Köpa ponny

Sv: Köpa ponny

11 år är absolut ingen ålder på en ponny

Jag tycker att 45000kr känns som ett standardpris som ridskolor tar för ponnyer. En kompis till mig, när jag var yngre, skulle köpa en ridskoleponny och överallt blev svaret just 45000kr.

Hej:rofl: :rofl: Oh vad jag känner igen detta dilemma... vi letade från juli-oktober efter en ponny till min tjej ( då 12) nu 13..:smirk: suck, vilket letande det var, alla dessa diskussioner om ålder, sto el valack och vad den skulle kunna, trafiksäker mm:confused: eftersom min dotter "bara" skulle ha sin till fritidsridning och inte tävla med samt att hon nog om några år behöver byta upp sig till en större så var vi runt i nästan hela västra götaland och kollade -provred, vi satte ett högstapris på 25000 eftersom vi kom fram till att vi nog skulle satsa på en lite "äldre" erfaren ponny.. Vi hittade en riktig pärla till slut:love: , trots att han e lite för gammal:angel: så visade det sig vara en perfekt första-ponny...han e 19 år men beter sig som om han vore 10:banana: ,hihi:bump: Vi betalade 9000 (prutade bla pga inget pass )men fick då med två fina sadlar, div täcken ..Visst var det lite chansning men han var verkligen en riktig goding:)
Lycka till med ev köp, men tänk efter noga för det e mycket pengar -som någon sa "ridskolehäst":rofl: :rofl: :rofl:

11 år är definitivt inte gammalt för en ponny. En ridskoleponny är ju dessutom väldigt erfaren vilket är en bra egenskap för en första ponny! Hur länge har den gått i ridskoleverksamhet? kolla upp ben och sånt ifall oturen var framme och nåt skulle vara fel. Men annars så Lycka till!!:)

11 år är inte gammalt, men 45000 är ganska mycket. den hästen är säkert duktig o har fin stam. du kan ju fråga vilka klasser den går. och om din dotter vill ha en ,tex hopphäst, kan du fråga om det är dressyr eller hopp, eller ngt annat som den hästen är duktig på. eller det kanske är en allmänt bra allround ponny. den är säkert bra för din dotter, fast jag tror att du kan hitta en billigare.. lycka till!

Då jag själv har jobbat på en ridskola i flera år så är det ju faktiskt skillnad från ridskola till ridskola . tycker inte det är dyrt och jag skulle inte tveka att köpa den om den går igenom vetrinärbesiktningen för det gör man ju på ALLA hästar man köper väl ;-)

Tycker inte att det är dumt att köpa en ponny vid den åldern, men jag tycker det låter som mycket pengar för en ridskoleponny om den bara gått där. Vet inte om det framkommer om den är tävlad tidigare eller så? Erfarenheten hos en förstaponny är viktigt!
Sålde själv min ponny som tävlat mycket i både hopp och dressyr för under 40´, tycker personligen inte att man ska behöva punga ut med hur mycket pengar som helst för en "vanlig" ponny, särskilt inte om den kommit upp i åren.

Åldern tycker jag är perfekt. Förutom veterinärbesiktning skulle jag fråga varför den säljs från ridskolan, försöka få höra lite om den från elever som ridit den på lektioner, se till att få ta ut den ensam ur stallet och få provrida utan att andra hästar är omkring den. Går den att rida ut med ensam, är den trafiksäker?

11-år är ju inte speciellt mkt, hur länge har den stått på ridskola? Hur många pass per dag, osv. Det måste du ju tänka på. Om ponnyn har gått på ridskola större delen av sitt liv lär den ju vara rätt "slutkörd" eller har den gått 1 år eller mindre?

jag tycker det verkar lite högt. på en ridskola där jag har min häst uppstallad, såldes bl.a. två ponnyer i december, båda kat.D, f-98, ena imp. från irland den andra imp. från england. riktigt bra hopp/dressyr-ponnyer, endast gått på ridskolan ca.2 år, ridits av duktiga elever, tävlats upptill 90 cm med bra resultat. dom såldes för ca.30 000.

Jag tycker inte ni ska haka upp er just på begreppet "ridskoleponny".

Det finns ridskoleponnyer som är välutbildade och som tävlas på hög nivå likväl som det finns ridskoleponnyer som är avtrubbade ök (ursäkta benämningen). Likväl finns det välutbildade och mindre välutbildade privatägda ponnyer, liksom privatägda ponnyer som blir som förbytta hos den nya ägaren.

Om hästen är hel och frisk (efter grundlig besiktning) och om det fungerar bra med dottern ser jag ingen anledning till att ni inte kan göra en lika god affär som med en annan privatperson. Om priset låter för högt - pruta! Eller leta vidare.

Tycker att det är en perfekt ålder på ponnyn den har kommit en bit på väg i sin utbildning (förhoppningsvis). Pengarna är svårt att säga är ponnyn väldigt välutbildad och har en bra stam så är det fullt rimligt, men som tidigare inläggare sa kolla även med en veterinärbesiktning så den är fullt frisk.

Fialotta999 skrev:
Vi letar ponny till vår 13 åriga dotter. Har hittat en 11 årig ridskoleponny som verkar. Dom begär 45000 kr som jag tycker verkar lite mycket......

Är det dumt att köpa en sån gammal ponny?

11 år är ingen ålder alls för en häst, framförallt inte för ponnyer som har en förmåga att kunna bli väldigt gammla. Dessutom, om en dotter inte är så rutinerad, så är det bättre med en häst som ändå hunnit vara med om en del iastället för en yngre häst. Ni kan ju tänka att om 10 år så fyller ponnyn 21 år och dottern fyller 23, och det är mycket möjligt att ponnyn fortfarande är ridbar vid 21 års ålder, även om er dotter med all säkerhet gått över till stor häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 066
Senast: Strandad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar