köpa nyimporterad hopphäst

Baddy96

Trådstartare
Har fått ett jättebra erbjudande om att köpa en häst e. Indorado. Den kom från Belgien för snart två veckor sedan och jag tycker att det känns lite osäkert att köpa en så nyimporterad häst. Enligt uppgift har den gått 1.20 i Belgien men jag har ju ingen aning om vem det var som red. Nån som vet hur man kan få reda på det?:confused:Vad finns det för negativa/positiva sidor med att köpa en så nyimporterad häst?

Sv: köpa nyimporterad hopphäst

jag skulle vara försiktig o köpa en importhäst så tidigt efter den blev importerad, i vissa länder ger dem ju medicin ör dem inte ska visa ev.hälta osv. har hört av vissa att det sitter i ca 3 veckor, och av andra att det sitter i längre.
om du ska köpa den hästen så tycker jag du ska besikta på klinik o ta blodprov så den inte har något i blodet! :cool:

Tycker det beror helt och hållet på vad det är för människor som säljer hästen? Om det är någon man känner, någon duktig med gott rykte eller en helt främling. Är prisklassen rimlig för just den hästen?
Åk och provrid oftast då får man en känsla om det är seriöst eller inte. Veterinär besiktning är ju jätte viktigt.

det är en tjej som jag känner som importerat den och hon importerar i stort sett alla hästar från samma männsikor i belgien....hon är faktiskt shysst och kör den hit till mig så att jag får prova att rida den för min tränare en gång

Röntga alltid den imoprterade hästen de kan finnas gamla skador som inte sägs... vilket har hänt mig med importerade hästar

Senast ändrad av en moderator:

Många försäkringsbolag försäkrar inte hästen i direkt hög livvärden om den inte röntgas. Själv har jag en importerad häst och trivs jättebra med honom.
Det allra bästa säljs inte- men det gör det ju inte i Sverige heller...

Röntga den, så slipper du undra. Har själv en belgisk import och röntgen visade inget annat än små obetydliga saker som de flesta hästar kan ha - dvs inget som har betydelse för hästens hållbarhet. Så han blev kvar och är UNDERBAR :love:

Han hade varit i Sverige 8 veckor när jag köpte honom.

Jag var påväg att köpa en nyimporterad häst, han hade vart i sverige 2 veckor. Han hade gått högt och var så himla fin, hon som hade importerat honom kände dom som hon importerade ifrån, och sa att han hade fria plåtar. Men han gick endå inte igenom röntgen.. Sen skulle jag ta blodprov om han inte vart i sverige så länge :)
Hoppas det går bra, Lycka till !

Det var TS du menade att svara, väl? ;)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 650
Senast: Vitavi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar