par månader innan de får sina kullar. Inga problem egentligen då jag verkligen vill att det ska bli rätt och att jag ska få min drömkatt.

Nu är det dock så att jag har hittat en katt som har precis rätt färg och teckning som jag vill ha hos en uppfödare i närheten. Dock är det hennes första kull och hon har inte haft rasen speciellt länge heller. Jag har beskrivit min ambition för henne och hon verkade inte se några hinder för dem. Dock blir jag osäker på grund att hon är ny inom rasen... Jag vet ju att uppfödare brukar vara väldigt noga med att det är rätt katter som säljs till avel, men med en oerfaren uppfödare känns det som att det är så lätt att det blir fel. Jag har själv försökt läsa mig in (i 100 år) om allt som har med kattaveln och rasstandarden för rasen att göra, men jag vågar inte lita på min egen förmåga heller.

Borde en nybörjare på rasen använda sig av en erfaren uppfödare eller kan det fungera med en nyare uppfödare också? Jag tänker på att om jag själv börjar föda upp rasen sen så vill jag ju inte bli misstrodd bara för att jag är ny...
 
Sv: Köpa raskatt

Du kan mycket väl få en riktigt passande katt från en annan nybörjare, men frågan är hur ni ska kunna avgöra det? Att bedöma potential hos en kattunge är mycket svårare än att se för- och nackdelar hos en vuxen katt. Har ni någon att rådfråga? Det behöver ju inte vara den man köper katt av som är ens mentor i övrigt.

Jag köpte min första avelskatt från en ny uppfödare. Det var en väldigt bra val, men då valde jag kull enbart på stammen och hade själv ägt och ställt ut rasen aktivt i 5 år så det var bara "kattungegrejen" som var ny för mig. Nu, 6 år och 5 kullar senare tycker jag att jag själv har på fötterna när jag bedömer parningar och kattungar. Jag har så ofta jag kunnat även ställt ut ungarna innan leverans, för att få se hur mina bedömningar av dem genom uppväxten stämmer med domarnas åsikter.
 
Sv: Köpa raskatt

Jag kan bara svara för mig själv som är ny som uppfödare, även om jag har livslång erfarenhet av rasen.
Jag lämnar noll garantier för utställning och avel. Jag valde själv att köpa en honkatt på 7-8 månader då jag startade. Hade tur att min drömkatt var till salu! För jag var som du, oerhört osäker på att köpa kattunge. Det ÄR svårt att avgöra på en liten kattunge hur den kommer att bli!
Den kan va kanon i den åldern men sedan så går det inte åt det håll man vill.
Jag ser ju om det kommer bli en bra katt eller en "mindre bra". Men att avgöra om det blir en BIS katt eller inte det har jag oerhört svårt för.
Jag hade helt fel på min första kull. Hanen jag egentligen trodde minst på blev kanonbra.
Att avgöra detta är något man lär sig med erfarenhet. Men det är svårt även då.

Du kanske kan rådfråga ngn av de erfarna ang. kattungarna från den nya sen?
Det är ju då viktigt att du rådfrågar någon som vill ha samma typ av katt som dig.
 
Sv: Köpa raskatt

Tack för svaren jag fått hitills. Jag är medveten om att en snygg kattunge kan bli helfel som vuxen, eller tvärtom. Aveln är som sagt en dröm jag har, men jag skulle troligen älska min katt oavsätt om hon sen duger eller inte. Helst vill jag ju dock självklart ha min perfekta katt :). Jag själv har ingen direkt att rådfråga, men att kolla med mer erfarna kanske vore en idé. Hur skulle ni som uppfödare ta det om någon mailade er om råd med bilder på en unge? Visst, en bild säger inte allt, men det kanske kan ge vissa hintar i alla fall. Jag själv kan bara se väldigt uppenbara fel/rätt, såsom teckning och om det är något extremt med kroppsform och så.
 
Sv: Köpa raskatt

Jag har många gånger studerat bilder och stamtavlor för att ge råd, både till nybörjare och andra mer i min situation som inte jättestora uppfödare. Får jag frågan lägger jag alltid energi på att ge ett bra svar (och det gäller även folk som "bara" vill ha sällskapskatt), men å andra sidan är korater mer ett gemensamt projekt eftersom vi är så få. För mig handlar uppfödningen inte om mina katter, utan om vår ras.

Hur som helst, du kommer bara bli tagen positivt om du rådfrågar andra innan köp. Nybörjare som dyker in och kör sitt eget rejs utan att lyssna på andra från början är de man är lite försiktig med.
 
Sv: Köpa raskatt

Okej, det låter super. Det finns väl lite fler Ragdolls kanske, men förhoppningsvis är erfarna uppfödare också väldigt måna om att det rasen utvecklas åt rätt håll. Ska åka och kolla på kattungen ikväll förhoppningsvis. Så jag pluggar lite rasstandard och jag tror jag kollat på över 1000 ragdollbilder snart för att försöka skapa mig en bild om hur de ska se ut. Försökt kolla på bilder från uppfödare på de kattungar som de valt ut för vidare avel osv. Ska nog ta en massa bilder också och försöka råda med erfarna uppfödare sen om jag själv tycker att hon verkar vara en bra katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 651
Senast: Shark
·
Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 317
Senast: Sol
·
Övr. Katt Om man inte är intresserad av avel eller utställning är det då onödigt att köpa en raskatt för dyra pengar än att få en bondkatt från...
2
Svar
30
· Visningar
5 437
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp