Sv: Varför raskatt?
Jag håller med dig. Jag har en huskatt och en norsk skogkatt, jag älskar dom lika mycket men jag köpte min skogis chippad vaccinerad avmaskad veterinärbesiktad, och jag vet föräldrarna är testade för ärftliga sjukdomar. Min huskatt slängde dom på mig och hade haft ett ex antal kullar innan som inte var välkomna
( va f-n kastrerar man inte för)
Nä folk måste inse värdet i kastrering!
Jag vet inte riktigt vad du menar, antar att svaret var riktat till mig?
Jag behöver heller ingen status på min enskilda (defekta, patella på båda bakbenen) bondkatt. Jag talar om att höja huskattens allmänna status i samhället och bedriva en seriös avel. Med seriös avel menar jag så enkla saker som vaccinering, avmaskning, att ungarna föds under kontrollerade former och inte ute i någon håla någonstans. Samt att man kasterar alla katter med dåligt temperament, extra tår etc. samt de katter som ägarna inte har möjlighet att behålla ungar efter om de nu skulle ha otur och ingen vill köpa dem för ett skäligt pris utan bara ta dem gratis. Det är inget jag ser som ett hot för att ha en sund bondkatt.
Däremot så tror jag att vi på det sättet slipper se ca 200 000 bondkatter springa runt hemlösa i Sverige så som vi har det idag och det blir förhoppningsvis lika sällsynt att se en bondkattskoloni som en kartong med dumpade raskattsungar vid vägen.
Jag håller med dig. Jag har en huskatt och en norsk skogkatt, jag älskar dom lika mycket men jag köpte min skogis chippad vaccinerad avmaskad veterinärbesiktad, och jag vet föräldrarna är testade för ärftliga sjukdomar. Min huskatt slängde dom på mig och hade haft ett ex antal kullar innan som inte var välkomna
Nä folk måste inse värdet i kastrering!