Varför raskatt?

Sv: Varför raskatt?

Jag vet inte riktigt vad du menar, antar att svaret var riktat till mig?
Jag behöver heller ingen status på min enskilda (defekta, patella på båda bakbenen) bondkatt. Jag talar om att höja huskattens allmänna status i samhället och bedriva en seriös avel. Med seriös avel menar jag så enkla saker som vaccinering, avmaskning, att ungarna föds under kontrollerade former och inte ute i någon håla någonstans. Samt att man kasterar alla katter med dåligt temperament, extra tår etc. samt de katter som ägarna inte har möjlighet att behålla ungar efter om de nu skulle ha otur och ingen vill köpa dem för ett skäligt pris utan bara ta dem gratis. Det är inget jag ser som ett hot för att ha en sund bondkatt.

Däremot så tror jag att vi på det sättet slipper se ca 200 000 bondkatter springa runt hemlösa i Sverige så som vi har det idag och det blir förhoppningsvis lika sällsynt att se en bondkattskoloni som en kartong med dumpade raskattsungar vid vägen.

Jag håller med dig. Jag har en huskatt och en norsk skogkatt, jag älskar dom lika mycket men jag köpte min skogis chippad vaccinerad avmaskad veterinärbesiktad, och jag vet föräldrarna är testade för ärftliga sjukdomar. Min huskatt slängde dom på mig och hade haft ett ex antal kullar innan som inte var välkomna:confused:( va f-n kastrerar man inte för)
Nä folk måste inse värdet i kastrering!
 
Sv: Varför raskatt?

Jag ser ingen skillnad på huskatt och raskatt, dom är lika mycket värda.
Tyvärr har mina huskatter gått bort och numera har jag en norsk skogkatt.
Jag tycker inte att det handlar om pengar när det gäller val av husdjur, faktum är att min ena huskatt har kostat mer pengar än min skogis (6000),
för att jag var dum nog att inte försäkra henne direkt.
Men det spelar ingen roll, det var mitt ansvar att hjälpa henne när hon
var tvungen att amputera svansen, jag hade att välja på avlivning eller
amputation.
Men nu vet jag inte om det var pengamässigt du menade?
Jag valde en skogis nu för att jag tycker dom är så oerhört vackra och har
ett temperament jag gillar, men jag gillar huskatter lika mycket och skulle gärna öppna mitt hem för en katthemskatt.
Min Isak skulle nog också bli glad åt en ny kompis.;)
 
Sv: Varför raskatt?

Glömde skriva att på inget sätt är en raskatt bättre än en huskatt förutom att dom redan är testade för sjukdomar.
Temperamentet vet man oftast hur det är på en raskatt men charmen på en huskatt är ju att det blir lite mer spännande att se vilket temperament dom har.
Och även huskatter ska vaccineras, kastreras och ha regelbundna hälso-
kontroller.
(vet tyvärr alltför många som s-iter i det).
 
Senast ändrad:
Sv: Varför raskatt?

Det beror väl vad man skall ha katten till.
Som rått- och mus-jägare i stallet passar det bäst med just stall- och ladugårds-katter.
Men som innekatter är ju en raskatt där man kan förutse egenskaperna att föredra.
Jag skulle dock aldrig köpa raskatt utan adoptera från ett katthem om jag behövde en innekatt.
 
Sv: Varför raskatt?

Nä folk måste inse värdet i kastrering!

Ja kastrering är jättebra.
Och om man känner sig osäker så finns det P-piller.
Så det är faktiskt inte svårt alls att kontrollera mängden katter.
De stackars katthonorna slits något alldeles väldigt av att få kull på kull.
 
Sv: Varför raskatt?

Ja kastrering är jättebra.
Och om man känner sig osäker så finns det P-piller.
Så det är faktiskt inte svårt alls att kontrollera mängden katter.
De stackars katthonorna slits något alldeles väldigt av att få kull på kull.

MM, och av p-piller också, du vet väl riskerna för juvercancer mm. är för katter som äter p-piller regelbundet?
 
Sv: Varför raskatt?

Ja kastrering är jättebra.
Och om man känner sig osäker så finns det P-piller.
Så det är faktiskt inte svårt alls att kontrollera mängden katter.
De stackars katthonorna slits något alldeles väldigt av att få kull på kull.

Numera finns även "kastreringschip" som antagligen är mycket säkrare än p-piller, men det kostar lika mycket som en kastrering så det lär nog inte användas av gemene man.
 
Sv: Varför raskatt?

Numera finns även "kastreringschip" som antagligen är mycket säkrare än p-piller, men det kostar lika mycket som en kastrering så det lär nog inte användas av gemene man.

Gör det?
Det måste ju vara mycket skonsammare för katten.
Jag tycker det är litet hemskt att sprätta upp buken på honkatterna så därför blir det piller när jag tvekar.
Kostnaden kan jag ta.
Är det reversibelt också?
Så att man kan ångra sig?

Jag har 2 honkatter på piller just nu som egentligen borde kastreras i stället.
Men det blir liksom inte av p.g.a. att de ju blir så trasiga efteråt.
 
Sv: Varför raskatt?

Gör det?
Det måste ju vara mycket skonsammare för katten.
Jag tycker det är litet hemskt att sprätta upp buken på honkatterna så därför blir det piller när jag tvekar.
Kostnaden kan jag ta.
Är det reversibelt också?
Så att man kan ångra sig?

Jag har 2 honkatter på piller just nu som egentligen borde kastreras i stället.
Men det blir liksom inte av p.g.a. att de ju blir så trasiga efteråt.

Det är skonsammare än både p-piller och p-spruta. Är man ute efter en permanent kastrering är det dock fortfarande kirurgisk kastrering som gäller. "Chipet" (det är egentligen inte ett chip utan ett implantat som löser upp sig med tiden) finns i två varianter. Det ena har effekt i 6 månader och det andra i 12 månader. I Sverige är det än så länge bara godkänt som medel för kemisk kastrering av hund (men det sätts på hankatter också), men i andra länder används det även på hondjur... på lite olika djurarter. Dock kan man inte säga exakt hur länge det har effekt på tex. katt.

Så ja, det är reversibelt. Effekten avtar successivt och när implantatet har löst upp sig helt återgår kattens hormonproduktion till det normala och den kan få ungar igen.

Suprelorin heter det. Alla veterinärer är nog inte beredda att sätta det på honkatter, men är du intresserad kan du alltid kontakta tillverkaren för information om hur det funkar på katt (som du i din tur kan vidarebefodra till din veterinär).
 
Sv: Varför raskatt?

Det beror väl vad man skall ha katten till.
Som rått- och mus-jägare i stallet passar det bäst med just stall- och ladugårds-katter.
Men som innekatter är ju en raskatt där man kan förutse egenskaperna att föredra.
Jag skulle dock aldrig köpa raskatt utan adoptera från ett katthem om jag behövde en innekatt.

Jag resonerar ungefär likadant. Jag har både bondkatt och raskatt.

Bondkatten, T, är självklart en familjemedlem och 'sällskapskatt' också, men hon är huvudsakligen införskaffad för att jaga möss och råttor, både inne och ute. Det är alltid en chansning, även en bondkatt ur en släkt av 'råttfångare' kan vara kass på just råttfångeri, men det är större chans den jagar än att en katt ur generationer av soffprydnader gör det (ej menar nedsättande).

Sen har jag siames med. Helt enkelt för jag gillar siameser. Siamesen är en 'sällskapskatt' enbart. Jag är egentligen hundmänniska, men siamesen har gjort kattmänniska av mig, ligger något i 'om du inte vet om du vill ha katt eller hund, köp en siames får du lite av både och' *s*

Nu får siameserna gå ute lite de med, men om jag ska ha en innekatt skulle jag ABSOLUT hellre köpa raskatt, chansen är större (men ingen garanti) att en raskatt trivs med att vara innekatt än att en bondkatt gör det - enligt MIN erfarenhet.

Jag kan inte ärligt säga hälsoaspekten eg spelade in - då jag var/är alldeles för okunnig för att ha koll på sånt där vad gäller katter.

So far har båda varit friska och krya - bondkatten har 'klen mage' och någon form av foderallergi (ej utredd), och siamesen har sporadiska utbrott av en immunmedierad sak jag just nu glömt vad den heter. Inget av detta har resulterat i några veträkningar eller några större problem. Bondkatten fick en fallskapa med komplikationer här på senheten som kostade lite i vetvård, men det är också allt och går under kategorin 'arbetsskada'. Mammas raskatt däremot har kostat skjortan i veterinär, ffa pga hennes tandproblem (FORL).

Jag gör INGEN åtskillnad på dem, alla är lika älskade, samtliga är kastrerade, vaccinerade, försäkrade, avmaskade, äter bra foder och är ID-märkta (tatuering på samtliga, med flit - det syns).

Jag är, som framgår, noll intresserad av utställning eller avel.

Den dag jag inte bor så jag behöver råttjägare kommer jag bara ha siameser dock.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp