Köpa oförsäkrad häst

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren har inte röntgat något, och var ok om man ville göra detta själv men detta får då jag bekosta.

Min fundering är hur jag skall tänka prismässigt med att köpa en oförsäkrad häst? Skall man pruta eller anses detta fult? För att jag ska kunna känna mig lite tryggare med köpet skulle jag vilja röntga rygg och ben… men det drar ju iväg. (vill röntga såpass mycket för att kunna påvisa att eventuella skador eller dylikt inte fanns sedan innan köpetillfället och besiktningens start)

Hur skulle ni resonerat? Har tidigare bara försäkrat upp och tagit över försäkringar
 
Är den helt oförsäkrad hade jag dragit mig ur. Den kan vara fullt frisk, vad vet jag. Men det är stor risk att om något skulle hända eller upptäckas senare täcker inte försäkringen. Oavsett vad de säger när du tecknar den.
Japp helt oförsäkrad tyvärr… Också resonerat så. Men borde väll egentligen vara samma sak men min andra storhäst, import som 5 år, och där var det aldrig något krångel.

Om man skulle försäkra vill man röntga ganska mycket, eller?

Eller är det inte värt öht. Att tänka på att köpa.
 
Är priset redan satt utifrån att hästen är oförsäkrad? För då hade jag inte prutat, men annars kan man ju försöka.

Det är ju upp till en själv vad man tycker är en rimlig risk ☺️ Men minsta krav för att jag skulle vilja köpa skulle vara besiktigad UA på ordentlig klinik innan och jag skulle vara extra noga med att verkligen ha undanlagda pengar (vilket man ju såklart alltid ska ha, men extra viktigt då). Men är inte säker på att jag vore sugen på att köpa ändå, min ena häst hade inte levt idag om försäkringen inte hade tagit majoriteten av behandlingarna. Det riskerar ju att bli fruktansvärt, fruktansvärt dyrt.

Jag vet inte vad försäkringarna kräver för att försäkra in hästar just nu? Men medan man absolut kan röntga det vanligaste så kan man ju i princip inte friröntga sig helt eftersom vissa saker bara syns i vissa vinklar etc, det är otroligt många plåtar som skulle krävas (och att vissa saker ändå inte syns på röntgen såklart)
 
Är priset redan satt utifrån att hästen är oförsäkrad? För då hade jag inte prutat, men annars kan man ju försöka.

Det är ju upp till en själv vad man tycker är en rimlig risk ☺️ Men minsta krav för att jag skulle vilja köpa skulle vara besiktigad UA på ordentlig klinik innan och jag skulle vara extra noga med att verkligen ha undanlagda pengar (vilket man ju såklart alltid ska ha, men extra viktigt då). Men är inte säker på att jag vore sugen på att köpa ändå, min ena häst hade inte levt idag om försäkringen inte hade tagit majoriteten av behandlingarna. Det riskerar ju att bli fruktansvärt, fruktansvärt dyrt.

Jag vet inte vad försäkringarna kräver för att försäkra in hästar just nu? Men medan man absolut kan röntga det vanligaste så kan man ju i princip inte friröntga sig helt eftersom vissa saker bara syns i vissa vinklar etc, det är otroligt många plåtar som skulle krävas (och att vissa saker ändå inte syns på röntgen såklart)
Ja såklart!

Vet faktiskt inte hur hon satt priset. Skrev enbart pris och sedan när jag frågade om försäkrings reservationer att hon var oförsäkrad… inte helt självklart. Jag gillar egentligen inte att pruta men 150” är min Max budget… skulle det redan finnas en försäkring, även fast det var lite i liv så skulle jag inte tänkt två gånger. Skall höra med en bekants vän haft hästen på utbildning om deras erfarenheter av både ägare och häst, kan ju säga lite om vad det är för folk iaf 😄

Absolut så skulle jag vilja ha UA på en besiktning med minimum exportröntgen. Jag har pratat med Folksam och dom kräver ingen besiktning upp till 50”, över 50” gårds eller klinik och över 100” röntgen. Uppfattade det även som att dom flesta försäkringsbolag har en karens på nya och förhöjda livsvärden och veterinärvård på 30 dagar, om det ej gäller akuta skador. Fick det förklarat att det skulle täcka om hästen exempelvis bröt benet i hagen eller var med om en allvarlig transportolycka på väg hem men inte om det gällde ”förslitning” ( Tror dom sa hälta och liknande) dom första 30 dagarna. Kan gissa att detta finns för att folk som skall ta bort sin häst inte höjer livvärdet precis innan… bara en gissning dock!
 
Ja såklart!

Vet faktiskt inte hur hon satt priset. Skrev enbart pris och sedan när jag frågade om försäkrings reservationer att hon var oförsäkrad… inte helt självklart. Jag gillar egentligen inte att pruta men 150” är min Max budget… skulle det redan finnas en försäkring, även fast det var lite i liv så skulle jag inte tänkt två gånger. Skall höra med en bekants vän haft hästen på utbildning om deras erfarenheter av både ägare och häst, kan ju säga lite om vad det är för folk iaf 😄

Absolut så skulle jag vilja ha UA på en besiktning med minimum exportröntgen. Jag har pratat med Folksam och dom kräver ingen besiktning upp till 50”, över 50” gårds eller klinik och över 100” röntgen. Uppfattade det även som att dom flesta försäkringsbolag har en karens på nya och förhöjda livsvärden och veterinärvård på 30 dagar, om det ej gäller akuta skador. Fick det förklarat att det skulle täcka om hästen exempelvis bröt benet i hagen eller var med om en allvarlig transportolycka på väg hem men inte om det gällde ”förslitning” ( Tror dom sa hälta och liknande) dom första 30 dagarna. Kan gissa att detta finns för att folk som skall ta bort sin häst inte höjer livvärdet precis innan… bara en gissning dock!
Jag kan ju tillägga att min nuvarande häst köptes som 6 åring. Importerad 6 månader tidigare så fanns försäkring, men den har vi aldrig haft problem med försäkringsbolaget vad gäller ersättning… har ju dock hört mardröms historier som gör att man blir orolig 😢
 
Är väl inga konstigheter att den är oförsäkrad? Det enda är att du aldrig kan få ett skydd för dolda fel eftersom det då krävs en obruten försäkrfrån att hästen är föl. Men det är samma med alla importer. Oavsett den är försäkrad eller inte så ska du väl göra en ordentlig besiktning med röntgen om du vill köpa just en röntgad häst? Tänkte du annars skippa röntgen?

Jag förstår inte riktigt problemet här..
 
Ja såklart!

Vet faktiskt inte hur hon satt priset. Skrev enbart pris och sedan när jag frågade om försäkrings reservationer att hon var oförsäkrad… inte helt självklart. Jag gillar egentligen inte att pruta men 150” är min Max budget… skulle det redan finnas en försäkring, även fast det var lite i liv så skulle jag inte tänkt två gånger. Skall höra med en bekants vän haft hästen på utbildning om deras erfarenheter av både ägare och häst, kan ju säga lite om vad det är för folk iaf 😄

Absolut så skulle jag vilja ha UA på en besiktning med minimum exportröntgen. Jag har pratat med Folksam och dom kräver ingen besiktning upp till 50”, över 50” gårds eller klinik och över 100” röntgen. Uppfattade det även som att dom flesta försäkringsbolag har en karens på nya och förhöjda livsvärden och veterinärvård på 30 dagar, om det ej gäller akuta skador. Fick det förklarat att det skulle täcka om hästen exempelvis bröt benet i hagen eller var med om en allvarlig transportolycka på väg hem men inte om det gällde ”förslitning” ( Tror dom sa hälta och liknande) dom första 30 dagarna. Kan gissa att detta finns för att folk som skall ta bort sin häst inte höjer livvärdet precis innan… bara en gissning dock!
Tänkte hur priset är satt jämfört med andra ”liknande” hästar, om det fanns något att jämföra med ☺️

Oavsett hur du gör så lycka till och hoppas det blir bra!
 
Funderar lite på om det inte är som med tex. bilar, i det ögonblick kontraktet skrivs under och betalning sker upphör säljarens försäkring att gälla, och man som ny ägare försäkrar hästen/bilen i sitt namn. Man har ju även som köpare besiktnings plikt vid köp, enligt konsument köps lagen, så vissa utgifter måste man ju räkna med för besiktning av tex häst eller bil. Finnes ju ett antal fall där säljare visar upp ett klinik intyg att hästen är besiktigad utan anmärkning, men som i själva verket intyget är utfärdat efter tex telefon kontakt med veterinär, eller genomgått besiktning som brukar göras på lokal och regional tävlingar.
 
Senast ändrad:
Är väl inga konstigheter att den är oförsäkrad? Det enda är att du aldrig kan få ett skydd för dolda fel eftersom det då krävs en obruten försäkrfrån att hästen är föl. Men det är samma med alla importer. Oavsett den är försäkrad eller inte så ska du väl göra en ordentlig besiktning med röntgen om du vill köpa just en röntgad häst? Tänkte du annars skippa röntgen?

Jag förstår inte riktigt problemet här..
Inte jag heller. Otroligt många som har flera hästar som inte försäkrar sina hästar. Skulle aldrig låta det hindra mig om jag var intresserad av hästen.
 
Är väl inga konstigheter att den är oförsäkrad? Det enda är att du aldrig kan få ett skydd för dolda fel eftersom det då krävs en obruten försäkrfrån att hästen är föl. Men det är samma med alla importer. Oavsett den är försäkrad eller inte så ska du väl göra en ordentlig besiktning med röntgen om du vill köpa just en röntgad häst? Tänkte du annars skippa röntgen?

Jag förstår inte riktigt problemet här..
Nej egentligen inte. Men är osäker på hur mycket som täcks, har hört om historier där hästen fått skada som varken täckts av vetrinär vård eller livsförsäkringen när den behövde tas bort på grund av att dom hävdade att skadan fanns innan försäkringen tecknades. Detta är första hästen som jag själv köper (23 år gammal) och vill helst ha en bra försäkring just för vetrinärvårdens skull då jag inte har världens kapital att ta av OM det skulle hända något. Vet att det kan dra iväg i vissa fall… så är väll det som är ”problemet”

Som jag skrev ovan är köpevillkoret UA på klinikbesiktning och export, var dock osäker om man skulle röntga rygg… tänker på exempelvis KS. Det kan ju vara medfött, men inte visa sig utan direkt. Kommer försäkringen isf täcka om den skulle få problem i framtiden ext?

Aldrig röntgat tidigare vid köp. Mina föräldrar har då köpt hästarna men dom har också varit i en annan prisklass (30, 45 och 75). Då skulle jag inte heller ha brytt mig om röntgen 🤗
 
Tänkte hur priset är satt jämfört med andra ”liknande” hästar, om det fanns något att jämföra med ☺️

Oavsett hur du gör så lycka till och hoppas det blir bra!
Svårt att jämföra, marknaden är väldigt skral på Hästnet men egentligen skulle jag säga att det är ett ”bra” pris med tanke på utbildning (startat 110) 😄 Tack så mycket! 🙏🏼
 
Funderar lite på om det inte är som med tex. bilar, i det ögonblick kontraktet skrivs under och betalning sker upphör säljarens försäkring att gälla, och man som ny ägare försäkrar hästen/bilen i sitt namn. Man har ju även som köpare besiktnings plikt vid köp, enligt konsument köps lagen, så vissa utgifter måste man ju räkna med för besiktning av tex häst eller bil. Finnes ju ett antal fall där säljare visar upp ett klinik intyg att hästen är besiktigad utan anmärkning, men som i själva verket intyget är utfärdat efter tex telefon kontakt med veterinär, eller genomgått besiktning som brukar göras på lokal och regional tävlingar.
Jag är väl medveten om undersökningsplikten, men det är lite annorlunda med hästförsäkring vs bil.

Om den är försäkrad sedan födsel så kommer försäkringsbolagen att täcka dolda fel, annars så täcker den enbart fel som uppkommit sedan försäkringens start. Om jag skulle köpa en redan försäkrad häst så skulle det vara bättre täckning då det skulle ses som en ”övertagande” av försäkringen och inte brytning… sedan är ju bilar lite enklare (Maskin, där finns det inte så mycket medfödda fel på samma sätt utan antingen är det något trasigt eller inte. Förslitning förekommer ju alltid)

Det är väll det som egentligen är min oro, att dom ej skall täcka för en skada som kommer under mitt ägandeskap, och kommer hävda att denna är ”medfödd” eller innan försäkringens start datum 😊
 
Vi har i nuläget fem vuxna hästar - fyra ridhästar och ett avelssto. Av dessa har jag på två av dem flyttat över försäkringen från tidigare ägare o försäkringsbolag till mitt namn och mitt försäkringsbolag. Tre av dem köptes relativt unga - två från uppfödaren och en som import, alla tre oförsäkrade vid köpetillfället. Jag försäkrade dem i mitt namn samtidigt som köpet gick igenom. Den billigare besiktades med gårdsbesiktning, de två dyrare med klinikbesiktning och röntgen. Jag hade inte en tanke på att priset skulle vara lägre för att hästarna var oförsäkrade vid köpetillfället, jag var bara noga med besiktning och att det skulle finnas en försäkring så fort de blev mina.
 
Vi har i nuläget fem vuxna hästar - fyra ridhästar och ett avelssto. Av dessa har jag på två av dem flyttat över försäkringen från tidigare ägare o försäkringsbolag till mitt namn och mitt försäkringsbolag. Tre av dem köptes relativt unga - två från uppfödaren och en som import, alla tre oförsäkrade vid köpetillfället. Jag försäkrade dem i mitt namn samtidigt som köpet gick igenom. Den billigare besiktades med gårdsbesiktning, de två dyrare med klinikbesiktning och röntgen. Jag hade inte en tanke på att priset skulle vara lägre för att hästarna var oförsäkrade vid köpetillfället, jag var bara noga med besiktning och att det skulle finnas en försäkring så fort de blev mina.
Ska kanske tillägga här också att de här hästarna köptes under en 6-årsperiod med början för 9 år sedan, så den vi har haft längst har vi haft i snart 9 år och den vi haft kortast har vi haft i ganska precis 3 år. Jag har utnyttjat försäkringen för veterinärvård på tre av hästarna - 4 koliktillfällen varav 2 krävde vård på djursjukhus, en foderstrupsförstoppning och en hälta. Inga problem med ersättning vid något av tillfällena.
 
Nej egentligen inte. Men är osäker på hur mycket som täcks, har hört om historier där hästen fått skada som varken täckts av vetrinär vård eller livsförsäkringen när den behövde tas bort på grund av att dom hävdade att skadan fanns innan försäkringen tecknades. Detta är första hästen som jag själv köper (23 år gammal) och vill helst ha en bra försäkring just för vetrinärvårdens skull då jag inte har världens kapital att ta av OM det skulle hända något. Vet att det kan dra iväg i vissa fall… så är väll det som är ”problemet”

Som jag skrev ovan är köpevillkoret UA på klinikbesiktning och export, var dock osäker om man skulle röntga rygg… tänker på exempelvis KS. Det kan ju vara medfött, men inte visa sig utan direkt. Kommer försäkringen isf täcka om den skulle få problem i framtiden ext?

Aldrig röntgat tidigare vid köp. Mina föräldrar har då köpt hästarna men dom har också varit i en annan prisklass (30, 45 och 75). Då skulle jag inte heller ha brytt mig om röntgen 🤗
Då är ditt enda alternativ att köpa en svenskfödd häst med obruten försäkring sen den var föl. Annars kommer inte någon försäkring täcka KS, lösa benbitar osv som kan räknas som medfött. Om hästen visat att den fungerat under flera år brukar försäkringsbolagen vara mer generösa. Men inte inom de första åren av försäkringen.
 
Jag köpte en oförsäkrad häst nyligen, tidigare bara köpt försäkrade och tagit över försäkringen och det har aldrig krånglat med att få utbetalt vetvård eller livvärde. Blev lite paff när de sa att hon inte var försäkrad, men hade redan bestämt mig för att köpa henne. Nu var hon väldigt mkt billigare än 150' och är min "mysa runt i skogen med"- kompis så har väldigt låga krav på sig. Hade tänkt ha henne oförsäkrad men fegade ur och tecknade en basförsäkring som täcker det akuta inkl kolik nyligen 😛 Lätt värt 40 kr/månad att ha den säkerheten då kolikbehandling verkligen kan dra iväg i kostnad.

Jag tror inte du ska oroa dig så mkt. Gör en bra klinikbesiktning och röntga det du vill.
 
Jag har nog fått lite rätsida på det hela nu! Dock så är vi inte helt överens om vem som skall betala besiktningen. Jag tycker att om hästen inte går igenom skall säljaren betala eller om man delar på det, hon menar på att det är en kostnad jag skall ta. Mitt resonemang är att om hästen inte går igenom så får ju ägaren bra kunskaper om sin häst, borde ju vara lika viktigt för henne som för mig att köpa och sälja en frisk häst, men även ha besiktnings protokollet för att visa att den var ok vid försäljningstillfället.

Blir ju mycket pengar att lägga om det skulle vara så att det hittas betydande röntgenfynd, även om det såklart är dyrare att köpa en trasig häst.
Suck 😮‍💨
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
5 045
Senast: Cilva
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 785
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 674
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 008
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp