Köpa oförskrad häst!

S

Sax!

hur funkar det??

En nära vän har hittat en halvblodskorsning för 25 000 som verkar intressant.

Några problem;

Hästen har ingen stamtavla, han "tros" vara 6 år.
Han är inte försäkrad i dagsläge.

Hur ska man som köpare ställa sig till detta?

Min kompis vill gärna slå röntgen på honom, hur ställer man sig till det eftersom det kostar för henne eller säljare.

Vad kan man kräva? :confused:

Sv: Köpa oförskrad häst!

Köparen kan besikta hästen och försäkra då. Man ringer och föräkrar hästen och skickar sedan besiktningspapper. (kopior).
Besiktning kan vissa säljare bekosta, men röntgen brukar köparna få bekosta.

Sax! skrev:
hur funkar det??

En nära vän har hittat en halvblodskorsning för 25 000 som verkar intressant.

Några problem;

Hästen har ingen stamtavla, han "tros" vara 6 år.
Han är inte försäkrad i dagsläge.

Hur ska man som köpare ställa sig till detta?

Min kompis vill gärna slå röntgen på honom, hur ställer man sig till det eftersom det kostar för henne eller säljare.

Vad kan man kräva? :confused:

ok, men är det inte karens på försäkringen?

Eller har man direkt försäkring på akuta skador (om det skulle hända något i transporten hem exempelvis), men inte för ex hälta som inte kommer från akut skada...*sorry, skriver förvirrande*

men det är bättre att försäkra innan man slår plåtar va?

Ibland kan man ju få en reservation för något som kanske aldrig blir till ett problem men som syns på röntgen.

Om vi säger att hon köper hästen och nyförsäkrar, gör en röntgen någon månad senare och upptäcker något knepigt. Kan man skriva in i kontraktet att köpet går tillbaka då även om hästen exempelvis inte visa någon hälta eller liknande just. Eller är det helt upp till Säljaren?
Köparen har ju redan lagt ett par tusingar för röntgen, men det är ju upp till henne...i så fall förlorar hon ju de pengarna....

Det är ju ingen dyr häst, men iallafall.

såna villkor kan endast säljaren svara på. vanligast är dock att hästen besiktas, röntgas före hästen lämnar säljaren. det är ca 1 månad innan försäkringen börjar gälla, men den täcker olycksfall innan.

Min häst var inte försäkrad när jag köpte den. Ringde och försäkrade den innan jag transporterade hem den på säljarens begäran. Jag uppfattade det som att hästen var försäkrad med en gång med reservation om besiktningen visat att något inte var ok. :eek:

Där vi har våra hästar försäkrade så är det 20 dagars karens vid nyteckning (mot sjukdomar), men om det t ex skulle hända något att hästen kommer lös och blir påkörd eller att stallet brinner, så gäller försäkringen utan karens.

Jag försäkrade en av våra hästar innan transporten hem. Två dagar senare stod han i hagen med en perforerad hovled. Körde in hästen till Strömsholm. Där stog han i 10 dagar. Försäkringen gällde.

OK då är det kanske så att hästen blir försäkrad för olycksfall omgående medan det är karens för sjukdom.

Kan inte säljaren försäkra hästen så man sedan kan ta över befintlig försäkring och slippa karensen?

Karens för sjukdom gäller oavsett vem som försäkrar hästen. Så även om ägaren skulle göra det ska det gå 20 dagar ändå. Blir det affär innan dess så kvittar det även om köparen tar över försäkringen.

Man har runt 20-30 dagars karens. Men veterinärvården gäller för yttre våld, tex om den blir sparkad i hagen mm Det är inte alltid den behöver besiktigas för försäkringen, de kan skicka ut ett försäkringsombud oxå.

Om du ska besiktiga hästen, be veterinären kolla tänderna på hur gammal den är, det finns mkt fusk om åldern. Det behövs oxå SKRIFTLIGT utlåtande från veterinär när du ska registrera hästen om den inte har några papper...

Ang priset så är det individuelt beroende på kapasitet och utbildningsnivå mm och givetvis om hästen känns helt rätt så är det ju värd sin peng...

Lyck till

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar