Köpa ponny

F

Fialotta999

Vi letar ponny till vår 13 åriga dotter. Har hittat en 11 årig ridskoleponny som verkar. Dom begär 45000 kr som jag tycker verkar lite mycket......

Är det dumt att köpa en sån gammal ponny?

Sv: Köpa ponny

Jag tycker inte att en 11 årig ponny är speciellt gammal, det kan nog bli en bra första häst åt en 13-årig tjej. Vad för slags ponny är det? Är det en D-ponny så tycker jag att 45 000 låter som ett rimligt pris om hästen är frisk och utan några anmärkningar.

11 år är en bra ålder, då kan dom lite och är inte nybörjare. Men 45 000 verkar mycket, då är det väl en bra härstammning.

Den har aldrig varit skadad enligt ridskolechefen under dom 6 år som hon har gått på ridskolan men hon är ju inte veterinärbesiktigad ännu...

Hon är korsningsponny och dom vet inget om hennes föräldrar. Jag kände själv att 35-40000 var vad jag max skulle kunna tänka mig och jag tror nog att dom kan tänka sig att gå ner lite iallafall men det måste ju ändå vara rimligt.

Hur pass utbildad är ponnyn? och vad ska din dotter ha den till? träna/tävla eller rida i skogen? ska hon rida i skogen kan man ju hitta billigare hästar utan fin stamtavla som ändå är trevliga ridhästar, även om de kanske inte har tävlingskapaciteten då...
11 år låter iaf som en bra ålder, inte för gammal, inte för ung å grön..
lycka till med letandet!

Tycker vare sig ålder eller pris är i överkant, en lydig, välutbildad ponny är guld värd, sådana är det ont om, oavsett avelsvärde eller härstamning. :)

Som många sagt, en bra ålder, den bör vara utbildad och stabil. Jag tror (hoppas) inte en ridskola säljer en ponny som förstahäst som inte är bra som förstahäst, om ridskolan är seriös. Ang priset, så vad kan den? Låter lite mycket håller jag med om, men är den stabil, pålitlig i de flesta situationer och välutbildad så är det kanske inte överpris. Men jag tycker det verkar som om ridskolor har en tendens att ta ordentligt betalt. Har hört bekanta som tittat på ponnyer till barnen säga det.
Privat är det kanske billigare men kan finnas risk att ponnyn inte är lika lätthanterad som en bra ridskoleponny bör vara.
Får ni ha den på prov?

Ålder tycker jag verkar perfekt. Om hon vill tävla och sedan ha en stor häst så går det fortfarande att sälja ponnyn. Om man tänekr så alltså... Bjud så mycket du kan ge så är det väl upp till dem sedan :)

skulle aldrig köpt en ponny som gått 6 år på en ridskola,röntga dom benen först och gör ordentlig vet besiktning isf, överpris enligt mig!!

Hästen verkar bra och priset är lagom. Och hästen är INTE gammal!

Som alla andra tycker jag oxå att åldern är bra, men en ridskoleponny kan hitta på väldigt mycket bus och ha olika fasoner för sig. En ridskoleponny kan oxå vara mer okänslig att rida än en privatponny är.

Tycker att ni ska kolla på några ponnyer som är privatägda, ta med någon med ett gott hästöga när ni är och tittar, även om du är kunnig så kan det var bra med ett par extra ögon!

Lycka till!

Jag håller med EmmaJo

Tycker inte man ska köpa en ridskoleponny om inte ryttaren är väldigt ridvan o van att rida lite "bråkigare" hästar.
Speciellt inte om hästen gått på ridskolan i 6 år. Den kan va hur snäll som helst på själva ridskolan, ridlärarna brukar alltid ha lite "makt" över hästarna när de är med.
Men sen när den komemr till en enda person brukar de kunna testa allt vad de kommer på.
Och för 45000 bör den ändå varit tävlad en hel del iaf på de lägre nivåerna med bra resultat, tycker jag... (speciellt eftersom det är en ridskolehäst & utan härstamning..)

Dessutom som någon skrev bör du kolla upp den ordentlgit o röntga!

Vet av egen erfarenhet att fd ridskolehästar kan bli bråkiga då min häst stack med mej i princip varje gång jag red henne de första månaderna :rofl: :smirk:
F.ö så är inte 11 år mkt. Du skulle till&med kunna köpa en äldre häst om du vill ha en bra häst.

Hoppas det går bra med hästletandet :)

11 år tycker jag låter alldeles utmärkt.
däremot håller jag med om att det kanske inte är det bästa att skaffa en ridskoleponny.
delvis för att dom är vana vid att gå fler, och därför kan följden bli att dom kanske inte
vill gå själva, eller börjar bråka.
bättre med en snäll privathäst.
11 år är inte för gammalt, när hästen är runt 10 så är den i sina bästa år . ;)
Lycka till

Jag tyckler det låter som en bra ponny för din dotter och priset tycker jag är okey.

Och varför ska ponnyn vara "dålig/sämre" för det är från en ridskola? De hästar som säljs från min ridskla gör det inte för de inte håller längre, utan antingen för de är för fina för ridskolan och kan gå längre med en duktig ryttare eller att de helt enkelt inte trivs längre, är det skador och ålder som sätter stopp blir det promenadhästar eller åker ner till skåne och blir pensionärer.

Prata med ridskolechefen om VARFÖR de tänker sälja ponnyn.

Hej!
Jag tycker att det verkar som att du har hittat en bra ponny!
Om det är en s.k. "förstahäst" tycker jag att åldrn är alldeles lagom!
Hur stor e ponnyn? Hur utbildad e den?
Något av det viktigaste är nog att du får reda på VARFÖR hästen e till salu för att slippa tråkiga överaskningar...
Sen e det viktigt att din dotter gillar ponnyn för det är ju trots allt huvudsaken!
Lycka till! :banana:

Om ponnyn är utsatt på annons kan det vara något skummt i det,
Minns min ponnytid på ridskolan, inte hade vi några snälla små inte... blev nog AVKASTAD nästan varanan vecka... de kan vara riktigt luriga...

off topic, men vi hade en ponny som gick på ridskolan från hon var 5 tills hon blev 23 år! Halt var hon 2 gånger. Sen pensionerades hon och blev en förstaponny åt en liten tjej som sen kom och tävlad epå en av våra maskeradhoppningar, och då blev det fart i damen då fylld 24 år, hon vart så glad över att komma tillbaka och träffa sina kompisar att den stackars jäntan åkte av 5-6 gånger på framhoppningen sen vågade hon inte hoppa mer!

Jag tycker att det hela låter bra får jag säga.
..men som vid alla köp...besiktiga hästen...och sen hurvida ponnyn kommer förända sig när den blir privathäst eller ej, det återstår ju att se...ni kanske kan få ha den på prov till att börja med.
Jag har dock väldans svårt att tänka mig att det skulle vara någon större skilnad i hästens beteende bara för att den varit ridskoleponny....jag vet flertalet som köpt ridskoleponnyer till sina barn som förstahästar & dom har fungerat super som läromästare.

Lycka till!!

Tycker inte att en ponny på 11 år är gammal .
Ponnyn verkar bra ,även om jag tycker priset är lite högt .

11år är en bra ålder för en häst/ponny.. Jag tycker inte att priset är så farligt heller med tanke på att det är en ridskole häst men det går nog säkert att få det lite billigare

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 066
Senast: Strandad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar